wie heeft er ervaring met een charade 1.0 td op biodiesel?
Ik ben er zelf mee aan het experimenteren en ben erg geinteresseerd in ervaringen van andere mensen.
Ik heb al een keer 100 % afgewerkt frituurvet gereden. Dit was van korte duur, maar de auto liep prima.
heeft iemand soortgelijke ervaringen? O.a. wat zijn de effecten op lange termijn, etc.
Daniel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
www.fmso.de een forum voor PPO rijders met ervaringen van diverse merken en modellen.
Mix 30% bij mijn Hyundai H200 uit 6-2000, maar loop eens door dat forum voor meer info over jouw merk/model auto.
Groet,
Cor
Niet aan beginnen, dit soort verkeerde zuinigheid.
Of de boel loopt uiteindelijk in elkaar.
En als je er mee gepakt word kost het je zwaar geld, want wat je ook in je tank gooit er moet accijns over betaald worden.
18 jaar
Uiteraard voor iedres eigen verantwoording:)
In duitsland zijn ombouwkitjes (voor Koolzaadolie) te koop (verwarmingskitje om de dikkere olie dunner te maken) en er zijn gebruikersverenigingen. Check eenshun sites. Voor Biodiesel heb je niks extra's nodig, dat kun je daar zo aan de pomp krijgen en is gemixt met gewone diesel. Dit werkt ook in common-rail diesels.
18 jaar
Ik heb verleden week weer een emmer afgewerkt frituurolie van de snackbar gehaald. Deze door een kussensloop laten lopen om de dikkere delen eruit te filteren. Wat wel door het kussensloop heengaat, daar rijdt mijn charade diesel prima op. Zelfs zonder bijmengen, 100 % afgewerkt firuutolie.
Gratis biodiesel, wat wil je nog meer?
Alleen, wie kent de effecten op langere termijn?
Grt. Daniel
18 jaar
Het effect op langere termijn heeft te maken met het verstopt gaan zitten van je brandstof filter als je het niet laat bezinken en filtert (papieren filter oid. Hotelkoffiefilter..) De brandstof pomp word ook gekoeld door de brandstof, nou zal het bij jouw oudere auto niet zoveel uitmaken want de inspuitdruk is niet zo hoog. Maar het kan de levensduur inkorten..
Als je een moderne commonrail motor hebt moet je zowiezo een kitje inbouwen om de brandstof dunner te maken.
18 jaar
Ik heb gemerkt dat bij lagere temperaturen de slaolie dikker wordt en dat de dieselpomp het dan moeilijk krijgt. Mijn auto is niet aangepast.
Gister was het een regenachtige dag, ongeveer 18 graden schat ik. Mijn auto liep in het begin niet harder dan 80 km/uur. Na een tijdje werd alles warm en ging hij geleidelijk naar de 120 toe.
Normaal gesproken kan hij op gewone diesel 140 km/uur.
Verder heb ik gemerkt als ik bijmeng, dat dit temperatuursprobleem niet optreed. Bij bijvoorbeeld 50/50 slaolie/diesel mengverhouding, rijdt mijn auto gewoon 140 km/uur.
Trouwens als het een mooie zomerdag is, haalt mijn auto dit ook op pure slaolie.
Bijmengen met spiritus is dan af te raden. De motor temperatuur loopt dan gauw te hoog op.
Voor zover mijn bevindingen bij mijn charade 1.0 td
18 jaar
Hopelijk loop je daar nooit een milieu-ambtenaar tegen het lijf, want afgewerkt frituurvet is voor die snackbar AFVAL en wanneer jij dat meeneemt, moet je daar een vergunning voor hebben, voor het verzamelen en innemen van afvalstoffen....... Kon die Charade je TOCH nog wel eens duur komen te staan....
18 jaar
Jongens, niet zo zuur. Het gaat mij vooral ook om de ervaring. Ik heb Ing. voor m'n naam staan. Misschien vind ik zo nog eens een gat in de markt.
En die charade van mij heb ik voor 600 euries gekocht. Het enige doel waar voor ik hem heb is ervaring opdoen met PPO en/of biodiesel.
Dus niet zo zeuren en gewoon meegenieten. En anders niet reageren op deze discussie.
D
18 jaar
Even gas terug Santa. :D
Als je net zoals ik al meer dan een jaar aan het bijlezen bent op diverse fora meediscussieert, en je ook in de techniek van de slaolie/diesel verdiept, dan blaas je maar een stukje mee.
Ieder heeft het recht om te doen wat hij wil, de resultaten hier neer te zetten zolang het met een duidelijke waarschuwing gebeurt dat het op eigen risico is.
Ik experimenteer met slaolie/diesel in de zomer, niet in de winter, en met de toevoeging van aceton met afgesloten EGR klep, omgeleide carterventilatie.
Ook ik weet dat ik dit geheel op eigen risico doe, maar ga wel eerst mijzelf goed informeren.
Het Elsbett verhaal is wel bekend, maar ook van de verschillende mensen met eigen fritezaak die hun frituurOLIE en geen vet, omesteren en daarmee vrolijk hun auto mee laten rijden.
Nog ooit zo'n tirade gezien tegen wat experimenteerfreude...... Als Elsbett niet had geexperimenteerd had hij dan zover gekomen?..
Verder doet Daniel alles ook op eigen risico, het is gemakkelijk iemand bij de enkels af te zagen, maar een duidelijke redenatie waarom het niet goed is ontbreekt.
Niet op de persoon spelen, maar met overtuigende argumenten komen waarom je een andere mening hebt, dan kan het best nog een interessante discussie worden.
Groeten,
Cor
Als je goed leest, Cor, dan zie je dat ik niet zozeer reageer op het experiment.........
Je bent scherper dan de ingenieur want het frituurVET valt JOU wel op!
18 jaar
:D
Jammer dat de smileys niet werken hier ;)
De H200 2.5 TD werkt er goed mee.
Alleen die afvalberg met flessen ....
Dan maar weer in Frankrijk met 5 liter bidons werken.
Voor andere geinteresseerden, LEES en begrijp eerst alles over dit fenomeen, de link boven en ander kun je gemakkelijk vinden met Google.
Indentificatie voor de dieselpompen.
Succes,
Cor
Ik vind het een mooi streven, zoeken naar alternatieven.
Maar een Charade diesel haalt zowat 1 op 25, dus ik vraag me af wat de netto winst is. Dus niet alleen de lagere uitgave in euro's aan de pomp, maar ook de extra kosten/moeite hiervoor. Wat doet dit bv. op de levensduur, diesel is namelijk ook een smeermiddel voor bepaalde delen.
Dacht dat het inmiddels een doodgezwegen discussie punt was, niet dus.....
.....Zijn er nog niet genoeg manieren om de auto rijdend te houden? Sorry hoor, maar om die vieze vette afval nou te gaan zeven door een kussensloop?! Man, dan moet je inderdaad ook wel werkloos zijn. Dus Daniel, je knoeit een beetje met afval wat je helemaal niet mag hebben, dat doe je dan in plaats van solliciteren en vervolgens ga je ook nog de openbare weg op zonder daar de belasting voor te betalen, die de rest van nederland wel moet ophoesten, wanneer ze met hun motorvoertuig de openbare weg opgaan? En nu verwacht je ook nog dat we trots op je moeten zijn omdat je het wiel opnieuw hebt uitgevonden? Nou ik heb maar een boodschap voor je: Get real, get a job en kap dat tijdverdrijf waar een ander voor moet betalen af. Inginieur, poeh, het mocht wat. Ik mag hopen dat je ook nog echt iets kan. Succes met het vinden van een geschikte baan!
Sytze
Het is weer holland op zijn smalst, van alles proberen om er uiteindelijk 2 kwartjes wijzer van te worden.
En experimenteren met slaolie of een gat in de markt vinden hiermee.
Kom op jongens, get a life!.
Wat mij het meest aan het hart gaat is dat je de techniek ermee aan het verraggen bent.
In een commonrail diesel een kitje bouwen om toch op die zooi te kunnen rijden.
Het stuit mij als techniek liefhebber tegen de borst.
En een gat in de markt vind je niet, want al kun je op water rijden dan blijft er gewoon accijns op geheven worden, en die word dan gewoon wat hoger om weer op hetzelfde prijs peil uit te komen.
18 jaar
De H200 heeft geen common rail blok, maar een pre combustion chamber blok, uitstekend geschikt voor een mix van zonnebloem olie en diesel.
De licentie dieselpomp is de Bosch EVPE licentie type, perfect voor dit werk.
Doodzwijgen wil niet zeggen dat er wat af geexperimenteerd wordt, noch dat het onderwerp weg gaat.
Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van een paar kwartjes besparing, ook een teken an de wand dat men de prijzen van diesel/brandstof exorbitant hoog vindt, en op deze wijze toch een vorm van protest laat horen.
Dat de prijs van zonnebloemolie zo sterk is gestegen is volledig te wijten aan de extra vraag ernaar als brandstof, teken dat het toch wel erg veel gebruikt wordt...
Het origineele ontwerp van de dieselmotor was bedoeld om op pindaolie te lopen, de vooruitziende blik van Herr Diesel zag al hierin de onafhankelijkheid van de motor van de gewonnen olie uit de grond.
Zolang het maar duidelijk wordt gemaakt aan een ieder die ermee wil experimenteren wat de eventueele gevolgen kunnen zijn en dat de experimenteerder zich eerst ter dege moet informeren in de materie voor hij/zij er uberhaupt aan begint zie ik geen probleem.
Men moet niet klakkeloos zonneblemolie in de tank kieperen...
Met de sterk gestegen uitmelk prijzen die de auto aan kostten met zich mee brengt gaat men op zoek om de auto toch op de weg te houden.
Persoonlijk ga ik niet bezuinigen op het onderhoud van de auto, ik zie liever dat er goedkopere alternatieven komen, een is brandstof besparing op welke wijze dan ook.
Een sterk protest uit de autobranche naar onze Harry Potter regering is tot nu toe ook uitgebleven over deze kostten, steun voor de automobilist had hier ook op zijn plaats geweest, zeker omdat deze automobilist ook de klant is in de zaak waarvan men ook zijn bestaan aan te danken heeft, bijten van de hand die U voed misschien?
Voor Primera,
Uitstoot van schadelijke stoffen met het ombouwen ( denk aan alle Mac Donalds vrachtauto's) welke nu op afgewerkte frituurolie rijden, is veel lager, veel minder roet, en minder emissie's.
Minder afhankelijkheid van aardolie, beter herverbruik van afvalstoffen welke anders gewoon verbrand worden in de afvalovens...
En nog gesubsidieerd ook.
In dit opzicht is het juist een schitterende nieuwe techniek welke gebezigd wordt.
Achter de kudde dieseltankers aanlopen is gemakkelijk, jezelf GOED informeren en dan een eigen mening kunnen vormen, is blijkbaar moeilijker.
Zonder experimenten waren we met de algemene techniek nog in het pijl en boog stadium geweest...
Ik ben geen eng groen ingesteld mannetje met geitenwollen sokken aan hoor :D.
Maar een discussie doodzwijgen is ook geen oplossing.
Met uiteraard alle respect voor de andersdenkenden en Professionals, o.a. Sytze.
Vriendelijke groeten,
Cor
Cor, luister es ff, het gaat mijn insziens niet om de mogelijkheden waar je een motor nu wel of niet op kan laten draaien, maar om de heffingen die er op worden geheven. Zolang die nog niet op frituurvet e.d. wordt geheven, kun je (stiekum) goedkoop rijden. Wel moet je over enige vrije tijd beschikken omdat e.e.a. meer tijd in beslag neemt dan het tanken van diesel. Maar vergis je niet Cor! Je mag niet rondrijden over s'heren wegen zonder daarvoor het gebruikelijk tarief voor te betalen. Het tarief wat word geheven dmv accijnsen op de brandstof. Iemand die accijnsen verzuimd te betalen is dus in feite iemand minder die meebetaald. Dat houdt min of meer in dat de rest, -zeker te lange leste, meer moet betalen om op hetzelfde bedrag uit te komen. En geloof mij, als de douane merkt dat er een brandstof in je tank zit waar geen accijnsen over zijn betaald, dan is je winst gauw verdwenen. Maar goed, ieder mag het zelf weten.....................
Sytze
Mensen, mensen, wat een drukte. Als die dnugter er nou lol in heeft om wat te experimenteren dan is daar toch niets mis mee. Iedereen heeft haast wel een hobby waarbij een ander de wenkbrouwen op kan halen. Ik kan het wel waarderen dat sommigen zo experimenteerdriftig zijn en zolang dit geen gevaar voor anderen oplevert lekker laten genieten en die paar gemiste belastingcenten komen we wel weer overheen. Beste dnugter: als je belanstelling hebt mag je onze oude frituurolie rustig komen ophalen.
18 jaar
Wat betreft de accijnzen, dat is bekend, en niemand op dit forum die wel eens creatief boekhoudt?
Is voor mij vooral in onze vakantie leuk, dan rijden we 6 a 8000 km met de bus.
Geen douane controle in Frankrijk...
Besparing een paar kwartjes, zonnebloem olie vorig jaar per 5 liter in Frankrijk 2.98 euro, 5 liter diesel bij de pomp van de supermarkten daar 5.05 euro.
Dat is per gemiddeld 50 liter tanken 50/50 10 euro goedkoper.
Met een verbruik van gemiddeld 1:10 (bergen etc) en 7500 km vorig jaar in de vakantie is dat ruim 150 euro bespaard.
Geen tolwegen nemen maar de route National met PDA is lekker rustig rijden, meer zien en 200 euro op tol bespaard.
Gemiddeld verbruik voor alle experimenten was 1:9 toen ik de H200 aanschafte, nu gemiddeld 1:10.5 rijdend in Nederland.
Ruim 17% verbetering dus, volgende week krijgt de bus een grote beurt bij een kennis met garagebedrijf, en blijf ik daarbij, meteen wat puntjes extra controleren, en de roettest maar met belangstelling afwachten, zal mooi laag zijn.
Groet,
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar