Daihatsu SIRION: Motormanagement lampje aan/tikkende kleppen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1KR, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 51

Beste allemaal,

Mijn Daihatsu Sirion 2 uit 2008 heeft inmiddels 110.000 km trouwe dienst erop zitten.
Maar 2 weken geleden ging het motormanagementlampje branden, waarna ik direct doorgereden ben naar de dichtstbijzijnde garage.
Daar is de auto uitgelezen met het bericht dat de kleptiming verkeerd zou zijn. Kosten om te repareren +/- 800,- (gebaseerd op 1 hele dag werk met 2 man). Gezien de hoeveelheid km en leeftijd mss niet aan te raden volgens de monteur.
Het motormanagement lampje was gereset met de mededeling dat hij niet kon beloven dat deze uit bleef, en nu het kouder gaat worden ik wel wat problemen zou kunnen verwachten.
Ik ben huiswaarts gekeerd om hierover na te denken wat te doen: of laten repareren voor 800,- zonder enige garantie tav de staat van de rest van de auto, of - als geboden alternatief -de volledige motor (van de onderdelenlijn) laten vervangen (+/- 1500-,), of zo door blijven rijden tot een en ander het begeeft.

De volgende dag ging het motormanagement lampje weer branden onderweg naar het werk.

Thuis gekomen zat het me toch niet lekker en heb ik het oliepijl bekeken. Dit stond ver onder z'n minimale nivo, waarna er ruim 1,4L olie (5W30) bij kon. Tot mijn verbazing ging daarna het lampje uit.

Dit is inmiddels 2x voorgekomen, waardoor ik enigszins begin te twijfelen aan het verhaal van de monteur van de garage.
Mede doordat de motor eigenlijk helemaal niet rot loopt, erg rookt, of inhoud.

Allereerst ben ik geen automonteur, ik heb er ook weinig verstand van.. Maar als de kleptiming verkeerd zou zijn, zou dit toch altijd moeten zijn? Dus het lampje zou dan toch altijd moeten blijven branden tot deze gereset is?

Zie ik hier iets over het hoofd, of denken jullie dat de beste monteur het bij het rechte eind heeft? Hoe kan het dan dat er olie verbruikt word? Is dit ook te wijten aan het feit dat de kleppen een verkeerde timing hebben , of kan de oorzaak wellicht ook gezocht worden in het oliesysteem? (Brandstoffilter vervangen, wellicht olie laten verversen, etc?)

Hebben jullie misschien tips, of andere gedachtes?

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! :-)

stefanneke

Geplaatst door stefanneke (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Sirion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

JGC (30), 5 jaar geleden

Heeft dat ding een distributieketting? Zo ja, dan gok ik dat het tikken je ketting was die rammelde omdat je kettingspanner droog stond. Ketting met speling betekent afwijkingen in de timing waardoor je motorstoring krijgt.

Verder gebruiken moderne motoren wel wat olie. Als jij 1,4 liter moest bijvullen heb je daar gewoon heel lang niet op gelet.

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Heeft een ketting.Ik weet niet hoe het onderhoud van deze auto is.Ik zou in ieder geval wel zijn beurtjes geven.Tevens er een gewoonte van maken om af en toe het olie te peilen.Bijna de helft aan olie erbij betekent of hij gebruikt veel of er wordt weinig gepeild.
Ferry

Hans4040 (295) PRO, 5 jaar geleden

Een motor die geen olie gebruikt bestaat niet...
Ik vermoed ook te weinig controle van het oliepeil.
Wat kwam er trouwens voor foutcode bij het uitlezen?

Ronaldveld (0), 5 jaar geleden

Heb zelfde auto 1.0 motor moet olie goed in de peiling houden. Hier brand ook motormanagement heb 220000 op de teller . Management brand al jaren .auto rijdt normaal verbruikt normaal . Tja tikkende hydraulische kleppen .ik doe altijd voordat ik olie vervang effe flush .en daarna olie plus een toevoeging . . Ik zou niet druk om maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.