auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu CHARADE E2: Druk te hoog in koelsysteem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Vraag. Wij hebben een Daihatsu Charade uit 1994. Vandaag viel ons een plasje koelvloeistof op onder de auto. Nu blijkt dat na een stukje rijden de auto de koelvloeistof eruit spuugt via het overdrukslangetje / ontluchtingsslangetje bovenop het koelvloeistofreservoir. De motor bouwt dus druk op in het koelsysteem. In eerste instantie dat ik een defecte waterpomp of thermostaat, echter de temperatuurmeter in het dash blijft keurig op 90 graden. Ook na een lange tijd rijden waarbij de motor op bedrijfstemperatuur is. De motor vertoont verder ook geen andere zichtbare lekkages. Is dan toch de koppakking lek? Hoort dan de koelvloeistoftemperatuur ook niet ver voorbij de 90graden te schieten? De auto heeft 140.000km gelopen

Geplaatst door

Vincent86c (275)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien de leefdtijd zou de koppakking er best wel eens uit kunnen liggen.
Maar om daar zekerheid over te krijgen , , het tankje circuleerd volgens mij niet mee met het koelsysteem , gaat maar 1 slangetje in die van de dop op de radiateur af komt ?
Als de dop defect is gebeurt dit ook .
Je kunt het koelsysteem laten controleren op aanwezigheid van verbrandingsgassen , zit dit er in dan grote kans op lekke koppakking.
Bouwt het systeem druk op , slangen zijn dan hard , zijn de slangen zacht en drukt hij de koelvloeistof er uit is de dop defect.

Vanavond koude motor even laten draaien met radiateur afgevuld en dop eraf. Ik had verwacht dat de koelvloeistof me om de oren zou vliegen, maar het enige wat ik zag was af en toe een luchtbel. Zeg maar 1 belletje per halve minuut. Ik ben nu nog niet overtuigd van een lekke pakking. Vervolgens dop erop gedraaid, motor wat op toeren gebracht en in de koelslangen geknepen. Die waren wel wat harder als in de stationair toestand, maar ook weer niet keihard. Wel is de radiateur aardig naar zijn grootje. Die was half vergaan en schreeuwt om vernieuwing. Volgens mij is het nog de eerste uit 1994. Verder zat er in het koelvloeistof reservoir wat bruine prut. Niet zoals sludge (mayonaise kleur) maar echt prut in de bruine melkchocolade kleur. Wat kan dit zijn? Wellicht zit dit spul ook in de radiateur en zorgt het voor verstopping.

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=L_ube5Fw...[/yt]

Kijk , als in het verleden de koelvloeistof nooit vervangen is en er misschien een keer een pil in gegooid is krijg je vanzelf problemen, je kunt alles aftappen , de slangen overal los gooien , thermostaat er uit en de tuinslang in het blok en kachelradiateur steken , spoelen in meerdere richtingen , radiateur vervangen met dop , blijft natuurlijk wel een oude auto , hoeveel kosten wil je maken , zoveel mogelijk water er weer uit laten lopen desnoods even met perslucht doorblazen , schone koelvloeistof er op en kijken wat er gebeurt.
Kan wel een begin van koppakking zijn , snuffeltest is toch een optie.

Niet teveel kosten natuurlijk. Het blijft een oude bak. Misschien dat ik de koppakking zelf ga proberen te wisselen. Bestaat er een vraagbaak van dit type auto?

Laat eerst met zekerheid bepalen dat hij lek is.

Ik weet het vrijwel zeker. Het kan haast niks anders meer zijn. Vermoedelijk een klein lek in de koppakking naar de cilinder.

Oké succes met de reparatie.
Vraagbaken zijn er wel van.

Iedere garage heeft een tester om te zien of die belletjes uitlaatgas bevatten .

Dus zo maar op een vermoeden die kop te lichten is onzin.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

6 jaar

Koppakking vervangen en problemen zijn over. Tussen een koelkanaal en cilinder 3 was de pakking gescheurd

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.