close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore: koppeling cuore

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Hallo, vraag.
Mijn dochter heeft vandaag een cuore bj. 1993 gekocht. Autootje ziet er leuk uit en rijdt lekker. Alleen toen we bijna thuis waren, na 90 km gereden te hebben, bij het intrappen van de koppeling, hoorde wij een piepend geluid. Als zij de koppeling losliet in de vrij was het geluid weg.
Door opnieuw het pedaal helemaal in te trappen, was het piepen weer hoorbaar.
Wie kan ons helpen hierin, wat hier de oorzaak van is.
De wagen koppelt wel goed, maar hij heeft maar een heel kort stuk om de ontkoppelen/koppelen.
Als ik de koppeling intrap, moet ik hem wel helemaal onderin trappen. Als ik het pedaal maar een fraktie op laat komen pakt hij al.
Dus hij koppelt en ontkoppelt, maar op een heel klein gedeelte, maar wel helemaal onderin. En als je het gas maar iets aanraakt heb je het idee dat hij weg wilt sprinten. Als je je voet op het gaspedaal zet en je geeft maar een klein beetje gas dan moet je opletten want dan lijkt het net of hij met horten en stoten wegrijdt. De eerste en tweede versnelling zijn ook heel kort. als je in deze versnellingen het gas abrubt loslaat begint hij ook te schokken.
Wie kan mij raad geven hierin.
Het autootje heeft slechts 58.000 km (echte) gereden.
b.v.d.
Harrie

Geplaatst door

Harriehe (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is het eerste stuk bij intrappen vh koppelings pedaal erg slap(speling0

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

neen, geen speling.
Alleen als je het pedaal intrapt, reageert de koppeling alleen op het laatste kwart. Met het koppelen en ook met het ontkoppelen.
Je moet het wel helemaal intrappen om te ontkoppelen, maar als je de koppeling los laat, hoef je maar iets het pedaal op te laten komen of hij pakt al.
Het eerste driekwart is niet slap, maar je merkt dat hij pas op het laatst ontkoppelt. Vooral in de eertse versnelling kun je dat merken. Als je het pedaal niet helemaal intrapt (bijna door de bodem heen), dan voel je dat de motor eigenlijk vooruit wil.
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb gemaakt voor jouw.
Ik zie je reactie wel.
groet
Harrie

Harriehe 0

17 jaar

harrie

de koppelingskabel is af te stellen, probeer de kabel iets strakker te stellen.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul, sorry, maar waar kun je die afstellen.
Bij de motor zie ik geen afstelmogelijkheid (vast kabel, zonder stelmogelijkheid)

Ik heb nog een vraag kun je me iets vertellen over het afstellen van de motor, hij loopt heel onregelmatig stationair. Dan hoog toeren en dan laag.
b.v.d.

Harriehe 0

17 jaar

rij bij 'm langs

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

de koppeling is af te stellen aan de binnenkant van de auto bij het pendaal sleutel 12 en het geluid wat u noemde lijkt op een druklager te zijn mvg Gerrit

u-l-f-t 0

17 jaar

bedankt voor juliie reacties.
Ga het weekend proberen om de koppeling beter afgesteld te krijgen en ook het stationair lopen want dat lijkt nergens op .
De toeren blijven op en neer gaan. Het maakt geen verschil of de motor nou koud is of warm.
Heeft iemand hier nod suggesties voor, wat hieraan te doen is.
b.v.d.

Harriehe 0

17 jaar

hoi harry zit er ook een micro schakelaar op bij het gasklephuis? en zo ja controleer die dan tot horens mvg Gerrit

u-l-f-t 0

17 jaar

Gerrit, hoe ziet dat eruit?

Harriehe 0

17 jaar

De koppeling is volgens mij helemaal op incl. druklager. Zeker als het aangrijppunt helemaal onderin zit. Kraakt hij niet bij het in de achteruit zetten? Slipt de auto nog niet in de hogere versnellingen? Stinkt de koppeling niet als je optrekt en doorschakeld?
Erg sneu als je de auto nog maar net hebt...

Heinz1000 0

17 jaar

De koppeling is volgens mij helemaal op incl. druklager. Zeker als het aangrijppunt helemaal onderin zit. Kraakt hij niet bij het in de achteruit zetten? Slipt de auto nog niet in de hogere versnellingen? Stinkt de koppeling niet als je optrekt en doorschakeld?
Erg sneu als je de auto nog maar net hebt... Zeker als een auto van dit bouwjaar een lage kilometerstand heeft , heeft de auto veel korte stukjes gereden, dus de koppeling heeft extra geleden.

Heinz1000 0

17 jaar

nou!! normaal gezien is een koppelingsplaat versleten / in aantocht indien deze slipt en of helemaal bovenin aangrijpt. het omgekeerde duidt op een defect aan de drukgroep..

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Is dit juist, dat de koppeling versleten is wanneer hij helemaal bovenin aangrijpt?
Ik hoorde vandaag wel een soort schavend geluid dat weggaat als het pedaal word ingetrapt en weer hoorbaar wordt als hewt pedaal wordt losgelaten.
Paul weet jij misschien ook een oplossing voor het stotteren van de auto. Het kabeltje van de lamda is al los, het kabeltje van de temperatuursensor heb ik ook losgemaakt. Door dit laatste loop het toerental wel wat normaler. Niet meer hoog toeren en laag toeren tijdens het stationair lopen. Maar het stotteren tijdens het rijden blijft zeer slecht. Ik heb het idee, dat het stotteren minder is bij een laag toerental, Met name in de 4e versnelling bij een snelheid van 50 km per uur stottert hij niet, maar zo gauw ik het gas loslaat begingt hij weer. Bij het uitzetten blijft de motor ook nalopen (nadieselen). Hie is de ontsteking af te stellen?
graag een reactie b.v.d.

Harriehe 0

17 jaar

harrie

bougie's controleren zonodig afstellen op 0,7 / 0,5 ontsteking is enkel GOED af te stellen met werkplaatsgereedschap. wat beteft die koppeling, maak je borst maar nat daarvoor zal de motor gedemonteerd moeten worden om voelde ruimte te verkrijgen.. als ik dit allemaal zo lees harrie verkopen dat ding... moet er niet aan denken dat ik mijn kinderen telkens met pech van de weg zou moeten halen... je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.