Daihatsu Cuore: Cuore L276 kettingspanner?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1kr-fe

Beste lezers,


Ik heb een Daihatsu Cuore L276 2008-12 met 1kr-fe motor gekocht met een stand van 61.000 km. De vorige eigenaar had een beurt oliewissel op 20.000 km uitgevoerd. Ik heb vervolgens bij 61.000 km olie (Castrol 5w30 A3) + oliefilter (nipparts) verwisseld, bougies vervangen (Beru) en luchtfilter (nipparts) en de waterpomp vervangen (maakte veel lawaai). Bij 81.000 weer olie vervangen (Castrol 5w30 A1) + oliefilter (mann).


Probleem:

Tijdens koude start hoor je een halve seconde een korte ratelend geluid. Maar soms hoor je niks tijdens het starten. Tijdens het rijden bijv 3e versnelling en gas geven hoor je een hele licht ratel. Ik verdenk een kapotte kettingspanner en uitgerekt ketting ivm vervuiling. Auto wordt voor korte ritten gebruikt dagelijks 7 km heen en terug.

Kettingset kopen bij de dealer en alles vervangen of ketting en spanner kopen en vervangen? Of eerst Forte olie flush gebruiken en afwachten?


Huidige stand 84.000 km.

Iemand tips?

seriko

Geplaatst door seriko (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Terios2010 (0), 9 jaar geleden

Hallo,

Dit geratel is een bekend probleem van de 1KR-FE motor. Sinds kort hebben we van het model L276 nummer 4 op het erf staan en allemaal hebben ze deze lichte rammel/ratel tijdens het optrekken. Ik ben er meerdere malen naar de dealer geweest en heb me suf gezocht op internet. Inmiddels ben ik er wel achter dat het dan optreedt als de motor warm is, en de olie dus dun is. Vermoedelijk is het niet de ketting maar de nokkenas versteller. Hierover vind je op internet wel wat, maar dan onder "Toyota rattle"
Onze Terios heeft een kleine ratel die een halve seconde duurt bij starten. Nu je met deze kou wat door moet starten en de motor zo al wat oliedruk opbouwt hoor je hem nauwelijks.
Het is belangrijk dat je de olie op tijd ververst (15.000km) en de juiste specificatie gebruikt. (dat doe je) Forte Flush helpt ook niet heb ik al geprobeerd. Toevoegingen zitten er genoeg in de motorolie. 10W/40 is iets dikker en wordt door veel dealers gebruikt maar daar ben ik niet kapot van.
Hou er niet van die tikjes en piepjes maar ik zou hem laten rammelen. Als je gaat vervangen dan alles dus ketting, spanner, geleiders en de nokkenas versteller.

Groet,

Klaas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.