auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Charade: Gaat slecht in 1e versnelling

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.0 td CL61

Mijn vrouw heeft een Charade die sinds enkele weken moeilijk doet bij het in de eerste versnelling zetten. Voorafgaand hieraan werd het onmogelijk hem in zijn 1 te krijgen als je niet helemaal stilstond. Maar nu wordt het dus ook moeilijk als je stilstaat. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Zijn er misschien stelmogelijkheden? De koppeling heb ik begin dit jaar vervangen.

Overigens is er in iets minder dan 3 jaar al 64.000 km mee gereden en zijn we zojuist alweer voor de derde keer ermee naar Oostenrijk geweest.

Bij voorbaat dank voor jullie steun.

Geplaatst door

Henry Danse (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

'Pakt' het pedaal ook laat? In dat geval kun je de koppeling bij de bak bijstellen.

Wauter 0
badge

17 jaar

Nee dat niet, ik heb de koppeling ook al bijgesteld op de bak. Ik neem tenminste aan dat je die grote "moer" op de kabel bedoelt. Hartelijk dank voor het meedenken.

Henry Danse 0

17 jaar

Tja, dan kan ook wel eens het einde van de koppeling in zicht komen.

Wauter 0
badge

17 jaar

Gaan de andere versnellingen wel soepel?

Indien ja? synchromesring versleten 1e versnelling.

TheoStek 0
badge

17 jaar

[quote=Wauter]Tja, dan kan ook wel eens het einde van de koppeling in zicht komen.[/quote]
Dat lijkt me sterk. Die heb ik, zoals hierboven beschreven, begin dit jaar vervangen.

Henry Danse 0

17 jaar

[quote=TheoStek]Gaan de andere versnellingen wel soepel?

Indien ja? synchromesring versleten 1e versnelling.[/quote]
De andere versnellingen gaan inderdaad wel soepel. trouwens als ik langzaam achteruit rij gaat hij wel vrij makkelijk in zijn 1.

Zo'n versleten synchromesring is daar nog iets aan te doen?

Zou anders jammer zijn. Voor onze vakantie naar Oostenrijk heb ik nog olie ververst, olie, lucht- en brandstoffilter vervangen en er een nieuwe v-snaar en distributieriem opgelegd. Oh, en nieuwe banden laten monteren. Het zou leuk zijn als hij nog even mee zou kunnen.

Henry Danse 0

17 jaar

Daar is zeker iets aan te doen, dan zal de versnellingsbak open moeten en het onderdeel vervangen...

Maar je kunt ook leren auto rijden ermee, ik zal enkele punten opnoemen om te verhelpen als ie niet in 1ste versnelling wil.
Niet in versnelling willen!!
Wachten dat je geheel stil staat en nog een keer de koppeling intrappen (vrijstand), of een klein beetje de koppeling op laten komen en dan inschakelen.
Vroeger in de jaren 19 en nog wat waren er geen synchromesringen en werd dubbel klutchen toegepast om het kraken te voorkomen van de bak.
Om dit te voorkomen is de synchromesring uitgekomen om het kraken te voorkomen en kom men al rijdend naar 1ste versnelling door schakelen onder een bepaald toerental.
De synchronisatie werkt niet bij stilstand, de synchromesh ringen remmen tandwielen tot aan de juiste snelheid bij het schakelen. Vandaar dat, waneer je versnelling vanuit stilstand niet in zijn een wilt, je het tandwiel even moet laten draaien door je koppeling even (in zijn vrij) op te laten komen, zodat de de tandwielen gunstiger tegenover elkaar staan.
Veel mensen proberen toch wanneer het toerental te hoog is van de bak met wringen, persen en duwen toch de auto in 1ste versnelling te krijgen, uiteindelijk zal dit lukken ten koste van de synchromesring.

Ik heb altijd geleerd dat de auto moet stilstaan om in 1ste versnelling te zetten, net zo als dit moet om hem in achteruit te zetten. Als je de auto in achteruit wilt zetten en nog niet volledig stilstaat merk je ook dat dit bijna niet lukt of de bak begint te kraken.

succes.

TheoStek 0
badge

17 jaar

Theo, bedankt voor de tips.

Ik doe eigenlijk alles zelf aan mijn auto's (heb ook nog oldtimer Mercedessen), maar een versnellingsbak durf ik eigenlijk toch niet open te maken. Alhoewel ik dat in de afgelopen jaren van vele dingen gedacht heb en uiteindelijk toch gedaan heb. En het is altijd nog gelukt.

Je hebt gelijk, ik heb ook altijd geleerd dat de auto eerst stil moet staan voordat je hem in 1 schakelt, maar soms als je bijna stilstaat is het voor iemand achter je een hele verassing dat je eerst nog even op de rem trapt om daarna alsnog op te trekken.

Het fenomeen dubbel klutchen ken ik, moest vroeger bij elke schakelhandeling. Volgens mij moest je dan twee keer de koppeling intrappen; bij het uit de versnelling halen en bij het in de volgende versnelling zetten en dan moest er geloof ik ook tussengas gegeven worden.

Bedankt voor het meedenken, we gaan proberen ermee te leven ;-)

Henry Danse 0

17 jaar

kijk eens wat een bakje van de sloop kost, misschien valt dat nog wel mee, en kun je nog een jaar of wat verder.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

[quote=hellbat]kijk eens wat een bakje van de sloop kost, misschien valt dat nog wel mee, en kun je nog een jaar of wat verder.

Groeten Marcel[/quote]
Ja dat is misschien ook niet verkeerd. Begin dit jaar heb ik de koppeling vervangen, dus ik weet nu hoe ik de versnellingsbak moet demonteren en weer monteren.

Bijna 3 jaar geleden heb ik dit wagentje gekocht voor 700,--. Hij was net gekeurd en ik dacht hem na een jaar gewoon "weg te gooien", maar nu zijn we ruim 64.000 km zonder al te veel kosten verder en is het een soort sport geworden dit autootje rijdend te houden ;-).

En het is een bijzonder zuinige auto en 1 van de weinige denk ik waar zoveel in kan. Mijn vrouw en ik wielrennen en zijn hiermee naar Oostenrijk gereden volgeladen met o.a. 2 frames, 8 wielen, hometrainer, gereedschap, wielerkleding, gewone kleding enz.

En er zit cruise-control in, heerlijk rijdt dat.

Henry Danse 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.