close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Terios: Daihatsu Terios 1.5 geen onsteking cilinder 1

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Wagen krijgt geen onsteking bij cilinder 1, opgemerkt wanneer de stekker van zijn bobine wordt uitgetrokken en zijn motor nog altijd op zijn 3 poten draait.
Bobine 1 verwisseld met bobine 2, geen verschil.
Na het uitlezen krijg ik de melding, onstekingsdefect cil. 1 + 2 +3 en 4.
Compressie heb ik nog niet gemeten, en aan de stekker meet ik geen impuls zijn stekker van bobine 1

Denk aan een kabelbreuk en als het één van zijn sensoren is zou ik toch een foutmelding krijgen vb: BDP sensor.
Gr.
Jantje

Geplaatst door

firedriver (330)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de storing gewist voordat je een impuls hebt gemeten? bij herhaalde misfire op dezelfde cylinder schakelt de ecu de aansturing van de bobine uit.
Na wissen storing nog steeds geen impuls op de bedrading? dan waarschijnlijk kabelbreuk of een eindtrap in de ecu defect.

Het je wel een impuls op de bedrading en ook een geode vonk maar nog steeds een misfire, dan waarschijnlijk een injector defect of een compressieprobleem.

die impuls kun je trouwens het beste met een scope bekijken, met een testlampje lukt dit doorgaans niet zo lekker.

Had het met een v- meter gedaan, en mijn scanner zegt "onstekingsdefect" waardoor ik twijfels heb aan zijn injector.
Compressie moet ik nog meten, injector heb ik nog niet nagekeken. en een scope heb ik niet, bougie moet ik nog nakijken of deze vonkt, en als zijn bougie toch eruit is moet ik zijn compressie nameten.
Wat ik ook kan doen, storing niet wegwissen en zoals u zegt en zijn impuls meten.
deze wagen rijdt ook op LPG.
Ik weet ook niet alles maar zal mjin best doen.
Ps: wagen staat bij de eigenaar zelf, bobinetest werd door hem uitgevoerd, moet hem nog daarvoor bellen voor die andere tests.
Gr.

Zojuist telefonisch contact gehad met de eigenaar.
Hij zei dat als hij terug de bougie's vernieuwd de wagen terug normaal loopt maar na 3 a 4 dagen krijgt hij weer dezelfde probleem, van een andere persoon had hij als antwoordt gekregen dat hij daarvoor zeer goede bougie's moet aanschaffen omwille van de LPG.
Bobine van de eerste cilinder had de eigenaar enige tijd ook vernieuwd.
Had hem voorgesteld als de bougie van de eerste cilinder eruit is zal ik een de klem van mijn stroboscooplamp op zijn b.kabel plaatsen en kijken of het flitst, en zijn compressie meten.
Laat nog iets weten.
Gr.
Jantje

Topic mag dus worden afgesloten.
Ben bij de eigenaar geweest, bobine's eruitgetrokken, bougie's getest op vonken, vonken ok.
Minder goed nieuws;
Cil. 2+3+4 13 bar (zeer goed).
Cil. 1 had jammer 6 bar, dus duidelijk compressieverlies waardoor één van de kleppen of beide moet vervangen worden.
Vind het toch raar, mijn scanner leest "onstekingsdefect", misschien t.g.v. een mechanische defect waardoor de weerstand van de bougie veranderd door compressieverlies.
Maar ja, eigenaar is blij dat de oorzaak is onderschept.
Dikke gr.
Jantje

Storingscodes moet je leren interpreteren, een ontstekingsdefect staat voor de engelse term Misfire.
Misfire wil zeggen dat er op het ontstekingstijdstip geen versnelling van de nokkenas wordt waargenomen gedurende minimal 1000 omwentelingen van de krukas.
Geen versnelling van de nokkenas wil zeggen dat er geen knal is in de desbetreffende cylinder.
Dit kan komen door een vonk die uitblijft, geen brandstof of geen compressie.

Hey Peter;
Die elektronica toch, maar ja, en elke dag leren we iets bij hé.
Onlangs met een gast gepraat betreft deze probleem en zei dat bij deze motoren hun kleppen d.m.v. caliberskes wordt afgesteld en dat het daaraan zou liggen, maar een verlies van 6 bar denk ikzelf toch niet dat deze probleem verholpen zal worden door zijn kleppen af te stellen, de komende week beginnen we eraan, moet toch gedemonteerd worden om meer te weten.
Dikke gr.
Jantje

Klep verbrand kan best hoor, zeker als hij op gas loopt.
koppakking kan ook nog kapot zijn.

Inderdaad peter,
Gewoon de boel demonteren anders blijven we met vraagtekens.
Gr.
Jantje

Zo is dat!
Zonder te graven kun je geen schatten vinden.

Zeg Peter, wagen hebben ze bij mij gebracht, kleppendeksel gedemonteerd, nokkenassen zien er ok uit, één uitlaatklep van de eerste cilinder heeft geen speling, klep zelf is beweegbaar, compressietest cilinder 1 uitgevoerd na de eerste cilinder op zijn BDP te zetten, gesuis hoorbaar uitgang uitlaat ( einddemper ), ligt het aan dat deze uitlaatklep geen speling heeft, een camera zou handig zijn om in zijn cilinder te plaatsen, vrees dat zijn kop volledig gedemonteerd moet worden, motor is zo compact dat je bijna nergens aankomt, gegeven zou ik nog ergens moeten opzoeken betreft aanhaalmomenten.
Dus: zeker niet opjagen en de spel bekijken. Toch maar eerst de nokkenas wat oplichten zodat er toch wat klepspeling is met hoop dat na zijn compressietest aan zijn eind demper niets meer te horen is, maar ja, was het maar waar, droom maar verder Jantje.
Gr.
Jantje
Ps: ik verwachte eigenlijk een grotere klepspeling van die uitlaatklep,

Eigenaar heeft ook tegen mij gezegd als hij wat meer gas geeft zijn motor precies op 4 poten draait.

Jij bedoeld met nokkenas wat oplichten , dat je de klepspeling af gaat stellen ?
Met compressietest bedoel je lektest ?
Belgiesch , is voor ons nederlanders soms een "vreemde" taal jan ha ha.

Hey Kaleido,
Alles ok, lang geleden hé
Inderdaad Kaleido, compressietest = lektest.
En i.v.m. die klepspeling moeten zijn nokkenassen eraf, klepspeling wordt afgesteld door vulkalibers, maar dan moet je na het demonteren van zijn nokkenas de schaaltjes eruit nemen waarbij je dan zijn klepveer, klep en zijn vulkaliber tegenkomt, is hetzelfde principe als bij de twin spark motoren en andere motoren van Alfa Romeo.
Mijn bedoeling is eigenlijk als ik de nokkenasbouten een beetje terugdraait zodat de nokkenas zelf ook een beetje vrijkomt en dat één van die uitlaatklep terug volledig tegen zijn zitting komt, en een lektest uitvoerd, betreft de uitlaatklep dat voorlopig geen speling heeft, je krijgt er geen voelermaat tss. , het is maar een test, de kans is groot dat één van de uitlaatkleppen van de eerste cil. vervangen moet worden. maar ja, men probeert toch van alles, Afstand van de klepspeling moet ik nog opzoeken, anders neem ik voorlopig de speling van die andere kleppen.
Gr.Jantje

Tegen het einde van deze week kan ik een videoscoop vastkrijgen en weet ik iets meer.
Gr.Jantje

geen klepspeling is nooit goed. hij moet altijd speling hebben.
hoe ging die lektest na het "lichten" van de nokkenstok?

Inderdaad Peter, er moet altijd klepspeling zijn, vandaag de videoscoop vastgekregen, donderdag of vrijdag zal ik het bekijken met de scoop, zal zeker een foto van maken en op deze site plaatsen, en dan maar hopen dat ik niets verkeerd tegenkomt, lektest moet nog gebeuren na het oplichten van zijn nokkenas.
Gr.
Jantje

Dag Collega's
uitlaatnokkenas omhoog gelicht zodat er klepspeling is, blijft suizen aan zijn einddemper, met de videoscoop kan ik zijn kleppen niet zien, zijn distributieketting zou ik moeten ontspannen maar moet het zelf zoeken hoe dat moet gebeuren, éénmaal als zijn zijn nokkenas eraf is kan ik zijn schaaltje eruit trekken zodat ik de klep kan lossen, verwijderen van de halve maantjes.
Zuiger zal ik dan laten zakken zodat de uitlaatkleppen ook naar beneden kan duwen, moet wel opletten dat de kleppen niet in de cilinder vallen, en misschien dat ik de kans krijg om met de videoscoop de kleppen te inspecteren.
Wat doet die de eigenaar mij toch aan !!!
tips zijn zeker welkom om zijn distr.ketting te ontspannen.
Moet ook ergens opzoeken of deze motor één ketting heeft, normaal gezien toch wel.
Een delicate werk, alles opschrijven wat ik demonteert, denk toch dat zijn kop eraf moet, hoop dat ik niet achterover val.
Gr.
Jantje

Zal ook een vraagbaak aanschaffen, werkt toch gemakkelijker
Gr.

Dat doe ik tss. door, uitlaatcollector gedemonteerd, eerste zuiger staat op zijn BDP, met een kleine lampje in het opening wat licht gegeven, resultaat=in de eerste cilinder heb ik verlichting, dus zijn eerste uitlaatklep moet vervangen worden, hoop dat zijn zitting nog ok is.
Zijn distributiedeksel moet nog eraf omdat zijn kettingspanner langs buiten niet kan ontspannen worden, daarna zijn inlaatcollector waardoor zijn kop dus eraf kan.
Laat nog iets weten.
Gr.Jantje

Dag samen,
Via de vraagbaak vind ik geen gegevens betreft de draairichting van de krukasbout om deze los te draaien, ben bij een auto onderdelenzaak binnengestapt maar geen tool te bestellen om de krukaspoelie te blokkeren, het is een wagen met een automaat, bij een handgeschakelde is dat geen probleem door deze in zijn vijfde versnelling te zetten.
Misschien iemand raad, denk dat ik het zelf moet maken, wou het door te starten na het blokkeren van de krukasbout maar zijn inlaatnokkenas is gedemonteerd.
Wagen moest allang gereed zijn, maar ja, had nog andere werken.

Dikke gr.

[url=http://postimg.org/image/7rc4llpb3/][img]http://s3.postimg.org/7rc4llpb3/krukas_S...[/img][/url]

Weet toevallig iemand de exacte maat van zijn cilinderkopbouten, TR 60 is te groot, TR 55 heb ik speling, of is het een Engelse maat.
Gr.
Jantje

er zit vast ergens en gaatje in het vliegwielhuis, dan kun je een schroevendraaier in de starterkrans zetten en zo de krukas blokkeren.
Die kopbouten, is dat geen 12 kant?

Inderdaad Peter, het is een 12 kant, morgen eens rondkijken voor deze twaalfdop, nog nooit nodig gehad, daarom deze vraag, en i.v.m. die gaatje in zijn starterkrans zal ik even zoeken.
Heeft de krukasbout rechtse draad ? omdat er Japanse merken zijn met een linkse draad.
Zeg Peter, zeer veel dank van je antwoordt.
dikke gr. Jantje
Zal zeker nog iets van mij laten horen.
Ps: Ben er bijna, en voor mijzelf zeer leerrijk hé en geef het zelf toe dat deze wagen nogal moeilijk is om overal er aan te geraken maar valt heel goed mee.

Tss. door even bezig geweest, carter moet eraf om zijn DB-deksel te demonteren, carterbouten zijn gedemonteerd, maar de carter zelf is zo geplakt en is moeilijk eraf te krijgen, zal voor einde deze week zijn. nochtans alles bekeken of alle bouten los zijn. volgens mij moet zijn koppelingshuis eraf, maar zal toch eerst kijken of zijn DB-deksel er zo af kan zonder zijn carter eraf te nemen, zal eens op een andere wijze uitvoeren dan wat ze in de vraagbaak zeggen.
Gr.
Jantje

Dag samen,
Cilinderkop is eraf, carter moest toch niet gedemonteerd worden, op eerste zicht niet veel te zien, zaterdagvoormiddag zal ik zijn kleppen demonteren, misschien dan toch iets te zien, 6 bar verlies lijkt me toch teveel en als het aan de zitting licht kan ik er toch niets aan doen, lijkt me het beste om deze binnen te brengen bij een revisiebedrijf, eigenlijk een deal gemaakt met de eigenaar, ik maak zijn wagen en hij komt me maar helpen met mijn zolder zonder mij iets te geven waarvan hij deze onkosten kan gebruiken om zijn kop te laten reviseren, als dat geen mooie deal is hé.
Moet nog een tool maken om zijn krukaspoelie te demonteren om daarna zijn timing en zijn het DB-dekselpakking te monteren of een kit te gebruiken en eventueel zijn ketting vervangen als zijn spelling te groot is.
foto's volgen nog.
Dikke gr.
Jantje

kromme klep? klepspeling, kop te veel gevlakt, distributie afstelling verkeerd?

tips 0
badge

9 jaar

Dag Leo,
Denk dat hij zijn LPG gewoon eruit kan smijten, distributie was ok, die klep had totaal geen klepspeling, totaal uitgezet, kan zijn dat ik na het nameten van zijn klepspeling zijn bekers apart moet bestellen, alleen op die manier is zijn klepspeling te regelen, ben zelf binnen gesprongen bij een revisiebedrijf, chapeau dat je je vriend daarmee uit zijn nood gaat helpen, bij Daihatsu verdeler onderdelen besteld, en als alles goed gaat heeft hij zijn wagen de komende weekend terug.
Amai, een heel moeilijke wagen om aan te werken, maar tot nu lukt het.
Dikke gr.Jantje
Ps: Zeg Leo, je kunt het niet geloven dat ze bij mij ook afkomen om een lamp te vervangen, waar gaat het naartoe hé. ze denken dat Jantje alle tijd heeft, ben ondertss. 35 uren wakker, nachtwerk SKF, brandweer en ziekenwagendienst 112 (dringende medische hulp), maar ja, zo blijven we bezig.

Dag samen krijg pas volgende week zijn onderdelen, laat nog iets weten, aangaande zijn klepbekers om juiste klepspeling te bekomen.
Gr.Jantje

Ben nu alles aan het monteren, moest wachten tot ik al zijn onderdelen heb.
Maar toch een klein vraagje, volgens de vraagbaak moeten zijn nokkenaslagerkappen aangetrokken worden met Aanhaalmoment van: 10,5-14,5 N • m, vindt het toch veel of is het normaal, kan het beter vragen. (zie foto)
Gr.
Jantje

[url=http://postimg.org/image/fdq3oibmj/][img]http://s1.postimg.org/fdq3oibmj/Naamloos...[/img][/url]

Waarom zou dat veel zijn Jan , wat zijn het M8 bouten ? , is goed hoor.

Ok Kaleido,
Zijn M8 bouten.
Dikke gr.
Jantje

Hey Kaleido,
Ik was verkeerd, 14 Nm = 1.4 kilo, dus heb ik ze aangetrokken met 1.4 kilo.
Zijn ketting en collectoren zijn ondertss. ook gemonteerd, valt mee maar moeilijk om overal eraan te geraken maar het lukt.
Gr.
Jantje

Voila vrienden,
Alles gemonteerd, motor draait terug als een zonnetje en deze keer op zijn 4 pootjes, was niet gemakkelijk maar wel zeker de moeite en weer iets bijgeleerd betreft Daihatsu, eigenaar is zeer tevreden.
Topic mag afgesloten worden.
Gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Terios of stel zelf een nieuwe vraag.