Goededag,
Ik ben nieuw op het forum.
Ik ben in het bezit van een Daihatsu Cuore l251 (EJ-VE motor) uit 2003met 63000km op de teller. Het blok houd erg in, laag in de toeren in de eerste versnelling en tweede versnelling zowel warm als in koude toestand. Ik heb hem uitgelezen er kwam een foutmelding naar voren op de lambdasonde voor de katalysator, deze heb ik vervangen, de foutcode verwijderd en er komen geen foutcodes meer voor. Nu is de auto wel een stuk happiger op het gas maar het stotteren in lage toeren blijft. Ik heb de bougies eruit gehaald en zijn in orde, gasklephuis helemaal schoongemaakt, luchtfilter is schoon, olie is schoon.
Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?
Groet John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klepspeling controleren , auto heeft erg weinig km voor zijn leeftijd , motor inwendig vervuild is goeg mogelijk , rij de tank tot een kwart leeg doe er een blikje injectorreiniger bij in en ga de snelweg op en laat hem flink toeren maken en kijk dan eens of je verschil merkt , wel een flink stuk op toeren rijden.
Ik heb de reden van het inhouden kunnen vinden. Ik heb de Map sensor los gehaald en met gasklephuisreiniger schoongemaakt. Er kwam veel rommel uitzetten, het betrof inderdaad vervuiling in het systeem! Computertje gereset en het schokken is opgelost. Nu kijken en hopen dat het verbruik beter word. Heel erg bedankt voor het meedenken Kaleido!
2 jaar
Heel erg bedankt voor uw reactie. Heb gisteren meteen cleaner in de tank gedaan en een heel groot stuk op hoge toeren gereden a 200 km maar helaas blijft het probleem aanwezig. Nu zat ik te denken aan een volgelopen brandstof filter gezien de zeer korte stukken die de auto altijd bij de vorige eigenaar gereden heeft maar ik kan het filter nergens vinden. Hebben jullie enig idee waar deze kan zitten bij de L251 EJ-VE?
2 jaar
Vermoed dat deze onder de auto zit naast de tank of een zwart potje dat op het schutbord zit bevestigd , volg je benzine leiding dan kom je hem tegen.
Heb het hele traject bekeken maar kom het brandstof filter niet tegen. Ik ben bang dat hij in de tank zelf zit. Het verbruik ligt naar mijn idee ook wat aan de hoge kant. rond de 1 op 12 a 13 op korte stukken met een rustige rijstijl. Bobines zijn ook in orde, voor de zekerheid nieuwe bougies erin maar maakt helaas geen verschil.
2 jaar
Ik heb de reden van het inhouden kunnen vinden. Ik heb de Map sensor los gehaald en met gasklephuisreiniger schoongemaakt. Er kwam veel rommel uitzetten. Computertje gereset en het schokken is opgelost. Nu kijken of het verbruik beter word.
2 jaar
Mooi bedankt voor de feedback.
Beste forum leden, helaas komt het probleem telkens weer terug.
Ik heb nu de afgelopen tijd een obd scanner aangesloten om te proberen te achterhalen wat er nu fout gaat. Er zijn geen foutmeldingen momenteel maar meet de long term fuel trim en ligt structureel op -25 tot -35 en de short term trim schommelt zo tussen de -15 stationair en beweegt tijdens rijden gewoon op en neer. Inmiddels zijn er al meerdere dingen vervangen:
-Bobines, bougies, map sensor, beide 02 sensoren.
De auto heeft geen vermogensverlies maar loopt heel erg duur a 1 op 10 ongeveer. Dit zijn zowel snelweg km als binnen door met een rustige rijstijl en niet boven de 100 km per uur.
Hebben jullie enig idee waar het aan zou kunnen liggen want ik kom zelf niet veel verder en weg brengen naar een garage is momenteel helaas geen optie.
2 jaar
Om de een of andere reden denkt de motor-computer dat het mengsel veel en veel te rijk is.
De computer reageert daarop met een vermindering van de ingespoten brandstofhoeveelheid met grofweg zo'n 40 tot 50%. Dat is nogal wat.
Wat zijn de signalen van beide lambdasondes tijdens het rijden in het probleem gebied?
Wat is de aangegeven koelvloeistof temperatuur?
Wat voor druk geeft de map-sensor aan? Bij motor uit en tijdens het rijden?
Originele onderdelen gebruikt bij het vervangen van map sensor en lambda sondes?
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik ben meteen even in de auto gaan zitten en wat foto's gemaakt van mijn scanner. Wellicht dat u hier meer van kunt herleiden? Bij motor uit geeft de map 101KPA aan.
Ik heb de originele map sensor erin gezet maar helaas zijn de originele lambda sondes niet te krijgen voor de Cuore dus heb ik er twee van een ander merk maar wel op kenteken en type goed gekeurd ingezet. ik heb ook de grafieken van beide 02 sensoren erbij gezet.
Bedankt.
2 jaar
Ik krijg de afbeeldingen er helaas niet goed bij zo te zien.
De waardes zijn:
Fuel system status: CL
LOAD Value: 3,5
Koelvloeistof: 91c
short term fuel trim: -3,9
long term fuel trim:-30,5
map:42kpa
rpm: 816
snelheid:0
Timing advance: -1.0
02 sensor 1 :0.080
short term fuel trim b1 s1: -3,9%
o2 sensor 2: 0.105
short term fuel trim b1 s2: 78,1%
o2 sensor 1: gaat van laag naar hoog min:0.075 naar max:0.750
02 sensor 2: gaat ook van laar naar hoog min:0.080 naar max 0.590. Maar minder gelijkmatig dan o2 sensor 1.
2 jaar
...
2 jaar
krijg helaas de fotos er niet bij
2 jaar
Ik heb ook al Cataclean in de tank gedaan een paar tankbeurten terug maar dat maakte geen verschil. Ook op de katalysator getikt maar er ligt niks los of rammelt. Het vreemde is dat de bougies er niet eruit zien alsof hij veel te rijk loopt maarde uitlaatgassen ruiken wel degelijk te rijk.
2 jaar
Iemand een idee?
Opvallend is dat wanneer ik de ecu reset het probleem een minuut of 10 weg. Inmiddels een nieuwe originele lambda erin gezet maar geen verschil.
2 jaar
Brandstofdruk misschien eens meten.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar