close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore: daihatsu cuore motorprobleem

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 850

Hallo

Ik heb een Daihatsu Cuore die enorm slecht start, eenmaal gestart, en hoog toeren gehouden dmv gaspedaal te spelen, loopt de motor, gas los loopt deze erg onregelmatig en hele lage toeren


Chokeklepbediending werk naar behoren, echter lijkt weinig uit te maken met starten

Tot dusver gecontroleerd, vervangen:

Onsteking nakekeken, opt tijd gezet, contactpunten vervangen, verdelerkap plus kabel vervangen, carburateur vervangen, evenals pakking

Distributieriem lag slap, in te drukken tot 2 cm, op tijd gezet, riem gespannen, spanrol vastgezet, ik dacht, daarmee is het opgelost, want t slappe riem geeft timingsproblemen, helaas

Benzinefilter vervangen

Compressie gemeten, alle 3 d ecilinders 9 bar

Eenmaal op temperatuur gekomen door steeds door ts tarten en stationair laten pruttelen loopt de motor prima, echter valt deze op ongezette tijden spontaan uit om daarna heel slecht weer te starten

Heb momenteel geen id meer waar ik het moet zoeken

Iemand tips?

bvd

MvD

Geplaatst door

Mallemalle (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik hoop dat je per abuis niet vermeld hebt dat je ook de bougies vervangen Hebt???

Bedoel je met slecht starten, moeilijk aanslaan???

Slecht starten woordt oa veroorzaakt door de accu, startmotor en de bedrading ervan.

Door de choke knop uit te trekken, krijgt de choke-klep de gelegenheid dicht te klappen. Door de chokeknop in te drukken trek je de chokeklep weer open. ook door gas te geven gaat de choke-klep gedeeltelijk open. De gasklep gaat door het bedienen van de choke ook een beetje open. Het is de bedoeling dat door door het min of meer sluiten van de choke-klep het benzine-lucht mengsel rijker wordt.

Als het mengsel zonder te choken al te rijk is? heb je de choke bij koude motor niet nodig.

Het vervangen van de complrte carburateur verergert waarschijnlijk het probleem. De nieuwe carburateur moet afgesteld worden. Het monteren van een gebruikte carburateur geeft meestal, naast het afstellen ervan< nog andere problemen. De meeste doseurs, sproeiers, en de vlotternaald zullen door (langdurig) droogstaan. geoxideerd zijn en niet zonder meer geschikt zijn hun werk naar behoren te doen.

De te slap gespannen distributie riem is een vreemd verhaal op zich. zolang de riem geen tand verspringt is er geen verandering in de kleptiming. (de afstand tussen de betreffende tanden wordt bepaald door de riem in het trekkende deel ervan en niet door de spanning aan de niet trekkende kant ervan.

Al met al, Eerst alles nog maar eens goed (laten) controleren.

Hoi, bougies idd ook vervangen (zon beetje eerste waar ik aan dacht)

Met slecht starten bedoel ik dat de motor aan wil slaan maar dat heel moeilijk doet

Mbt choke lijkt de motor te verzuipen, teveel choke slaatie helemaal nie aan,bij gas geven ook niet

Hij start het beste door geen gas te geven en choke niet te gebruiken, dan slaat de motor wel aan, maar blijft heel laag in toeren en het minste geringste gas slaat de motor af

Distributie heeft mijns inziens wel effect, omdat wanneer je afremt op de motor, de timing verkeerd gaat als de riem te slap ligt, de wagen drijft de motor aan ipv andersom, de snaar komt slap te liggen en de timing veranderd

De carburateur is vervangen , het probleem bleef hetzelfde, het maakte imo geen verschil, wat mij doet concluderen dat daar het probleem niet zit

Vanavond heb ik de brandstoffilter er tussenuit gelaten om te kijken of dat affect had, geen verschil, slangen van tank naar carb doorgespoten, ivm eventueel vuil

Concluderend , ik heb zon beetje alles vervangen/gechecked, waar het aan had kunnen liggen

Wat ik nu nog steeds verdenk is distributie, de spanrol zit met 1 moer vast, het kan zijn dat die weer is losgelopen, ook al had ik die vastgezet, en de timing weer niet klopt, ik ga morgen kijken of dat het geval is (sowieso een nogal lullige constructie imo, eenmaal loslopen van de moer ligt de snaar meteen te slap met alle gevolgen van dien)

Iig bedankt voor je reactie alvast, als ik meer ontdek zal ik het posten

mvg

Marz

Mallemalle 0

12 jaar

Al remt de de motor af op de aandrijving, dan blijft de distributieriem toch nog trekken aan de nokkenas. Alleen bij heel hoog toerental, als de vliegwielwerking van de nokkenas zo groter is dan de spanning van de klepveren, zal bij een plotseling nagenoeg stilvallen van de krukas de riem aan de trekzijde slap komen hangen. Ook bij stilstaan van de motor kan de riem niet strak staan en bestaat de kans dat tijdens het starten daardoor de riem 1 of meer tanden verspringt.

Natuurlijk moet de timing in orde zijn. Maar ik zou toch daarnaast ook de zaken welke ik eerder genoemd hebt nogmaals controleren.

Ik hoor het nog wel.

Ontsteking juist afgesteld en ORIGINELE contactpunten gebruikt ?????Draaiend op 5 graden en vacuumslang los. Bij twee slangen alleen de binnenste slang los. Je vermeld echter niets over de klepspeling en deze is heel belangrijk. Afstellen met kokend hete motor. En hoe is het met de afstelling van de carburateur ???. Weet je zeker dat de distributie op tijd staat, want als hij zo los heeft gestaan kan hij makkelijk één of meerdere tanden verspringen. Waarom niet gelijk vervangen?? Met de construktie van de spanrol is niets mis. Als alles goed gemonteerd is loopt er niets los dus niets lulligs aan en in zo'n dertig jaar nooit meegemaakt.

Vutter1 0
badge

12 jaar

Aan de bouten al gedacht van het inlaatspruitstuk? Zijn deze niet losgekomen door de jaren heen? Luchtfilter vervangen?

Distributie nog eens bekeken en op tijd gezet volgens de methode, de tekens staan op de kap, de poulies, daar kan weinig aan fout, daarna met de hand de motor 2 keer rondgedraaid om te kijken of de tekens weer op tijd stonden, dat was het geval

Riem niet vervangen omdat ie er op het oog na veelvuldig bekijken nog prima uitzag

Spanrol kan idd op deze manier, maar persoonlijk vind ik het een el cheapo oplossing, maak een spanrolbevestiging die je met 2 bouten vast kan zetten, of met een spanner , en er kan amper wat mis gaan, mocht nu de moer loslopen dan is het meteen over en uit, al functioneerd het blijkbaar wel mits god vast

Kleppen ook gecontroleerd op klepspeling, 1 uitlaatklep stond iets te ruim en dus wat teruggesteld met voelermaat, warme motor

Onsteking in het midden gezet, toen tijdens starten proberen te draaien of dat veranderde, gaf geen effect,mun timelamp was naar ze gootje dus moest ff zo

Contactpunten niet origineel,wel nieuwe, vonk is goed op elke cilinder (getest door gebruik van de nieuwe bougies zelf)

Luchtfilter idd vervangen, afstelling carb weet ik niet,maar het probleem was exact hetzelfde na vervangen van de carb

Inlaatsspruitstuk zit goed vast


Verder alles nog eens nagelopen en gecontroleerd totdat ik dacht, er zit vrij weinig olie in de motor, bijgevuld, en warempel, het probleem lijkt over

Motor startte meteen, liep nog wat onregelmatig maar eenmaal warm niks aan de hand

Toevalstreffer?

Geloof ik nie, nu ben ik alleen nog aan het bedenken wat een laag oliepeil te maken kan hebben met het beroerde lopen

Benzinepomp zit vrij hoog, aangedreven door nokkenas, weinig olie bovenin, haperende benzinepomp?

Wordt volgens mij direct aangedreven door exentrische nok, maar zou ut kunnen dat daar een hydraulische stoter tussen zit, die bij te weinig olie amper werkt?

Iig alvast bedankt voor het meedenken mensen


Greetz

Marzz

Mallemalle 0

12 jaar

Het komt veelvuldig voor dat de bevestiging van belangrijke onderdelen afhangt van het goed vast zitten van bouten of moeren!!! Denk bv aan de wielen, de kllepafstelling de spoorstangen, zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan. Bij nader inzien denk ik dat de ontsteking niet op tijd heeft gestaan. buiten het niet goed vastzitten van de bout waarmee de verdeler gefixeerd dient te zijn kan de oorzaak daarvan een ver versleten nok van de contactpunten zijn geweest. elke graad vermeerdering van de contchoek (van de punten) geeft ook 1 graad verlating van de ontsteking.

Hoi

Ik heb de onsteking in alle standen gezet die het toelaat, dat maakte weinig verschil in het beroerde lopen, uiteraard, te vroeg of te laat heeft effect op de motor, maar het kernprobleem, namelijk het horten en stotteren en ontzettend beroerd starten en op gezette tijden totaal uitvallen had daar nauwelijks effect op

Heb ook niet meer aan de onsteking gedraaid sinds het bijvullen van de olie

Het bijvullen van de olie en het nu wel goed lopen vind ik vreemd, hoe kan het daarmee te maken hebben, toch lijkt dit effect te hebben gehad

mvg

Marz

Mallemalle 0

12 jaar

Beste Mallemalle. Niet kwaad worden... Maar ik twijvel behoorlijk aan je achterliggende kennis met betrekking tot verbrandingsmotoren. De Motorfabrikant heeft de motor geconstrueerd om hem zo gunstig mogelijk resultaat te laten geven.. Voorbeeld: Als de onsteking te vroeg staat zal de ontbranding plaats vinden voordat de krukas zijn bdp heeft bereikt. De krukas krijgt dan of een zet terug of een klap op zijn kop waar hij niets mee kan. Als de ontsteking te laat staat zal er onvoldoende kracht geleverd worden om de krukas voldoende snelheid te geven om 2 omwentelingen te draaien om op nieuw aangedreven te worden.. Kortom,, De ontsteking moet op tijd staan en het vervroegingsmechanisme moet correct werken en ook aan de door de fabrikant bepaalde eisen voldoen.. De marge is vooral tijdens stationair lopen maar heel klein.

Je bent wel handig heb ik gemerkt. Zonder lamp kun je de ontsteking als volgt afstellen. Haal de bobinekabel uit de verdeelkap. en leg hem op een afstand van ongeveer 5 mm van de massa ergens vast. Zet het contact aan en draai de motor handmatig in zijn draairichting. ALs het merkteken nu op 5 graden voor heet bdp komt moet er een vok overspringen. Komt de vonk eerder dan verdraai je de verdeler iets later en als de vonk later komt vroeger. Blijf de motor handmatig draaien tot alles klopt.. NB bij elke omwenteling komt er een vonk.. of van cil 1 of van 4.

Cor, normaal zijn we het wel met elkaar eens of vullen we elkaar aan, maar nu toch een foutje.HET IS EEN 3 CILINDER !!!!!
M.V.G. Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

oke, kan ik hiervandaan niet zien, Maar kon het eigenlijk wel weten.. De motor moet dus altijd 2 keer rond gedraaid worden om het ontstekings merkteken weer trijdens de compressieslag tegen te komen.

Ok beste mensen, ik waardeer de hulp, heb genoeg ervaring met sleutelen, al is deze 3 cilinder voor mij wat nieuw, de basis blijft hetzelfde mbt afstellen van bijv distributie en onsteking

Ik was in mijn vorige bericht enigszins gefrustreerd omdat ik het euvel niet kan vinden, nie boos :)

Dus, vandaag weer verder, motor gestart, motor sloeg meteen aan, liep netjes op choke, duurde ene minuut of 5 en viel spontaan uit

Daarna moeilijk starten, motor sloeg slecht aan, om even later vrolijk weer te lopen

Dat zou toch niet gebeuren als onsteking kompleet verkeerd zou staan en distributie niet zou kloppen imo

Ik verdenk nu de benzinepomp of iig iets met de brandstof toevoer, maar dat is een wilde gok

bedankt zover

Mvd

Mallemalle 0

12 jaar

Het afslaan kan komen door het verzuipen van de motor, doordat het mengsel veel te rijk is. (door te veel choken) De bougies slaan dan vet en het opnieuw aanslaan gaat heel moeizaam... Maar het kan natuurlijk ook door gebrek aan brandstof komen, of toch nog een andere oorzaak hebben...

ik denk dat het inmiddelels tijd is geworden om gericht te gaan zoeken naar de oorzaak. Ook kan het zijn dat door al het gesleutel er twee of meer zaken spelen, wat het alleen maar lastiger maakt..

Als je mijn redenering kan volgen en je wilt er verder mee??? doe dan het volgende....

Als de motor is afgeslagen draai je alle 3 de bougies er uit... Bekijk deze en vergelijk ze.. Onthoud waar je ze uitgedraaid hebt.

3 mogelijkheden::A: De bougies zien er goed uit op de inwendige isolatoren zit geen roet, de bougies zijn niet nat, De kleur van de inwendige isolator is lichtgrijs of lichtbruin.
B: Alle bougies zien er ongeveer het zelfde uit maar de inwendige isolators zijn nat of roet zwart.

C: 2 bougies zien er goed uit. Maar 1 deugt niet...

A: brandstoftekort of breuk in bedrading ontsteking is de oorzaak.

B: Te veel brandstof is de oorzaak.. Of lekke cilinderkoppakking.. Of een een slechte ontsteking

C: Defecte bougie, lekke koppaking.. Defect in hoogspanning van ontsteking. Defect aan 1 of meerdere kleppen of zuiger(cilinder)

Met afgeslagen bedoel ik gestopt terwijl je dat niet wil.. Dus niet zelf stopzetten...

Idd, afslaan/uitvallen van motor zonder enige inbreng van mijzelf :)

Inmiddels heeft de auto plaats moeten maken voor het betere werk, kom er later nog op terug, komende 2 weken geen tijd voor

gr

marzz

Mallemalle 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.