Mijn auto is APK afgekeurd door een ye hoog CO gehalte in de uitlaatgas test.
Volgens de monteur zou dat komen doordat de lambda-sonde nooit is vernieuwd.
Eigenlijk zou de lambdasonde bij auto's elke 60.000 tot 100.000km (preventief) vervangen moeten worden.
Dus net als bijv. een distributieriem, een slijtage onderdeel is.
De lambdasonde moet ook, na een door de fabrikant bepaalde interval, preventief vervangen bij de servicebeurten.
Een slecht functionerende sonde zou de katalysator kunnen beschadigen.
Waarschijnlijk is dat nu ook gebeurt.
Dat gaat een dure grap worden voor een auto van 18 jaar en 190.000km oud
Ik heb hier nog nooit iemand over horen spreken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn auto heeft er nu 2 ton op zitten met de originele lambdasonde.
De vorige auto had 2,4 ton toen ik deze verkocht met nog steeds de originele lambdasonde.
Beide auto's kwamen gewoon zonder problemen door de APK.
Dus je kunt vraagtekens zetten bij dat preventief vervangen van die sondes.
Neemt niet weg dat in dit specifieke geval de lambdasonde defect zou kunnen zijn, maar op basis van de gegevens die je geeft is dat niet te concluderen. Er kunnen nog veel meer oorzaken zijn.
Net zo min als de conclusie dat de katalysator mogelijk beschadigd is. Die is ook nog niet te trekken.
Wat waren de exacte 4-gas metingen bij zowel stationair als op toeren?
Dan gaat het dus om Co, Co2, HC, O2 en lambda getal.
Bedankt Oldford, De monteur gaf geen cijfers, alleen dat de 4-gas meting niet goed was.
Hij stelde voor om eerst de sonde te vervangen en daarna kijken of de katalysator ook nog stuk was.
Allemaal een beetje vaag dus.
Vroeg me af of dit vaker voorkomt.
6 jaar
Tja, als je de monteur niet gelooft dan nog maar een keer CO laten meten en dan wel de cijfers fotograferen of opschrijven.
Heb je last van andere symptomen? Slecht starten, inhouden, stotteren, verhoogd verbruik, etc.?
Brandt er een storingslamp?
Die monteur? Werkt deze bij een dealer, een universeel of een fast-fitter (a la Kwikfit)?
Ter aanvulling wil ik nog vermelden dat de monteur mij ook zei dat het gebruik van goedkope motorolie de oorzaak kon zijn.
Ik gebruik meestal Techno 10w40 van Action (soms die van LIDL) .
Olie verbruik ongeveer 1 liter op 8000km.
In goedkope olie zouden "foute stoffen" zitten die de sonde en katalysator aantasten.
Ook dat had ik nog nooit gehoord.
Aan het rijden of verbruik is niets te merken.
Ook geen storingsmelding o.i.d.
PS: De monteur werkt bij een universeel garage bedrijf.
6 jaar
Iemand met verstand van zaken kan aan de 4-gas meting wel zien of een kat overleden is of niet en of de lambdasonde voor de kat nog goed werkt.. Desnoods gecombineerd met controle van de signalen van de lambdasondes (voltmeter, scope of uitlezen).
Er is geen enkele reden om te gokken en dan eerst onnodig een lambdasonde te vervangen om dan alsnog de katalysator te moeten vervangen.
Overigens, mocht die katalysator vervangen moeten worden gebruik dan een originele kat (2e hands of nieuw).
Als je een goedkope aftermarket kat gebruikt dan is de werking soms nieuw al te weinig en vaak na een maand of 6 tot 8 krijg je weer problemen.
Ben vandaag bij een andere garage de APK laten doen.
Alles blijkt in orde en de auto is goedgekeurd.
Het lijkt erop dat de vorige garage niet helemaal eerlijk is geweest en mij op kosten heeft willen jagen.
Bedankt voor het meedenken.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar