Daihatsu Charade: Hoe stel ik de 16 kleppen van een Charade uit 1997 (1.3)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 EFI 16V

Hallo,

ik weet inmiddels dat de kleppen warm gesteld moeten worden en dat dit kan met een voelermaat, inlaat 0,25 mm en de uitlaat 0,33 mm.
De auto heeft reeds een grote beurt gehad door mij maar de kleppen wil ik zekerheidshalve checken, ben de 2e eigenaar van deze auto en afgelopen 2 jaren zijn ze zeker niet gesteld en dat zou nu aan de orde zijn.

Als ik voor de auto sta onder de motorkap is links de 1e cilinder (bij de distributieriem) volgens mij en dan de 2e, 3e en de 4e.

Maar wat ik graag wil weten zit er ergens een merkteken op het vliegwiel zodat ik weet dat de 1e cilinder op tuimelen staat?

En wat ik graag zou willen weten heeft de Charade een enkele of een dubbele nokkenas (ik heb het kleppendeksel nog niet gelicht)?

Tot slot er zijn 2 inlaten en 2 uitlaten, maar hoe zijn deze gepositioneerd?
Met andere woorden waar zitten de inlaten en waar de uitlaten?
Zitten de 2 inlaten naast elkaar (onderste inlaat?) en bovenste 2 de uitlaat (dat vermoed ik zelf)?

Wie kan me even wat tips geven.

Voorheen stelde ik zelf de kleppen van een Scorpio (8V), Fiesta (8V) en Starlet (12V), dit wordt mijn eerste 16V...

Alvast bedankt.

Michel.

Ps. jammer dat er geen Vraagbaak van Olieslager is!?

miho

Geplaatst door miho (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

El Xantia (0) PRO, 17 jaar geleden

Ha die Michel.
Er staat geen merkteken op het vliegwiel maar als je de klepdeksel verwijdert zie je de tuimelaars duidelijk zitten en je kan dus zien welke cilinder op tuimelen staat. Je Charade heeft trouwens maar 1 nokkenas. Als je voor de auto staat dan zijn de voorste rij kleppen (8) de uitlaatkleppen en de achterste rij de inlaatkleppen.
p.s. Je klepdeksel niet te vast aandraaien als je klaar bent anders kan er een hoekje afbreken.
Succes

miho (0), 17 jaar geleden

Hallo Gertjan!

bedankt voor deze waardevolle info, ik kwam er zelf achter dat bij de inlaat de inlaatkleppen zijn en bij de uitlaatzijde de uitlaatkleppen (best logisch).
Ik ga er van het weekend mee aan de gang. En draai het klepdeksel niet te vast...
Het gereedschap heb ik en met deze info gaat het me vast lukken.

Gr Michel.

miho (0), 17 jaar geleden

Nou de klus is geklaard, gisteren toch nog wel ff mee bezig geweest,
klepdeksel was er snel af en je kan met je voelermaatjes er redelijk bij, ik had 1 set voor de inlaat (25) en de andere set voor de uitlaat ingesteld (30 & 35 deze laatste mag er niet tussen gaan).
Het torsen van de motor was lastiger, want ik deed het via een ringsleutel 22 op de dynamo (weinig vrije ruimte std ringsleutel is al gauw te dik en een dop past ook niet in deze maat), deze slipte eerst (toch nog compressie / weerstand ondanks dat de bougies eruit waren?!) en tornen via het vliegwiel... vergeet het maar tegen de tijd dat je distributieriem beschermkap hebt uitgebouwd is je blok al aardig afgekoeld.
Dus snaar van de dynamo wat strakker gezet en na het stellen weer teruggezet (ff gemerkt voor ik hem strakker zette!).

Eerst gesteld en daarna nog een keer rond om alles te checken en klaar.
Nwe klepdeksel (beetje vet gemaakt en niet te strak aangedraaid want er breekt zo een hoekje van af want het is geen staal) van 26 Euri en motor gestart (altijd spannend moment). Hij spint er weer op los!
Lekker soepel in de hogere toeren. Met name de uitlaatkleppen stonden veels te strak. We kunnen weer 2 jaren of 40.000 Km voorruit Wink

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.