Daihatsu Cuore: Hoog brandstofverbruik

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 850

Sinds twee weken hebben wij een Cuore uit '92

Nu staan deze auto'tjes bekend om hun zuinigheid, maar dit exemplaar is niet bepaald zuinig: 1:12!!
Normaal gesproken moet je toch 1:17/1:18 makkelijk kunnen halen?
Dat lijkt mij teveel van het goede.
Ook stinkt de auto een beetje alsof de CO2 waarde niet helemaal juist is.
Kan dit het hoge verbruik verklaren?

Na de verschillende posten op het forum te hebben gelezen heeft deze Cuore de bekende probleempjes.
Stoterig bij koude motor.
Verder rijd het karretje prima.

Alleen kwam ik, na het lezen van verschillende vragen op dit forum, ook tot de conclusie dat het luchtfilter en luchtfilterbak nat staan van de olie.
Teveel carterdruk? In ieder geval zat er teveel olie in het blok. Het peilstok was tot ruim boven het maximum nat.

Bij fel optrekken en op hoge toeren gas loslaten rookt de auto niet.
Dan zou je zeggen dat deze geen olie verbruikt, toch?
Toch zit na een ritje van 100 km de achterklep vol met zwarte stipjes. De achterdemper is niet nat van binnen.
Duiden die stipjes op olieverbruik?
Bij mijn mini (lang geleden) zag ik hetzelfde beeld, alleen dan wel met de bekende walmen. Ook daar zat de achterklep onder de zwarte stipjes, en die gebruikte wel veel olie.

Inmiddels heb ik zo'n 500 km gereden, en de stand op het peilstok staat nog exact hetzelfde.
Kunnen die zwarte stipjes iets te maken hebben met het gedeeltelijk natte luchtfilter?
Of met de hoge CO2 waarde (nog niet gemeten, maar zo ruikt het wel)?

De motor heeft 150.000 km op de teller staan

Tiemen

Geplaatst door Tiemen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

BFW (0), 14 jaar geleden

Is de olie nog goed van kleur, dit misschien vervangen evenals filter? Luchtfilter zul je even moeten vernieuwen en het filterhuis goed schoonmaken. Heeft hij een hoog toerental bij stationair? Kijk even of de carburateur smerig is, en deze goed schoonmaken of vernieuwen, heeft hij nog een automatische choke, deze kan bijvoorbeeld blijven hangen. Of je sensor in de carburateur is kapot, dan draait de auto op noodprogramma en geeft hij meer benzine.

Tiemen (0), 14 jaar geleden

[quote=BFW]Is de olie nog goed van kleur, dit misschien vervangen evenals filter?[/quote]
De olie is gewoon zwart van kleur, ik kan tenminste geen rarigheden zien in afwijking.

[quote=BFW]Luchtfilter zul je even moeten vernieuwen en het filterhuis goed schoonmaken.[/quote]
Luchtfilter zal ik inderdaad vervangen. Gisteren heb ik het filterhuis schoongemaakt, ik zal morgen eens kijken of deze na een rit van 100 km weer olie bevat.

[quote=BFW]Heeft hij een hoog toerental bij stationair?[/quote]
Hij lijkt inderdaad vrij hoog te lopen, maar wat normaal is voor deze auto's weet ik niet.

[quote=BFW]Kijk even of de carburateur smerig is, en deze goed schoonmaken of vernieuwen, heeft hij nog een automatische choke, deze kan bijvoorbeeld blijven hangen. Of je sensor in de carburateur is kapot, dan draait de auto op noodprogramma en geeft hij meer benzine.[/quote]
Hoe kan ik de carburateur schoonmaken? Er zit wel een automatische choke op. Trouwens het is een U9, dan is het toch een monopoint?
Kun je de sensor testen, en waar zit deze?

Alvast bedankt voor het meedenken!

BFW (0), 14 jaar geleden

Zolang de olie niet 'verbrand zwart' is is zwart ok.
Als hij met veel toeren stationair loopt kan het bijvoorbeeld zijn dat het mengsel niet goed is, teveel benzine, dit kan weer duiden op een slechte sensor omdat hij op noodprogramma loopt.

Ik denk niet dat er een monopoint op zit, wel een elektrische carburateur. Deze is op verschillende manieren schoon te maken, helemaal uit elkaar halen en in carburateur reiniger leggen is het beste maar dan moet je wel weten hoe het in elkaar steekt en hem kunnen afstellen. Remmenreiniger kan ook werken of ultrasoon schoon laten maken.

Je moet ook even kijken of de groene draden van de carburateur niet rechtstreeks aan de massa liggen, dan is de elektronische regeling omzeilt en staan de sproeiers constant open, dus altijd veel benzine en hoge CO2.

De MAP sensor zit rechtstreeks in het inlaatspruitstuk.

770 (0) PRO, 13 jaar geleden

850-950/min is goed.

Als het blok bij koud trilt stationair toerental afstellen als het kan.

Verder hoe rij jij als een oma of als een racer?

Als je ract met een cuore dus 3500/min> schakelt dan haalt je niet veel zuinigheid eruit.

Als je 2500/min schakelt dan haalt het wel(maar dan wel oma stijl).

Tiemen (0), 13 jaar geleden

Allereerst hartelijk dank voor het meedenken!

Het luchtfilter is vervangen, en de carterontluchting niet meer op het filterhuis aangesloten, aangezien deze vol olie/rommel lag.
Een beetje olie af getapt, aangezien het peilstok ruim boven de max stond.

Ook zijn de stekkers losgetrokken en schoongemaakt. Een flesje injectiereiniger door de peut heen.

Nu is het afwachten, maar de meter zakt niet zo snel meer als voorheen, het lijkt dus beter te gaan.
Op de test was de CO eerst veeeeel te hoog, maar nu onder de norm van de APK, aldus de garage.

Tja, en wat mijn rijstijl betreft, ik rij wel pittig, maar geen hoge toeren. De pittigheid moet je meer zoeken
in het stevig een bocht om, en dat heeft niet veel betrekking op de motor lijkt me.
Een toerenteller is niet aanwezig, dus hoeveel toeren weet ik niet.
Indicatie: van 1 - 2 snel na het optrekken. 2-3 rond de 40, 3-4 rond de 60 en 4-5 rond de 75/80.
Dit lijkt mij vrij normaal.

Ik zal de bevindingen blijven posten

Hans4040 (185) PRO, 13 jaar geleden

Tiemen, je maakt er wel een erg spannend verhaal van, met al die citaten in #3...

gewoon antwoorden volstaat, dat leest ook prettiger.

mvg,
Hans (moderator)

Tiemen (0), 13 jaar geleden

Hans,

Deze staan er al een tijdje hoor, en dit komt volgens mij de leesbaarheid ten goede, maar goed ik zal het niet weer op deze wijze doen

Hans4040 (185) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Hans4040][quote=Hans4040]Tiemen, je maakt er wel een erg spannend verhaal van, met al die citaten in #3...

gewoon antwoorden volstaat, dat leest ook prettiger.

mvg,
Hans (moderator)[/quote]
[/quote]
[quote=Tiemen]Hans,

Deze staan er al een tijdje hoor, en dit komt volgens mij de leesbaarheid ten goede, maar goed ik zal het niet weer op deze wijze doen[/quote]

Hans4040 (185) PRO, 13 jaar geleden

zeg nou zelf....dit is toch niks?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.