Daihatsu Charade: Motor wordt te heet.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 V16

De motor van mijn Charade wordt steeds te heet.
De ventilator slaat niet aan.
Temperatuurmeter loopt tot in H.

Ik heb vervangen:
- thermostaat (oude leek op zich goed, ging goed open in het waer)
- radiator (was erg verroest, ook roest in koelwateroverloopbakje)
- temperatuurschakelaar voor ventilator (op thermostaathuis)

En gecontroleerd:
- waterpomp gedemonteerd, kan niets raars zien, draait gemakkelijk, pompvinnen zitten goed vast t.o.v. poelie.
- alle kanalen waar water doorheen stroomt doorgespoeld: lijkt allemaal vrij te stromen.
- stekker van temperatuurschakelaar losgehaald en verbonden met massa: ventilator begint te draaien.
- radiator wordt egaal warm, slangen boven en onder worden warm.
- Ohmmeter op nieuwe temperatuurschakelaar en massa: schakelt niet.

En nu snap ik er helemaal niets meer van!
Met dit alles zou het gewoon in orde moeten zijn.
Als ik de ventilator geforceerd laat draaien krijg ik even warme lucht, maar die wordt vrij snel weer koud. Weet niet of dit normaal is bij een stationair draaiende motor, of dat er beperkte circulatie is.

Ik snap niet dat de nieuwe temperatuurschakelaar (ook) niet schakelt, terwijl alles warm wordt. Het lijkt wel of ik te weinig (of verkeerde) circulatie heb, maar ik kan niet verzinnen waar dat door zou kunnen komen.

Iemand die me kan vertelen hoe verder te zoeken?

Edwin

grinsven

Geplaatst door grinsven (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

temperatuur schakleaar op thermostaathuis ?????, er zou een thermoschakelaar in de radiator moeten zitten die je ventilator schakelt. Die op het thermostaathuis is volgens mij van de temperatuurmeter binnen in je daschboard

Ga ( Als we het toch over hetzelfde onderdeel hebben) eens met en multimeter op zoek naar een kabelbreuk.

Overigens, als je motor stationair draait, en nog niet volledig warm is, dan zal de temperatuur van de afgevoerde lucht van de vin ook niet echt warm zijn.

Groeten Marcel

grinsven (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]temperatuur schakleaar op thermostaathuis ?????, er zou een thermoschakelaar in de radiator moeten zitten die je ventilator schakelt. Die op het thermostaathuis is volgens mij van de temperatuurmeter binnen in je daschboard

Ga ( Als we het toch over hetzelfde onderdeel hebben) eens met en multimeter op zoek naar een kabelbreuk.

Overigens, als je motor stationair draait, en nog niet volledig warm is, dan zal de temperatuur van de afgevoerde lucht van de vin ook niet echt warm zijn.

Groeten Marcel[/quote]
Marcel,

nee, op de radiateur zit geen enkele schakelaar. Bovendien, als ik deze kortsluit gaat de ventilator aan.
1300 motor, model 200

Edwin

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dus als je de stekker die normaal op de thermoschakelaar doorverbind, gaat de vin wel lopen.

Vreemde vraag dan misschien, maar heb je dan toevallig niet kans gezien de thermostaat er verkeerdom in te montyeren ( spreek hier ook uit ervaring :-(, is mij ook eens overkomen ), het waselement moet naar de binnenzijde van de motor gericht zijn, andres duurt het heel lang voordat hij opengaat.

voorts controleren of de thermoschakelaar wel bij de juiste temp schakelt, te meten met een lampje/batterij of multimeter, in een pan water met een thermometer. De schakeltemperatuur zou op het huis van de schakelaar moeten staan.

en laatste mogelijkheid, weet je zeker dat hij echt heet wordt, dat wil zeggen, is niet de temperatuurzender van de meter naar zijn grootje. Want dan heb je veel werk voor niets gedaan.

Nog iets, na je verhaal nog eens goed ( 2x) te hebben doorgelezen, kom ik tot de conclusie dat je dus eigenlijk een enkelpolige temperatuurschakelaar hebt ?????, asl dat zo is, kan het goed een slechte massaverbinding tussen je motorblok en het chassis zijn, meet met de voltmeter eens de spanning tusssen het motorblok, en de minpool van de accu, dit moet dan nagenoeg nul zijn.

Groeten Marcel

grinsven (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]dus als je de stekker die normaal op de thermoschakelaar doorverbind, gaat de vin wel lopen.

Vreemde vraag dan misschien, maar heb je dan toevallig niet kans gezien de thermostaat er verkeerdom in te montyeren ( spreek hier ook uit ervaring :-(, is mij ook eens overkomen ), het waselement moet naar de binnenzijde van de motor gericht zijn, andres duurt het heel lang voordat hij opengaat.

voorts controleren of de thermoschakelaar wel bij de juiste temp schakelt, te meten met een lampje/batterij of multimeter, in een pan water met een thermometer. De schakeltemperatuur zou op het huis van de schakelaar moeten staan.

Groeten Marcel[/quote]
Ja, de thermostaat heb ik er goed ingezet, heb daar extra zorgvuldig op gelet. (Ook eigen ervaring....) Waselement aan binnenzijde, zodat ie opengaat naar buiten toe).
Dat van de pan water is wel een goed idee. Ga ik proberen met de oude schakelaar. Toch lijkt het me stug dat een nieuwe niet goed zou zijn, maar ja. Ga ik proberen.

Hij wordt ook echt heet hoor, in de ergste situatie kwam er stoom onder de kap vandaan (overlopend heet water uit bakje) en maakte de motor vreemde geluiden die ik er niet van ken... Verdeer staat de thermometer op dezelfde stand als ie altijd stond, zodra ik ga koelen met de kachel vol op heet, zakt ie ook weer netje terug naar z'n normale niveau.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

let op, ik heb mijn bericht aangepast.

enne, naar buieten openen ??, het waselement trekt de klep tegen de veerdruk naar binnen toe, dus ik hoop echt dat hij goed zit, en verders ook het onluchtingsklepje op de thermostaat naar boven laten wijzen ????

Nog even puntje van aandacht, ik zie dat er twee verschillende thermostaten te koop zijn, een daarvan is een zogenaamde zomerthermostaat die bij 84 graden opent, heb je misschien een originele er terugingezet, terwijl er een zomer uitkwam ??

Groeten Marcel

grinsven (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]let op, ik heb mijn bericht aangepast.[/quote]
Inderdaad een enkelpolige schakelaar.

Had ik ook bedacht, heb een diodemeter met piepertje gebruikt om de massavebinding te controleren. Had contact tussen blok en chassis, ook tussen minpool accu en chassis en tussen minpool accu en blok.

Als ik bij een hete motor die diodemeter tussen contact op de schakelaar en de massa zet, piept ie niet.
Als de motor heel heet ik, kan ik nog vrij gemakkelijk met mijn hand het thermostaathuis aanraken. Vandaar mijn suggestie dat er misschen iets met de circulatie niet goed zou zijn (maar wat???).

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dus misschien toch de temperatuurzender van de meter kapot.

Ik hoor het wel.

Groeten Marcel

P.S. Werkt je kachel wel ?????? Ik bedoel, komt daar echt warme lucht uit ???

grinsven (0), 17 jaar geleden

Temperatuurschakelaar (de oude) gecontroleerd in een pannetje water.
Tegen het kookpunt aan schakelt ie netjes om.
Ik zal de thermostaat er nog eens uit halen.

Mijn kachel doet het supergoed. Lekker hete lucht, ook met de aanjager op maximaal. Het kachelelement heb ik een paar jaat geleden vervangen, was gaan lekken (lekker klusje hoor..)

Edwin

grinsven (0), 17 jaar geleden

Marcel, ik ben een sukkel!
Thermostaat verkeerd om.....
Ik draai em om en probeer het nog een keer.
(Ik schaam me dood)

Edwin

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee hoor, dat overkomt de beste, echtwaar, dat zie je wel.

Ik hoop dat het nu is opgelost.

Groeten Marcel

Santa (0), 17 jaar geleden

Edwin, thermostaat verkeerd om of een verkeerd flesje pakken..........
Het overkomt echt IEDEREEN......!!!

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee hoor, dat overkomt de beste, echtwaar, dat zie je wel.

Ik hoop dat het nu is opgelost.

Groeten Marcel

grinsven (0), 17 jaar geleden

ALS NIEUW!!

Mijn analyse achteraf:
Maar eerste probleem was dus eigelijk de radiator.
Daarna schiep ikzelf nieuwe problemen.
(Leergeld: 51 euro voor nodeloos vervangen schakelaar)

Marcel, bedankt voor het meedenken, de juiste tip zat 'em in het naar binnentoe opentrekken van de thermostaat !!!!!!!!!!!!!!

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

geen dank

Graag gedaan

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.