Hallo!
Ik heb een charade uit "97 handgeschakeld, het nieuwere type met orgineel 51000km op de teller.
Mijn probleem is eigenlijk,dat als ik met koude motor wegrijd,de motor met optrekken in gaat houden.
Hij schokt niet of zo,maar houd echt in.
Met een constante snelheid is er niets aan de hand.
Als ik een heel klein beetje het gas intrap gaat het goed,trap ik hem iets verder in gaat hij inhouden,trap ik hem dan nog verder in gaat hij over het punt van inhouden heen,en houd hij weer niet meer in.
Maar dat doe ik niet graag met koude motor natuurlijk!
Hij loopt eigenlijk met koude start volgens mij ook iets te hoog stationer ( 2000 toeren)
Terwijl als hij 5 min, gereden heeft het stationere toerental netjes 900 toeren is.
En hij dan ook niet meer inhoud!
De motorolie + het oliefilter is nieuw,bougies nieuw,luchtfilterelement is nieuw,en het gasklephuis is ook gereinigd.
De distributie is ook nieuw,en staat 100% op tijd.
Ik heb al een beetje tussen de andere probleempjes op dit forum zitten kijken,maar meestal gaat het over oudere carburateur versies,en er wordt wel is wat geschreven over een temperatuur sensor.
Maar ik lees dat hij dan ook warm moet inhouden,en dat doet hij niet.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes Marcel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
marcel heb je het storinggeheugen al uitgelezen.
groetjes jan.
Ha Jan,eigenlijk niet.
Ik ben gewoon een particuliertje en heb de auto 2mnd geleden gekocht.(Bij een Daihatsu dealer)
Zonder garantie,wel met nieuwe APK.
De auto heeft de laatste jaren maar 1000km per jaar gelopen,en elk jaar een beurt gehad bij de dealer.
Toen heeft de oude eigenaar hem ingeruild,en heeft toen 4mndjes stil gestaan.
Dus ik dacht eigenlijk,komt mischien door stilstaan,een beetje vuiligheid.
Maar nu 1200km verder,en een busje tunap,nog niet goed.
Ik neem eigenlijk aan dat hij is uitgelezen toen ze hem meegaven,met die nieuwe Apk
Groetjes Mars.
16 jaar
nou van dat uitlezen zou ik niet van uit gaan ik zou toch het maar is laten doen.
groetjes jan.
Ik ben vandaag langs de Daihatsu dealer gereden,waar ik hem gekocht heb.
Ik heb daar gevraagd aan een monteur of ze hem konden uitlezen.
Hij vertelde dat je hem bij dit type niet aan een computer kon hangen,net als bij de nieuwere auto,s en dan alles uitlezen.
Maar dat dit gaat met een lampje,en dan knippercodes.
Dit zou dan alleen gaan,als het motorlampje gebrandt heeft.
Deze heeft echter nog nooit gebrandt!
Dus de monteur wist het ook niet,en vertelde dat hij bij de vorige eigenaar altijd goed reed!
Iemand nog suggesties voor mij? Behalve de auto inruilen?
Alvast bedankt.
Groetjes Mars!
16 jaar
Niemand verder een idee?
16 jaar
Ik ben geen professional maar, dat verhaaltje van niet kunnen uitlezen lijkt mij niet echt geloofwaardig. Ik zou zeggen bel eens met andere Daihatsu dealers, vraag hen of het uitlezen van Charade bj 1997 mogelijk is. Misschien licht wel aan de Luchtmassa meter, of je (koelwater)temperatuur sensor, maar dat is gissen. Zoals ik al zei bij een andere garage proberen.
suc6.
16 jaar
Die zeggen het zelfde.
Ik heb als hint de benzinepomp gekregen.
maar die schijnt ongeveer 400 euro te kosten.
En dat vind ik eigenlijk een beetje een duur gokje!
16 jaar
[quote=mars]Ik ben vandaag langs de Daihatsu dealer gereden,waar ik hem gekocht heb.
Ik heb daar gevraagd aan een monteur of ze hem konden uitlezen.
Hij vertelde dat je hem bij dit type niet aan een computer kon hangen,net als bij de nieuwere auto,s en dan alles uitlezen.
Maar dat dit gaat met een lampje,en dan knippercodes.
Dit zou dan alleen gaan,als het motorlampje gebrandt heeft.
Deze heeft echter nog nooit gebrandt!
Dus de monteur wist het ook niet,en vertelde dat hij bij de vorige eigenaar altijd goed reed!
Iemand nog suggesties voor mij? Behalve de auto inruilen?
Alvast bedankt.
Groetjes Mars![/quote]
als die al zo oud is als de garage zegt zit er dan geen winterstand op bij het luchtfilter of zo
16 jaar
nee, het is een 97er.
Dat is wel oud,maar toen waren ze al een aantal jaartjes met injectie.
En zonder zomer of winterstand op het filter.
Maar toch bedankt voor het meedenken!
Groetjes mars
16 jaar
Wij hebben heel dezelfde charade van 98 met heel hetzelfde probleem
heb je hier de oorzaak inmiddels van gevonden aub?
15 jaar
Helaas niet,niemand schijnt te weten waar het aan ligt.
Ik krijg vaak te horen dat het een beetje bij dit type autotje hoort!
De enigste suggestie van de daihatsu dealer is de brandstofpomp,maar die kost 400 euro,en dat vind ik een te duur gokje!
Dus ik ben eigenlijk ook nog steeds niks verder gekomen!
Als ik wat weet zal ik een seintje geven,ik hoop jij ook als jij wat weet.
Groetjes Mars!
15 jaar
Hoi mars,
Ik denk niet dat het een aangeboren probleem is van deze wagentjes, de onze doet het nog maar een 6tal weken, we rijden er nu toch al 6jaartjes mee rond..
zal es de co laten meten in de garage zou heel mischien lambda kunnen zijn, de onze rijdt ook op LPG en op lpg doet hij het gewoon ook... dus het moet iets zijn dat zowel de benzine als de lpg nodig heeft om goed te gaan. denk ik..
15 jaar
Oke,ik ben benieuwd.
Maar als de lambda kapot is,dan houd hij toch ook in als hij warm is denk ik.
Maar ik hoop dat er wat te vinden is.
Ik heb binnenkort weer wat meer vrije tijd,en dan ga ik er ook weer is flink werk van maken!
Groetjes Mars
15 jaar
[quote=mars]Hallo!
Ik heb een charade uit "97 handgeschakeld, het nieuwere type met orgineel 51000km op de teller.
Mijn probleem is eigenlijk,dat als ik met koude motor wegrijd,de motor met optrekken in gaat houden.
Hij schokt niet of zo,maar houd echt in.
Met een constante snelheid is er niets aan de hand.
En hij loopt eigenlijk met koude start volgens mij ook iets te hoog stationer (bijna 2000 toeren)
Terwijl als hij 5 min, gereden heeft het stationere toerental netjes 900 toeren is.
En hij dan ook niet meer inhoud!
De motorolie + het oliefilter is nieuw,bougies nieuw,luchtfilterelement is nieuw,en het gasklephuis is ook gereinigd.
De distributie is ook nieuw,en staat 100% op tijd.
Ik heb al een beetje tussen de andere probleempjes op dit forum zitten kijken,maar meestal gaat het over oudere carburateur versies,en er wordt wel is wat geschreven over een temperatuur sensor.
Maar ik lees dat hij dan ook warm moet inhouden,en dat doet hij niet.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes Marcel.[/quote]
Is gewoon normaal verschijnsel bij een koude wagen.
Bij koude motor wordt de brandstof rijker gemaakt waardoor hij dus hoger gaat draaien.Ook normaal dus!
Bij te veel gas geven verzuipt ge de boel dus gewoon.
Dit is volgens mij problemen zoeken die er niet zijn.
Gewoon even warmrijden en dan zijn ze niet stuk te krijgen.
15 jaar
deze auto kan je gewoon uitlezen dmv een speciale stekker die op het lv binnen scherm zit de dealer heeft zo een speciale stekker dan kan je gewoon de knippercode uitlezen en dan weet je wat meer
Ps heb je het brandstoffilter al vernieuwd ??
[quote=ovi]Is gewoon normaal verschijnsel bij een koude wagen.
Bij koude motor wordt de brandstof rijker gemaakt waardoor hij dus hoger gaat draaien.Ook normaal dus!
Bij te veel gas geven verzuipt ge de boel dus gewoon.
Dit is volgens mij problemen zoeken die er niet zijn.
Gewoon even warmrijden en dan zijn ze niet stuk te krijgen.[/quote]
Sorry hoor,maar ik heb nog geen 1 auto gehad die koud inhoud.
Als hij koud is,doe ik er uiteraard rustig mee.
Het inhouden bij koude motor lijkt mij inderdaad te veel of te weinig benzine.
Maar dit komt volgens mij toch ergens door?
Hij hoort koud ook gewoon goed afgesteld te staan,en volgens mij niet in te houden!
Groetjes Mars!
15 jaar
[quote=Leo65141]deze auto kan je gewoon uitlezen dmv een speciale stekker die op het lv binnen scherm zit de dealer heeft zo een speciale stekker dan kan je gewoon de knippercode uitlezen en dan weet je wat meer
Ps heb je het brandstoffilter al vernieuwd ??[/quote]
Ha Leo!
Brandstoffilter heb ik al vernieuwd.
Maar dat van de knippercode wist ik nog niet!
Jammer dat de dealer waar ik hem gekocht hebt dit dan niet uitleest!
Maar ja,dan probeer ik het even bij een andere dealer.
Ik laat het uiteraard aan julie weten.
En bedankt voor de tip!
Groetjes Mars!
15 jaar
Slaan je bougiekabels niet door als hij koud is ? met dit jaargetijde is het erg vochtig en dus meer kans op doorslaan met oudere bougiekabels.
als hij warm is drogen de kabels en loopt ie beter .
Als het motorstoringslampje niet brand of gebrand heeft dan slaat hij ook geen storing op en vind je die ook niet met uitlezen.
Bedankt voor de reactie,s!
Ik denk echter niet dat het de bougiekabels zijn.
Het motorstoringslampje heeft nog nooit gebrandt, maar het is namelijk zo dat als ik rustig weg rij,met een klein beetje gas dan gaat het goed.
Trap ik het pedaal iets meer in ,dan gaat hij inhouden.Voor mijn gevoel en te arm mengsel of zo.
Trap ik hem dan nog verder in,dan schiet hij door dat punt heen,en gaat hij als een raket!
Maar uiteraard doe ik dit niet graag met koude motor!
Groetjes Mars!
15 jaar
met kabels die doorslaan heb je de zelfde symptomen !
Auto laten lopen als ie koud is en dan de kabels eens benevelen in het donker met een plantenspuit als je dan een vonkenregen ziet weet je genoeg !
Sorry voor de late reactie!
Ik heb ondertussen de bougiekabels gecontroleerd,maar deze slaan niet over als ik ze test.
Ik ben vandaag langs de Daihatsu dealer gereden,en die gaan hem volgende week Donderdag uitlezen!
Ik ben benieuwd,en laat het julie uiteraard weten!
Bedankt,Groetjes Mars!
15 jaar
[quote=mars]Sorry voor de late reactie!
Ik heb ondertussen de bougiekabels gecontroleerd,maar deze slaan niet over als ik ze test.
Ik ben vandaag langs de Daihatsu dealer gereden,en die gaan hem volgende week Donderdag uitlezen!
Ik ben benieuwd,en laat het julie uiteraard weten!
Bedankt,Groetjes Mars![/quote]
Heb je nu al gewoon is het delcokapje en de rotor vervangen?
Dacht dat ik dat hier al gepost had maar zie het niet meer?
Is één van de simpele dingen die dikwijls vergeten wordt!
Hij geeft dan ook geen foutmelding omdat er gewoon geen fout is, enkel wat slechtere ontsteking wanneer hij vochtig/koud is.
Dus vervang dit eerst voor ze u 100° euro's lichter gaan maken!
15 jaar
Ha Ovi!
Aangezien dit probleem er is sinds ik hem gekocht heb,vind ik dat dit uitlezen gratis moet gebeuren!
Ik heb hem dan wel zonder garantie gekocht,maar hij zou wel goed zijn!
Dus dit is het minste wat de dealer voor mij kan doen.
Mechanisch kan ik zelf redelijk wat,en vind het ook leuk om te doen.
Maar dit uitlezen kan ik niet.
Dus dit gaat donderdag gratis voor mij gebeuren. (WEGENS ZIEKTE VERPLAATST NAAR DINSDAG!)
Dan heb ik daar in ieder geval zekerheid mee,en dan ga ik zeker nog even naar de rotor en verdeelkap kijken!
Inderdaad eigenlijk een beetje vergeten,en nog niet naar gekeken.haha
Bedankt,en ik laat het julie weten.
Groetjes Mars!
15 jaar
[quote=mars]Ha Ovi!
Aangezien dit probleem er is sinds ik hem gekocht heb,vind ik dat dit uitlezen gratis moet gebeuren!
Ik heb hem dan wel zonder garantie gekocht,maar hij zou wel goed zijn!
Dus dit is het minste wat de dealer voor mij kan doen.
Mechanisch kan ik zelf redelijk wat,en vind het ook leuk om te doen.
Maar dit uitlezen kan ik niet.
Dus dit gaat donderdag gratis voor mij gebeuren.
Dan heb ik daar in ieder geval zekerheid mee,en dan ga ik zeker nog even naar de rotor en verdeelkap kijken!
Inderdaad eigenlijk een beetje vergeten,en nog niet naar gekeken.haha
Bedankt,en ik laat het julie weten.
Groetjes Mars![/quote]
Wat ook nog kan is de temperatuursensor maar die zou dan wel een foutmelding geven.
Dus ik hou het op uw delcokapje makker!
En anders zoals ik eerst dacht dat ge wa rap te veel wilt maar dat blijkt ondertussen niet het probleem.
Laat u niet jossen, zoals wij in België zeggen!(lol)
15 jaar
Nou gisteren was het zo ver!
ik had een afspraak bij de Daihatsudealer.
Ze hebben mn auto uitgelezen en er waren geen storingen.
Toen zijn ze verder gaan kijken. Mn ontsteking hebben ze wat vroeger gezet.(deze zal wel niet helemaal op tijd gestaan hebben)
Ze hebben nogmaals mn gasklephuis gereinigd.
En een paar massa punten schoongemaakt en verbeterd.
Verders is ook de benzinepomp,en het benzinefilter vernieuwd.
Dus de dealer heeft nu ook gedaan wat hij kon,maar toen ik vanochtend mn auto starte en weg wilde rijden,hield hij gewoon weer vrolijk in!
Ik geef de moed nu maar op. En ga proberen te accepteren dat het helaas bij dit autootje hoort!
Ik baal er van,want verders vind ik het een wereld karretje!
Jongens bedankt voor alle hulp,en het meedenken!
Groetjes Mars!
15 jaar
[quote=ovi][quote=mars]Sorry voor de late reactie!
Ik heb ondertussen de bougiekabels gecontroleerd,maar deze slaan niet over als ik ze test.
Ik ben vandaag langs de Daihatsu dealer gereden,en die gaan hem volgende week Donderdag uitlezen!
Ik ben benieuwd,en laat het julie uiteraard weten!
Bedankt,Groetjes Mars![/quote]
Heb je nu al gewoon is het delcokapje en de rotor vervangen?
Dacht dat ik dat hier al gepost had maar zie het niet meer?
Is één van de simpele dingen die dikwijls vergeten wordt!
Hij geeft dan ook geen foutmelding omdat er gewoon geen fout is, enkel wat slechtere ontsteking wanneer hij vochtig/koud is.
Dus vervang dit eerst voor ze u 100° euro's lichter gaan maken![/quote]
Marcel, ge luistert nog slechter dan mijn dochter!!!!(lol)
Ontstekingskaarsen zijn toch al vervangen door die pipo's hoop ik en de bougiekabels?
Maar zeker DELCOKAPJE en ROTOR moet ge vervangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!En doe dat nu eindelijk eens!
Waarom blijft ge naar die klojo gaan?
Ge bent dus weeral gejost.
Wat voor pipo's zijn dat daar? Als er benzine uit de leiding spuit werkt uw pomp hé! Dat weet zelfs mijn zoontje van 12 al! Ik hoop dat ge die stukken niet moeten betalen hebt?
Dit was mijn laatste poging en dan geef ik het ook op!
15 jaar
Hahaha Ze hebben bij de dealer gezegd dat ook dat recent vervangen is.
En het ziet er inderdaad ook uit als nieuw!
Verders vertelden ze ook dat dit bij dit type autootje bijna nooit zo,n storing geeft.
Ik heb ook niks hoeven betalen,wat ik trouwens heel netjes vind want die benzinepomp kost toch aardig wat geld.
En ze hebben mij netjes geholpen.
En dit terwijl ik het autootje zonder garantie gekocht hebt.
Maar ik ga de verdeelkap en kabels is uitwisselen met de charade van een vriend van mij.
Dan kan ik zonder kosten is kijken wat dat oplevert
Die van hem is trouwens een automaatje,maar die lijkt niet in te houden.
Ik ga het proberen en laat het weer even weten!
Groetjes Mars!
15 jaar
[quote=mars]Hahaha Ze hebben bij de dealer gezegd dat ook dat recent vervangen is.
En het ziet er inderdaad ook uit als nieuw!
Verders vertelden ze ook dat dit bij dit type autootje bijna nooit zo,n storing geeft.
Ik heb ook niks hoeven betalen,wat ik trouwens heel netjes vind want die benzinepomp kost toch aardig wat geld.
En ze hebben mij netjes geholpen.
En dit terwijl ik het autootje zonder garantie gekocht hebt.
Maar ik ga de verdeelkap en kabels is uitwisselen met de charade van een vriend van mij.
Dan kan ik zonder kosten is kijken wat dat oplevert
Die van hem is trouwens een automaatje,maar die lijkt niet in te houden.
Ik ga het proberen en laat het weer even weten!
Groetjes Mars![/quote]
Das dan toch mooi van die garage!
Heb het van in mijn eerste antwoord gezegd dat ze heel even nodig hebben om op te warmen maar kan van hieruit ook niet weten hoe erg het gehaper is van daar mijn antwoorden.
Heb zelfs al eens een nieuw delcokapje gehad waar een haarscheurtje in was! Iedere keer dat het wat vochtig was misserie tot ik terug een nieuw kapje geplaatst had!
Als het gehaper bij u na enkele minuten reeds gedaan is zou ik mij er verder niks van aantrekken en moogt ge gerust zijn dat ge met dat ding nog jaren kunt rijden.
Ze zijn gewoon onverwoestbaar, ik heb er al 3 gehad dus ik weet waarover ik spreek!
Het beste ermee!
15 jaar
Ik heb de bogiekabels en verdeelkap van een ander charadetje er op gehad.
En julie raden het al.....nog steeds inhouden!
Ik ben het zat en ben er klaar mee....ik laat het maar zo. En probeer mij er niet meer aan te storen!
Iedereen bedankt voor de hulp!
En tot schrijfs!
Groetjes Mars!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar