auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Move 3 cil.: Oliewalm en verbruik na kleppen stellen

Bouwjaar: 1997

Ik heb afgelopen vrijdag de kleppen gesteld van deze Move en die stonden op de inlaat te strak en ik heb ze iets losser gesteld.Tevens lag er een vacuumslangetje doormidden van het gasklephuis.Dit slangetje zuigt de carterdampen onder het luchtfilter weg.Doordat deze doormidden lag, is er een plas olie in het luchtfilterhuis gekomen en het nieuwe slangetje zuigt dit nu aan.Uiteraard wist ik dit niet, maar we zitten nu met het volgende vreemde verschijnsel: ik heb de auto naar buitengezet en vind hem erg roken.Na een proefrit van 6 kilometer is het luchtfilterhuis schoongemaakt en we dachten dat de olie nog in de uitlaat zat, want hij bleef verschrikkelijk roken.

De motor heeft 160000 km gelopen, dus vrij veel voor zo'n blokje, maar er hoefde nooit olie bij en nu al na een rit van 50 km een hele liter!



We denken nu aan kleprubbers die er misschien door het lossen van de klepspeling zijn gebroken?Al blijft het vreemd.



Voor we de kop morgen gaan demonteren, wil ik collega's vragen wie dit eerder heeft meegemaakt.Want leg dit maar eens uit aan een klant.Die denkt natuurlijk dat ik even een snel proefritje heb zitten maken, maar ik heb het gas amper aangeraakt.

Geplaatst door

Herman4542 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

beste,



het feit dat de vacumleiding los ligt is een aanwijzing dat er reeds eerder iets aan de hand was, kijk eens of alle vacumaansluitingen goed en juist zijn aangesloten



een tweede aanwijzing zou kunnen zijn dat de olieafscheider in het kleppendeksel vol vuil zit en zich vol olie laat vollopen



het roken zal na reparatie nog een hele tijd aanhouden doordat de uitlaat en de katalysator vol olie zit en moet wegbranden



voorgaande problemen heb ik meegemaakt met een mitsubishi pajero



groeten

marcvan1 0
badge

21 jaar

Probleem opgelost.Het vacuumslangetje liep vanaf de kleppendeksel rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk.Deze was zoals ik vertelde gescheurd en ik had er een nieuw slangetje opgezet, met als gevolg het roken en olieverbruik.Bedankt voor je tip, want we hebben vanmorgen nog even zitten praten over jouw suggestie dat het vacuumslangetje niet goed zou zitten en opeens kwam er een collega met de suggestie dat er misschien een soort terugslagklepje in kon zitten in het originele slangetje.Dat was inderdaad het geval en doordat ik een gewoon open slang had gemonteerd werd er zo hard vacuum gezogen, dat de olie mee werd genomen.We hebben het terugslagklepje wat inwendig was aangebracht en dus niet zichtbaar aan de buitenzijde, weer gemonteerd en het probleem is opgelost.



Volgens mijn collega komt dit bij meer merken voor, mn Volvo.

Herman4542 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Move of stel zelf een nieuwe vraag.