Beste forumlezers,
Omdat volgens mij de remschijven van onze dochter d'r Cuore kromgetrokken zijn, wil ik deze laten vervangen.
Nu beweren ze bij het garagebedrijf waar ze prijsopgaaf heeft gevraagd dat ook de wiellagers gelijk met de schijven vervangen dienen te worden.
Ik vind dit een vreemd verhaal omdat dit volgens mij twee aparte onderdelen zijn.
Klopt het verhaal van de garageman?
Het lijkt me een vrij eenvoudige klus omdat de schijf volgens mij met vier bouten op de naaf vast zit.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat klopt maar de schijf zit wel aan de binnenzijde van de wielnaaf gemonteerd. Dit betekent dat bij démontage het wiellager uit elkaar wordt getrokken. Wat dat betreft heeft de garage dus gelijk. Echter de praktijk leert dat, ondanks dat het lager uit elkaar getrokken wordt, het vaak toch goed gaat om deze zo weer in elkaar te zetten met de montage van de wielnaaf. Zelf al diverse malen gedaan.
Mocht het nu niet lukken, kun je de garage daar niet op aanspreken. Dan heb je gewoon pech gehad.
Een alternatief zou kunnen zijn, indien de schijven nog dik genoeg zijn, om deze aan de auto te laten afdraaien met een daarvoor bestemd afdraai-apparaat. Een bekende op dat gebied is een apparaat van MAD.
Beste moderator,
Dank je wel voor je reactie.
Afdraaien kan een optie zijn, nu blijkt dat een Cuore toch een iets andere auto is dan ik tot nu toe gewend ben wat de remmerij betreft en het vervangen van onderdelen.
Ik denk dat ik toch ga voor de zelfwerkzaamheid gezien het kostenplaatje.
Zal de afloop laten weten.
Groetend, Popko
15 jaar
Eigenlijk achteraf bezien bleek de oplossing om de schijven te vervangen een fluitje van een cent te zijn.
Om hierachter te komen ben ik naar de Daihatsu garage gereden en heb mijn probleem aan de monteur voorgelegd.
Heel simpel je verwijderd de remklauw, draait de centrale moer van de aandrijfas los, een ligt tikje op de as zodat deze los komt en je kan de naaf kompleet met de schijf eraf halen.
Heb niets met de lagers te maken, die blijft gewoon op zijn plaats.
Dan de vier boutjes met een goed passende sleutel losdraaien en de nieuwe schijf monteren, simple as is.
15 jaar
Opgelost dus.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar