Daihatsu Charade: sputteren, waarvoor deze slangen?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000

De wagen sputterd regelmatig. Garagist heeft bougies, bougiekabels, platines vervangen,ontsteking afgeregeld maar probleem kwam steeds terug(na enkele dagen) of was niet opgelost.Reeds 4 maal in de garage gebracht. Nu heb ik zelf eens gekeken onder de motorkap(als leek)en heb gezien dat er een flexibele dikke darm van de inlaatbuis van de luchtfilter naar de voorkant van de motor loopt.Dit is een beschermplaat of zoiets denk ik.Hierachter zit het beging van de uitlaat.Nu is deze flexibel bijna geheel door.Kan dit een oorzaak zijn van het sputteren? Waarvoor dient deze dan wel. Choke mischien? Ik heb ook de luchtfilter even verwijdert en waar deze inkomt (ik denk de carburator) zit aan de linkerkant in het midden een dun darmpje . Dit darmpje heeft een gat juist waar het aan vastzit. Zou dit eventueel iets kunnen zijn. Bij het demonteren van de luchtfilter heb ik ook twee darmpjes die naar de bodemplaat van de luchtfilter lopen afgerukt. Ze zitten vast aan een aparaatje die in de plaat zit. Ik denk een soort thermostaat of zo. Eentje loopt naar links en eentje naar rechts en deze zit vast aan een aparaatje dat op de luchtfilterbuis zit. Nu weet ik niet welke dat rechts of links aangesloten was op de bodemplaat. Of mag ik deze wisselen? Waar deze op vastgeschoven zitten op de luchtfilterbodemplaat zitten volgens mij geen gaatjes in.
Veel vragen maar ik ben ten einde raad en garagekosten lopen op zonder resultaat. Ben eens naar eenDaihatsu garage gegaan voor onderhoud en olielek en van toen deze problemen van sputteren.
Luc

luchohner

Geplaatst door luchohner (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

luchohner (0), 16 jaar geleden

Heb de dikke slang vervangen en de dunne met het gaatje ook. Sputtert nog steeds. Ik heb de indruk dat hij meer sputtert wanneer ik de verwarming ,lichten en andere stroomverbruikers aanzet maar dit kan maar een indruk zijn.

luchohner (0), 16 jaar geleden

Hij sputtert ook alleen bij weinig gas geven. Eenmaal je in de touren bent is het gedaan.

horst (0) PRO, 16 jaar geleden

is je onstekeking met of zonder vacuumvervroeging afgestelt?

Michel vd Hoek (0), 16 jaar geleden

De dikke slang is je carterontluchting. Gassen uit de motor worden zo de motor ingezogen en verbrandt. Een soort mileu vriendelijk slangetje dus. Als deze slang verstopt zit kan ie er hooguit afschieten.
Die kleine slangetjes zijn mogelijk ook "milieu"slangetjes. Ik heb zo als je het verteld niet de indruk dat dit het probleem is.
Kun je het sputteren gedetailleerd beschrijven. Altijd, af en toe, lage of hoge toeren. Hoe loopt ie stationair?

michel

luchohner (0), 16 jaar geleden

Stationair loopt hij zonder te sputteren. Staat hij in neutraal en geef ik gas dan loopt hij perfekt. Wanneer ik dan wil vertrekken en gas geef dan is het soms een second of 2,3 dat hij sputtert. Het is niet zo dat de hele wagen schuddert Er komt geen geknal of iets dergelijks bij te kijken. Ik heb meer de indruk dat hij niet goed reageert op het gas geven.Ben ik iets in de toeren is het gedaan. Hij heeft het ook niet altijd maar toch zeer regelmatig. Even vermelden dat het een automaat is. Wanneer ik rijd tegen een voldoende snelhijd en wil dan nog versnellen en geef gas bij dan loopt hij ook perfekt. Ik heb hem deze week nog eens naar de garage gebracht waar ze nog eens een bougiekabel en nogmaals de bougie's vervangen hebben maar het probleem is nog steeds hetzelfde. Ik ben dan met de garagist een testrit gaan doen en hem gezegd dat hij langzaam moet vertrekken en niet direkt te veel gas geven en dan zij hij dat het waarschijnlijk aan de karburator moet liggen. Ze hebben deze bij èèn van de vorige beurten al eens geregeld maar nu denkt hij dat er toch iets mis is. Ik heb mij voorgenomen om als ik het zelf niet opgelost krijg om eens naar een daihatsu garage te gaan alhoewel de problemen begongen zijn toen ik hem naar een garage van het merk gebracht had voor een gewone onderhoudsbeurt. En voor ik heb binnenbracht liep hij perfekt. Deze garagist kreeg het toen ook niet meer opgelost.
Luc

luchohner (0), 16 jaar geleden

Even gaan rijden en op de snelheid gelet. Eens je boven de 70 rijd en dan gas geeft gaat het goed. Onder de zestig gesputter.In vrijstand geen gesputter. Eens in drive begingt het dus. Hij slaat soms ook af als je zeer traag rijd en dan de gas lost . Wie weet raad?
Luc

Michel vd Hoek (0), 16 jaar geleden

Misschien is voor de APK het co terug gesteld. Als je hem iets ruimer zet (zeker zo'n) ouder ding, loopt ie toch een stukje beter.
Als je dan weer voor de apk komt zal het tijdelijk weer even wat krapper gesteld moeten worden.

m

luchohner (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag mijn charade naar een garage van daihatsu gebracht. Morgen zou hij moeten klaar zijn .Ben benieuwd of hij het opgelost krijgt.

luchohner (0), 16 jaar geleden

Even vermelden dat mijn autootje weer loopt als nieuw. Ze hebben de carburator uitgekuist, nieuwe benzinefilter en luchtfilter gestoken . Carburator ook terug afgesteld. Hopelijk blijft hij het goed doen.

luchohner (0), 16 jaar geleden

Even het vervolg melden.Enkele dagen na mijn bezoek van hierboven aan de garage begong de wagen terug te sputteren. Dan hebben ze in dezelfde garage de platines en de condensator vervangen en reed hij weer een 3tal dagen goed. Nu begingt hij terug harder en harder te sputteren. Ik ben er vandaag mee naar een plaatselijke garage geweest en deze garagist vertelde mij dat het waarschijnlijk aan vuile benzine liegt. Hij heeft blijkbaar nog klanten met dit probleem en hij wist onmiddelijk te raden waar ik ga tanken. Ik vraag me nu wel af hoe dit vuil dan uit de benzinetank gaat. Verdwijnt dit na enkele tankbeurten of hoe zit dat? Met mijn andere wagen , een mitsubisi exlips , ga ik er ook en deze heeft er geen last van ,evenmin als mijn motorfiets.
Ik tank ook niet steeds in dit benzinestation maar 1 keer op 3 ongeveer. Eerlijk gezegd ben ik er ook nog niet van overtuigt dat dit het probleem is maar ik hoop het wel. De laatste 2 maand heeft mijn wagen al 4 keer in de garage geweest zonder blijvend resultaat . Ik blijf dus hopen op de laatste diagnose.

luchohner (0), 16 jaar geleden

Ik heb nu al enkele tankbeurten achter de rug maar de wagen sputtert nog steeds. ik tank altijd een halve bak op aanraden van de gagragist. Ook had ik het advies gekregen om de luchtfilter te verwijderen en dan vol gas te geven en dan mijn hand op de inlaad van de carburator te duwen . Nu heb ik dat daarstraks eens gedaan en onmiddelijk daarna rijd de wagen zonder te sputteren. Nu heb ik een 20km gereden en heb de indruk dat het sputteren heel stilletjes terugkomt. Wat is hier nu toch aan de hand want ik ben dus al in 3 garages geweest en alles bijeen een 8tal bezoeken maar het blijft maar duren. Heeeeeelp

erik007 (0), 16 jaar geleden

lijkt op vervuiling
schoonmaken op de zelfde manier zoals je heb gedaan
en een los benzine filter plaatsen
bij een doorzichtige kun je ook zien of er veel vuil wordt tegen gehouden
een beetje motor zaak heeft die filters wel

luchohner (0), 16 jaar geleden

Nog 2garage bezoeken verder en de wagen sputtert nog steeds. In de laatste garage zijden ze dat er veel kans is dat er vuile benzine getankt is. Ik heb nu zelf de benzinetank verwijderd en volledig uitgekuist . Er zat wel wat bezinksel in maar de wagen is dan ook al 17 jaar oud. Ook de slangen eens uitgeblazen en alles terug gemonteerd. De luchtfilter heb ik van de carburator gehaald en deze heb ik dan ingespoten met een carburatorclainer. Dan alles terug gemonteerd en gereden. De eerste km ging het goed en dan was het weer van dat. Sputteren tot en met. Nu heeft een garagist voorgesteld om de carburator eens te vervangen. Kan het zijn dat deze ergens een defect heeft waardoor de wagen sputtert ? Als de kostprijs hiervan niet te hoog licht kan ik het nog overwegen maar anders vliegt de wagen de deur uit.

luchohner (0), 16 jaar geleden

Hoera waarchijnlijk is het probleem opgelost. Eerst hebben ze een andere carburator gemonteerd . Nan een korte testrit sputterde hij nog steeds . Dan hebben ze de delcokop vervangen , deze was al eens vervangen maar ze hebben het nog eens gedaan en dan hebben ze de bobine vervangen. Ik ben de wagen gaan ophalen en heb hem nu 3 dagen en hij loopt nog steeds goed. Alleen als ik stil sta maar in drive(automaat ) dan bibbert het autootje een beetje . Ik zet hem dan in neutraal . Ga straks een ritje maken van 30 km en als hij het dan nog niet heeft is het opgelost. Dat niemand van de garagisten eerder op het idee kwam om de bobine eens te vervangen vind ik toch raar. Tot nu loopt hij dus vrij normaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.