Daihatsu Cuore: thermo valve defect

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine

Bij mijn Cuore zit op de carburateur een slang met daartussen een kopkleurig blokje (een thermo valve) die laat als de motor koud is koelvloeistof door.
Waardoor de carburateur als hij koud is word opgewarmd door koelvloeistof.
En rond de 60 graden gaat hij weer dicht waardoor er geen koelvloeistof meer doorheen loopt.
Die is bij mij defect nu ik heb wel eens eerder onderdelen gezocht van de core en die waren niet zo gemakkelijk te vinden.
En via de dealer onbetaalbaar.
Ik vroeg me af als ik hem gewoon weg laat wat voor problemen dat kan gaan geven
Ik denk zelf dat als hij koud is en de carb niet zo snel opwarmt dat hij wat moeilijker start.
Als dat het enigste probleem is dan laat ik wel weg totdat ik er ergens eentje goedkoop op de kop kan tikken.
Of is dit niet verstandig en kan ik daardoor ernstigere problemen krijgen.

sjeepie1

Geplaatst door sjeepie1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

rctkoehler (0), 16 jaar geleden

Nou mijn oude auto was een cuore uit 1987 met volgens mij praktisch de zelfde motor. Die van 1992 hebben alleen een automatische choke, en geen handmatige zomer/winterschakelaar.
Dat oude karretje had een kapje over het spruitstuk (voor de warme lucht) dat zwaar verroest was. Na een grote beurt hadden ze dat weggehaald, en de warmeluchtslang naar het spruitstuk geleid, en vast gemaakt zodat i toch nog een beetje warme lucht kreeg. Nou dat werkte dus voor geen meter, en bij koud weer altijd gezeur met stationair lopen, en vermogen leveren.

Nieuw kapje geplaatst en de boel weer aangesloten en alles was ok.
Dit kan dus vrij gevoelig zijn.

Groet,

Raymond

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Probeer met wat t stukjes oid het blokje weg te laten en gewoon te proberen. Als de motor koud is is de carburateur ook nog koud dus een startprobleem zal je niet krijgen. Het zou kunnen zijn dat de automatische choke wat langer aktief is.
Zorg wel dat je zomer/winterstand goed werkt.

sjeepie1 (0), 16 jaar geleden

Ik had inmiddels zelf al geprobeerd om hem rechtsreeks door te verbinden met het koelsysteem toen werd de carb natuurlijk wel heter dan gebruikelijk is.
Na een stukje rijden hield hij er dan ook gewoon mee op en sloeg de motor af, benzine zal dan denk ik wel teveel verdampen of zoiets.
Had ook nog geprobeerd om wat marcel ook voorstelde dat blokje weg te laten dit werkte eigenlijk wel zonder probleem.
Maar ik heb een paar dagen geleden toch nog een goede gebruikte thermoklep gevonden op internet.
Het inhouden is er niet mee verholpen maar weet in ieder geval dat dit gedeelte weer goed werkt.
Bedankt voor jullie hulp.

rctkoehler (0), 16 jaar geleden

Is dat inhouden altijd?
Is je benzine filter wel eens bekeken?
Was bij die zelfde oude cuore van toen al tig keer overgeslagen door de dealer notabene. Kwam toen op een gegeven moment niet meer boven de 80km/u zonder een haperende inhoudende motor.

Grt,

Raymond

sjeepie1 (0), 16 jaar geleden

Beste Raymond

Het benzinefilter heb ik al vervangen.

Al het onderstaande heb ik al gedaan.
We hadden de auto wat weekjes en toen begon het geklooi dat als de motor warm was gereden en hij ff stil had gestaan hij begon te schokken met rijden
Ik heb toen het benzinefilter vervangen maar merkte geen verschil
Heb toen de lamdazonde na gemeten die was goed tempzender losgekoppeld had gelezen dat dit ook nog wel de oplossing was.
Maar dat hielp ook niets toen de groene draadjes van de sproeiers doorverbonden met de massa
Nu was het schokken weg maar nu hield hij naar het warmlopen gewoon in zodat je met een gangetje van 20 KM verder kon
Sproeiers gereinigd en gepolijst dit had ik gelezen op een Duits forum, dit maakte niets uit.
Heb toen een anders 2 handse carb gekocht die was helemaal beroerd, ik heb toen beide carbs uit elkaar gehaald omdat ik ook gehoord had dat soms de vlotters defect zijn en vol lopen met benzine
Dit was bij beide niet het geval.
Heb alle kanaaltje gereinigd en ze weer in elkaar gezet de eerste carb bleef hetzelfde probleem houden alleen die ik 2 hands gekocht had deed het nu stukken beter.
Ik heb er al verschillenden keren mee gereden zonder probleem (wel met de sproeiers nog aan de massa)
Maar ineens hield hij na een paar dagen weer in ik heb toen de sproeier iets losser gedraaid en toen was het weg.
Nu heb ik het probleem dat de sproeiers telkens los gaan zitten en carb bungelen en houd hij ook weer in
Dus nu moet ik daar iets op verzinnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.