Daihatsu Cuore: Cuore Turbo geen vermogen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ-DE

Hoi allemaal,

Ik kreeg 3 jaar geleden het bizarre idee om een Cuore te voorzien van een turbo.
Nu 3 jaar later heb ik een turbo erop gehad maad dit koste mij de koppakking toen de wastegate faalde.
Het resultaat was dat ik even 1 bar had en dat was het originele blokje iets teveel.

Nu had ik reeds een ander blokje erbij gekocht en deze laten flowen, nieuwe lage compressie zuigers, krukas laten balanceren, vliegwiel afgedraait, grotere uitlaat kleppen, nokkenassen laten slijpen etc.
In de verondestelling dat als je iets uit elkaar haalt kan je het ook weer in elkaar zetten heb ik de opbouw van dit blok zelf gedaan. Met hulp van een werkplaatshandboek uiteraard.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AGKI8O3-D....
Na de lekke koppakking op m`n originele blok stond ik voor de keus om het oude blok te maken of het nieuwe blok erin. Maar als het nieuwe blok erin gaat moet de motorruimte ook even gepimpt worden en alles netjes opfrissen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZ8SBK7O-D....
Dit is nu klaar en het "snelle" blok ligt erin.....MAAR.... nu komt het.
Starten!! na wat problemen met de startonderbreker(die de fuelpomp onderbrak) starte de auto in één keer.
Maar als je gas gaf pruttelde die en als je in één keer volgas gaf dan smoorde die.
Ik denk even de distributie controleren, stond goed. Ik denk even een tandje verstellen , maar geen verbetering.
Aangezien de bobine op de bougie zit kon ik niet de timing controleren. naa en kabeltje te hebben gemodificeerd kon ik het wel. maar ik weet niet hoe ik em moet lezen.
Het merkteken staat ongeveer 4 cm voor (richting de achterkant van de auto) het graden plaatje.
Dus als je bij het rechter voorwiel staat dan staat het merkteken links van de graden plaatje.
Ik ben bang voor pingelen ivm motorschade.
Ik starte eerst zonder lambdasonde nu met maar geen verbetering.
Ook heb ik het gevoel dattie snel heet wordt maar de waterpomp werkt en alle slangen worden heet.
Ik heb de slangen van de stationair stappenmoter afgedopt(kunnen dus niet doorstromen) ivm grotere gasklep waarop ik de oude gasklepsensor heb gemonteerd. de oude mapsensor op het inlaat spruitstuk gemonteerd.

Zou het mischien kunnen zijn dat de nokkenassen niet goed staan, of is het mischien zo dat geslepen nokkenassen anders gemonteerd moeten worden. Hoe kan ik de nokkenas timing controleren. Ik weet 99% zeker dat ik de assen er goed in heb liggen. Het uitlaatwiel van de turbo is bijna wit de bougies bruin en de zuigers nat en zwart(als je van boven erin kijkt). Het triggerwiel voor de ontsteking zit op de nokkenas en is niet verstelbaar.n Als ik de slang van de mapsensor eraf haal gaattie hoger stationair lopen en paktie beter op en lijkt het onsteking signaal stabiler te worden.Als ik op de mapsensor blaas en zuig reageert die wel dus, lijkt me prima. Ik heb geen luchtmassa meter.
Heeft iemand tips hoe ik de nokkenassen kan controleren.
Ik heb gisteren lopen prutsen met de distributie en heb toen het graden plaatje gebruikt om het BDP te bepalen van de eerst zuiger "kan dit"???? na deze actie liep die wel weer net zo als daarvoor.

pff wel veel vragen maar ik ben weet het ff niet meer.
Wellicht dat er in de buurt van Nunspeet een hobbyist of bedrijf is die mijn project wil ondersteunen.
Alvast bedankt voor de reacties

gr Andre
De gasklep sensor

Daihatsu rijder

Geplaatst door Daihatsu rijder (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Vergeet je ook niet de evt software aan te laten passen...

Gr. paul

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Daihatsu rijder]Ik ben bang voor pingelen ivm motorschade.[/quote]
Ik ook. Als de software van de motor-ecu niet op maat geschreven is gaat dit gebeuren als de turbo op druk komt.

En dan maar hopen dat de versnellingsbak, aandrijassen en remmen het verhoogde vermogen aan gaan kunnen als de motor eindelijk goed loopt.

Daihatsu rijder (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder]Vergeet je ook niet de evt software aan te laten passen...

Gr. paul[/quote]
thxs voor de reaktie

Ik heb de ambitie om een Haltech E6X in te bouwen, nadat ik deze had gekocht via internet (samen met een Inovate A/F meter) omdat ik zag dat er een Daihatsu map in zat maar dit is een ingewikkelde klus dus hoopte ik dat de Importeur in NL hulp kan bieden. Maar de 2 nederlandse importeuren durfen het allebei niet aan omdat de Auto bij hen onbekend is.
Ik heb contact gehad met een jongen uit Maleisië die ook de Daihatsu had draaien op de Haltech. maar hij reageerd niet meer op mijn mails ????

gr Andre

Daihatsu rijder (0), 14 jaar geleden

thxs voor je reaktie Oldford,

100 pk is geen probleem, en de onderdelen zijn niet duur.
wbt de remmen: de condities van de remmen nu absoluut 100%
En ik heb de ambitie om as. winter de Voorremmen van een YRV te plaatsen en achter de schijven van een Aplause GT of een Civic type EK

gr Andre

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Daihatsu rijder]wbt de remmen: de condities van de remmen nu absoluut 100%[/quote]
Vergeet ook niet nadien de auto aan te bieden bij de RDW.
Iedere verandering of aanpassing dient namelijk NU gemeld te worden.

Ook verzekeringstechnisch ben je dan gedekt.

Met al jou ambities moet dit zeker goedkomen..........;

Gr. paul

Daihatsu rijder (0), 14 jaar geleden

[quote=Daihatsu rijder]Aangezien de bobine op de bougie zit kon ik niet de timing controleren. naa en kabeltje te hebben gemodificeerd kon ik het wel. maar ik weet niet hoe ik em moet lezen.
Het merkteken staat ongeveer 4 cm voor (richting de achterkant van de auto) het graden plaatje.
Dus als je bij het rechter voorwiel staat dan staat het merkteken links van de graden plaatje.
Ik ben bang voor pingelen ivm motorschade.[/quote]
iemand tips of die nu te vroeg of te laat staat??

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Daihatsu rijder]Ik heb de ambitie om een Haltech E6X in te bouwen[/quote]
Je hebt ook al ergens tijd geboekt op een motor testbank of rollenbank om dit af te stellen?

Daihatsu rijder (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford][quote=Daihatsu rijder]Ik heb de ambitie om een Haltech E6X in te bouwen[/quote]
Je hebt ook al ergens tijd geboekt op een motor testbank of rollenbank om dit af te stellen?[/quote]
Mappen op een rollerbank wil de nederlandse inmporteur van Haltech WEL verzorgen!!

gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.