close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore: Remlichten versus achteruitrijlichten versus ventilator DEEL 2

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 850cc

Hallo,

Een "lastige vraag" ...

Wij hebben een Cuore van 1993. Fijn karretje, weinig problemen. Echter als ik rem, gaan ook de achteruitrijlichten branden, maar... als ik de auto in de achteruitzet, gaan ook de remlichten branden. Voor mijn gevoel moet hier iets simpels aan de hand zijn, maar toch kan ik het niet vinden. (misschien omdat ik niet al te technisch ben aangelegd haha...) We hebben de auto via via overgenomen. Om zeker te zijn dat er geen sluiting zit, heb ik de radio gedemonteerd omdat dat een wir war van draden was. Keurig alle bedrading tot aan de originele stekkers weggehaald, maar dit lost niet op.

DEEL 2: Vandaag 22-02-07 heb ik ontdekt, dat bij het intrappen van de rem ook samen met de achteruitrijlichten de ventilator/kachel gaat draaien, het olielampje gaat branden en het handremlampje gaat branden (bij contact uit ook). Zodra de auto UIT de achteruit staat, dan branden alleen nog de achteruitrijlampen i.c.m. de rem, maar dan doen de andere dingen zich NIET voor.

De stekker van de rem(schakelaar) kan ik er uithalen achter de zekeringenkast, ook dan stopt de ventilator/kachel, toch is de draad vanaf het rempedaal naar de zekeringenkast niet onderbroken of verbonden met andere draden.

BEN IK NU EEN STAP DICHTERBIJ DE OPLOSSING OF JUIST EEN STAP VERDER VERWIJDERT ERVAN? KENNERS GEVRAAGD OM RAAD!

NAAR MIJN IDEE ZIT HET PROBLEEM ERGENS IN DE SCHAKELING REM/ACHTERUITRIJLICHTEN, OMDAT DE PROBLEMEN ONSTAAN ALS DE ACHTERUITRIJLICHT SCHAKELAAR IN WERKING IS... DEZE VERBIND DUS IETS DOOR, MAAR WAT??? ALS DE ACHTRUIT NIET IS INGESCHAKELD WERKT ALLES GOED, OP DE COMBI REMLICHT/ACHTERUITRIJLICHT NA... DENK DENK DENK...

Als ik de zekering van de achterlichten verwijder gaat ook de ventilator uit, als ik de zekering HEATER verwijder, gaat de ventilator uit, maar blijven de remlichten het wel doen. HELP!!! Alleen onder het daschbord t.h.v het stuur ligt een stekkerblokje los, wat wel in elkaar zou passen, en klopt qua kleuren van de bedrading (veel mint-groen) Maar als ik deze in elkaar druk verandert er nog niets.

Alle bekabeling ziet er verder netjes en origineel uit, geen rare dingen. De auto funtioneert op dit probleem na verder ook goed. Geen rare kortsluitingen ofzo.

WIE GEEFT RAAD??? WAAR MOET IK ZOEKEN???

Geplaatst door

harold72 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

trekhaak???
Dirk

D1854 0
badge

17 jaar

Nope, geen trekhaak!

harold72 0

17 jaar

Massa probleem, klinkt simpel, maar is vaak de oorzaak van dit soort problemen.

De massa wordt nu gezocht over de rest van het systeem, vandaar dat de hele kerstboom aan gaat.

Groet,

Rémon

applause2k 0

17 jaar

Massa probleem is ook het eerste wat wij dachten, maar iedereen riep vervolgnes dat dit GEEN massaprobleem zou zijn omdat dan alles ZWAK zou moeten gaan branden. Dat is hier niet het geval, alle lampjes/lampen branden op volle sterkte...

HELAAS ben ik geen expert op dit gebied... ik zoek verder en verder...

Bedankt voor je reactie

Groeten Harold

harold72 0

17 jaar

Ook vraag ik me dan af welke MASSA(aansluiting) het probleem zou moeten veroorzaken. Zou het kunnen dat het ergens bij de schakelaar van de achteruitrijlichten kan zitten? En zo ja, waar vind ik dat ding.

harold72 0

17 jaar

Slechte massa verbinding in stekker bij 1 van de achterlichten
Of bij de achterlicht fittingen

Leo65141 0
badge

17 jaar

Hartelijk dank voor het meedenken.

Zoals in mijn uitgebreide verhaal te lezen is zit er geen probleem in de stekkerverbindingen bij de achterlichten, helaas was het maar zo. Daar ziet alles er keurig netjes uit, maar voor de zekerheid had ik toch alles schoongemaakt en gecheckt.

ALLES BRAND OOK GEWOON VOLOP, EN NIET ZWAK ZOALS MEESTAL TE ZIEN IS BIJ EEN MASSAPROBLEEM.

Aangezien ook de heater aangaat en het olielamje gaat branden als je op de rem trapt, echter alleen als de auto in de achteruitversnelling staat.

Volgens mij betekent dat dat de schakelaar o.i.d. van de achteruitversnelling iets doorverbind. Als de auto niet in de achteruit staat, en je trapt op de rem gaat namelijk de heater niet draaien en het olielampje niet branden. Alleen bij het remmen gaan dan de achteruitrijlichten WEL branden.

Voor mijn gevoel (maar ook daar heb ik al het e.e.a. gecheckt) moet ik voor in de auto zoeken, danwel ergens bij de zekeringenkast (erachter ofzo). Of eventueel bij de schakeling van de achteruitversnelling?

Wat zou logisch kunnen zijn?

harold72 0

17 jaar

Hoe ziet de zekeringkast aan de achterkant eruit?
Het bekenste massa euvel bij deze auto's is de kabel van accu-chassis-bak, controleer deze toch maar eens.
Wat ook goed mogelijk is, is dat de printplaat achter het dasbourd gaar is (oorzaak: eerder genoemde massakabel) dan zoekt de auto massa via de km kabel en brand er op de printplaat een en ander in!

Wauter 0
badge

17 jaar

Japanse auto = vaak massaschakeling; verbind je met het in de achteruit zetten dan de achteruitrijlamp door met de massa, dus als er iets aan die draad naar de versnellings bak vast zit, leg je dat aan massa en gaat het aan. Sjaak

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.