Via deze weg wil ik jullie een probleem voorleggen. Het betreft het regelmatig koken van de motor met name in het expantievat, van mij Hijet bestelbusje 1000cc benzine uitvoering bouwjaar 1995.
Indien ik de radiator aan de onderzijde voel is deze lauw en de ventilator komt daardoor niet in.
een andere maal komt de ventilator wel in maar uiteindelijk wordt het koelsysteem toch te heet.
Met name file rijden en lang wachten voor stoplichten openbaard dit probleem zich.
Als ik bij de adverteerders lees dat zij een Hijet aanbieden waarin wordt vermeld dat de koppakking is vernieuwd of dat de motor een lekke koppakking heeft vermoed ik dat dit een structueel probleem is.
Inmiddels heb ik de waterpomp, thermostaat en de temperatuur sensor van de koelventilator vernieuwd. Het gehele systeem met water meerdere malen doorgespoeld. Tevens zal ik de radiator dop en de tweede dop boven de motor gaan vernieuwen aangezien de rubbere pakking haarscheurtjes vertoond en redelijk is uitgedroogd.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Zo ja, zijn er nog goede tips waaraan ik moet denken of wat ik mogelijk vergeten ben om na te kijken. Zijn er modificatie onderdelen voor dit type en het probleem?
In afwachting van jullie eventuele ervaringen,
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zal wel geen auto zijn van 2006 ;)
Maar de radiator kan ook vestopt zijn, en daardoor niet snel genoeg onder warm worden waardoor de thermostaat niet snel genoeg inslaat.
Ondanks het doorspoelen, met sodawater? kan de radiator nog steeds te weinig doorstromen.
Gezien de vervangingen die je al hebt gedaan is het grootste deel nu wel in orde, heb je geen muggelijken deken op de voorkant van de radiator?
Verder ken ik de auto niet goed genoeg om meer als standaard raad te geven.
Cor
Onderwerp is al eerder door mij beantwoordt. Zoek functie inschakelen en het woordtje ""temperatuur"" intikken.Succes
Alleereerst wil ik Cor en Gosse Bedanken voor jullie bijdragen.
Inmiddels zijn er weer een paar punten om uit te sluiten.
Alle radiator slangen en verbindingen zijn losgeweest en gecontroleerd op mogelijke verstoppingen.
Radiator is losgeweest en zover als mogelijk met water gecontroleerd op mogelijke verstoppingen.
De punten die Gosse heeft aangebracht zijn uitgevoerd.
Echter kookt mijn watersysteem nog steeds met name als ik op de snelweg rijdt geeft dit een te hoge temperatuur. Het water begind te koken en dampt uit in mijn expantie vat. Themperatuur meter staat in het veilige gebied en koelvin slaat nog niet aan.
Teperatuursensor, thermostaat, waterpomp, overdruk beveiliging en radiator dop zijn vernieuwd.
Het verleden van de motor ken ik niet , dus of de koppakking in het verleden is vernieuwd is onbekend. Indien wel de koppaking is vervangen en mogelijk een verkeerde is geplaatst waardoor er geen genoeg koelmiddel wordt rondgepompt is niet controleerbaar.
Wie heeft er nog tips dan wel wat zie ik over het hoofd?????
Alvast bedankt voor eventueel advies
18 jaar
ontluchten, dat is bij deze auto's ingewikkelder dan je denkt.
Goed alle dopjes los enzo
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar