hallo ik heb een probleem met een daihatsu charade motor loopt koud hoog in de toeren bijna 3000 toeren
daarna loopt de motor warm bijna tot het uiterste dan gaan de toeren omlaag zon 1000 toeren dan gaat die raar lopen van 1000 naar 1500 toeren op en neer wie kan mij helpen met het vinden van de oorzaak
mvg joey
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou de koelvloeistof niveau in de radiateur eens controleren wel met koude motor de radiateurdop los maken zal wel te weinig inzitten
dt heb ik al gedaan die zit vol hij lekt wel heel iets achter onder het inlaatspruitstuk bij een blokje aan de motor maar dat verklaart tog niet waarom die zo warm loopt en raar loopt?
14 jaar
Slaat de electrische koelvin wel aan die moet aan slaan als de temp meter iets voorbij de 3/4 is
Hier exact hetzelfde probleem met een Daihatsu Charade 1990 (1.3 injectie).
Ik heb de thermostaat verwijderd, maar dat lost het probleem niet op. De vin is ook goed, want als ik de steker daarvan met massa verbindt gaat deze draaien. Koelvloeistofnivo is ok.
De vin gaat echter niet draaien als de motor warm loopt. Als ik het verhaal van Leo65141 begrijp, zou dan dus de sensor die de vin stuurt defect zijn.
Mijn vraag: verklaart dat ook dat rare variabele toerental als de motor warm is dan ?
mvg
Ben
14 jaar
Motor loopt warm (als de meter dat goed aangeeft) en vin draait niet. Dat is of sensor defect OF de radiateur blijft koud.
In het laatste geval is de waterpomp kapot, dat klopt met het oplopen van de temperatuur zonder de thermostaat.
Verklaart NIET het hoge toerental. Het hoge toerental verklaart wel het sneller warm worden.
Dank, oldford.
De radiateur wordt warm, sterker nog, als ik de dop er voorzichtig afdraai, "kookt" er wat koelvloeistof uit. Daarmee kan ik denk ik de waterpomp uitsluiten.
Ik snap dat bij het niet aanslaan van de vin de sensor defect is of kan zijn. Maar ik zoek een verklaring voor dat rare toerentalverloop. Enig idee ?
UPDATE:
Garage vermoedde dat door de oververhitting de motor een tik had gekregen en dat dat de oorzaak was van het variabele toerental.
Maar het is inmiddels einde verhaal. Mijn vrouw had er geen vertrouwen meer in, en de auto is afgevoerd :-( . Zij heeft nu een andere 4 wielig geval en is helemaal blij. En ik heb een probleem minder.... :-)
dank voor het meedenken !
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar