close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore: Viergastest Cuore

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 849cc

Mijn cuore is apk afkeur omdat hij niet goed door de viergastest kwam. De keurmeester zei moelijk,moeilijk hij had er alleen deze week al 3 cuores afgekeurd. Ik heb nu het volgende in gedachte. Ik maak de carburateur helemaal schoon en een nieuw luchtfilter.
Dan zou ik graag de lambdasonde willen testen ik meet nu wel een wisselspanning tussen 0,5 en 1 volt gelijkspanning meet ik enkele 0,1.
Wat zou ik moeten meten hoe veel?
Kan en mag ik hem schoonmaken?
Waar zit de temp.zender voor het motormanagement ik heb er 1 gevonden voorkant motor net onder de onsteking deze meet 180 ohm bij warme motor.is dit een juiste waarde?
Ik zou ook de kat kunnen vervangen maar geloof niet dat hij stuk is.
Wie kan me helpen.
Alvast bedankt
Groeten Jan

Geplaatst door

depex406 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerst de wisselspannign van de lambda sonde klopt
deze wisselt van 0.5 naar 1 volt van rijk naar arm
dit is dus goed
echter ik weet niet wat de co waarde op dit moment is dus kan ik niet zeggen hoe erg het is en of hij met opnieuw afstellen goedkomt
carburateur schoonmaken zou denk ik niet veel helpen een nieuwe luchtfilter kan wel degelijk iets helpen
maar of dit genoeg is kan ik niet zeggen
als ik alle waardes weet van de 4gas dan kan ik eventueel zeggen of de kat niet goed is
zoals gezegt kan ik dat nu niet zeggen

en als je hem nu eens goed warm rijd en teruggaat vaak is hiermee alles opgelost

Beste Werner,
Stationair was het 0,4 en bij gasgeven boven de 2,5%.
De lambdasonde werkt dan goed.
Of de kat nog werkte kon de keurmeester ook niet zeggen.Wat me opvalt is dat veel garage's niet exact weten wat de kat en de lambasonde doen.
De monteur vond ook de plaats van de kat verkeerd,terwijl ik de denk briljant van Daihatsu.
Beste Robby,
Was het maar waar.
Goed warm rijden is niet de oplossing helaas.

Groeten Jan

depex406 0

15 jaar

Een benzinemotor in een personenauto werkt met gelijkspanning, zo ook de sensoren van het inspuitsysteem.
Je moet dus geen wisselspanning meten, maar gelijkspanning.
De lambda-sonde geeft 0,1 volt af en dat is fout. Dit moet wisselen tussen 0,1-0,2v en 0,7-0,8 volt.
Als de sonde niet wisselt is deze defect, de bedrading defect of er is een lek in het uitlaatspruitstuk.

oldford 0
badge

15 jaar

bij gasgeven hoeveel waren de onverbranden waterstof hc
als dit veel ppm is dan loopt de wagen te rijk
als je hem naar beneden kan bijstellen met de co schroef dan is het voor de apk goed
echter de motor kan dan minder goed lopen
dit moet dus wel eerst bekeken worden

en mag ik vragen waar de kat precies zit bij zo'n wagen

en als laatst de monteurs weten wat de kat en lambdasonde doen maar de receptie heeft hier niet voor geleerd en weet dus niet altijd wat het doet.
de kat is voor om schadelijke stoffen om te zetten naar minder schadelijke stoffen. echter voor de een moet het rijk lopen en voor de ander moet de motor arm lopen
daarvoor wisselt de lambdasonde in spanning en daar gaat de computer de motor op aanpassen met rijker en armer laten lopen

De kat zit in het uitlaat spruitstuk.
Klopt het dat je de lambdasonde even kan vervangen voor een penlicht batterij? om te testen of de regeling nog werkt.
Het is echt een ongrijpbaar rotprobleem.

depex406 0

15 jaar

Staat op je kenteken deel 1 achter type de vermelding U9 of E2? Anders hoeft dit ding helemaal geen viergastest. Alleen co stationair moet lager zijn dan 0,5% en dat was 0,4 dus dan ben je gauw klaar......

Sytze

sytze 0
badge

15 jaar

Sytze, geldt dat niet voor tot en met 1992? En deze is van 1993. Moet je toch altijd op toeren meten?

oldford 0
badge

15 jaar

In de carburateur zitten 2 elektrische sproeiers de rechtse is denk accelratie, maar de linker doet niets deze krijgt geen spanning.
Ik heb er een voltmeter aangehangen en ben gaan rijden het lijkt ook niet uit te maken of ik de stekker er wel of niet indoe.
Wat is de functie van deze sproeier?
Weet iemand wat een nieuwe regelkast kost die onder het dashboard zit?
Ik wil deze vervangen kijken of de co beter word.

Met vriendelijke groet Jan Greeve

depex406 0

15 jaar

Ik heb de carburateur schoongemaakt en de luchtfilter vervangen en wat denk je hijliep als een zonnetje.
Uitlaats gassen laten meten hij was bijna goed nog een paar nieuwe bougies dan was ik er zei de garage.
Nu vanochtend inhouden niet meer mee te rijden weer klote.
Ik heb trouwens contact gehad gehad met een Daihatsu dealer die zeiden ze de de viergastest komt niet zo precies bij een cuore dat weten de RDW inspecteurs ook.

depex406 0

15 jaar

De auto is door de apk.
Even nog kort,ik heb de carburateur schoongemaakt .En ik liep op de sloop tegen een Cuore aan.
Op de teller stond 30000 ik heb daar de elektronica uitgehaald. en alle problemen zijn opgelost de viergastest geen enkelprobleem CO inder de 3%.
Het bokken is over dus mijn inziens liggen al deze problemen aan de electronica.
Groeten Jan

depex406 0

15 jaar

mooi dat het zo opgelost is.
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

@ Oldford,

nog even op je vraag: viergasmeting verplicht bij ALLE voertuigen met afgifte datum na 31-12-1995 en voertuigen met afgiftedatum na 31-12-1992 MITS U9 of E2 op kenteken OF lambdasonde en katalysator fabrieksmatig op het voertuig aanwezig.

En niet diesels natuurlijk......

mvg, Sytze

sytze 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.