Daihatsu Charade 1990: onstekingsmechanisme t.o.v. nokkenas

Bouwjaar: 1990

Ik heb onlangs de kop vervangen van de Charade 1990 (3-cyl benzine 993cc). Daarbij is het ontstekingsmechanisme overgezet en daarbij heb ik niet gelet op de positie van de ontsteking ten opzichte van de nokkenas (stom,stom,stom!). Ik ga ervan uit dat ik dat fout heb gedaan want de motor is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen terwijl ik verder ALLES gecontroleerd heb. Wie weet hoe ik de ontsteking goed afstel t.o.v. de nokkenas?

Bert1222

Geplaatst door Bert1222 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Bert1222 (0), 18 jaar geleden

Voor alle duidelijkheid: ik weet ook wel dat je de ontsteking een stuk kunt verdraaien (de standaard-afstelling voor het ontstekingstijdstip) maar ik heb het hele ontst.mechanisme op een willekeurige plaats t.o.v. het tandwiel op de nokkenas gemonteerd. De timing van de ontsteking (cyl 1-2-3) staat dus totaal verkeerd en is niet te corrigeren door de verdelerkap een stukje te draaien.
Op een of andere manier moet je de nokkenas én het onstekingsmechanisme in de goede stand zetten en dan monteren. HOE???

lynx270 (0), 18 jaar geleden

ontsteking weghalen, bougie van cil 1 demonteren,als je voor de motor staat 1e links.
motor in 2 e versnelling en van de handrem en met een schroevendraaier in het bougie gat de hoogste stand opzoeken.tijdens verdrukken van de hele auto vooruit.
dan kleppendeksel demonteren en controleren of kleppen vrij zijn, dus speling hebben, anders 180 graden doordraaien,
dit is dan de compressieslag, dan de verdeelkap van de verdeler halen en verdraaien dat de rotor op cil 1 staat,dat is de stand waar de bougiekabel zit,die je er net afgetrokken hebt. in deze stand monteren, en tijdens het monteren de as laten meedraaien,omdat hij dat doet ivm de vertanding, maar bij goede stand staat hij op cil 1. dan vastzetten en zovast dat hij nog met de hand te verdraaien is, de rest monteren en starten,
als je het goed gedaan hebt start hij, en dan kun je fijn afstellen met verdeelhuis te verdraaien. dit is basis stand, evetueel met strobolight perfect afstellen ,met vacuumslag op verdelerhuis los.

veel plezier ermee wim

Bert1222 (0), 18 jaar geleden

Wim, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ben zaterdag aan de slag gegaan, ditmaal met gezond verstand, dus 'back-to basics': op welk moment moet welke cylinder vonken? Na die vraag beantwoord te hebben, na 15 minuten sleutelen loopt het blokje weer als een zonnetje.
Ik lees nu pas je reactie, en jawel, precies zo heb ik het gedaan.
groetjes, Bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.