Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn auto.
Het stuur trilt als de auto stil staat, net alsof de motor wilt afslaan.
Een vriend van mij zei dat dit probleem ophoudt wanneer ik ermee rij.
Hij liet dit ook zien, bij het geven van een heel klein beetje gas stoppen de trillingen.
Hij vertelde mij dat ik de motor moet afstellen. Ook wou hij dit afstellen, maar hij snapte het niet.
Heeft iemand een idee hoe dit moet bij een Daihatsu Cuore 1999?
Foto's, filmpjes, tips e.d. zijn allemaal welkom!
Alvast bedankt,
Groetjes,
Kaz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien het bouwjaar valt er niet veel af te stellen, de wetgever heeft afstelschroefjes verboden.
Het klinkt een beetje of er een cylinder niet mee doet bij stationair.
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)?
Ik kan van hieruit niet zien hoe erg hij trilt, maar zo te lezen niet dusdanig dat er een clilnder uitvalt.Uitgaande van het bouwjaar is het type L701 (Is een deel van het chassisnummer) is bij dit model (en ook het vorige type L501) niets zelf af te stellen, omdat het motormanagement hier zorg voor draagt.Brandt er geen motormanagementlampje, of heeft niet gebrand, dan heeft uitlezen door de dealer geen zin omdat er dan geen foutcode in zit.Als hij dus te veel mocht trillen moet de oorzaak extern gezocht worden.Heel belangrijk is de klepspeling (afstellen met hete motor).Verder "hangt" er weinig aan de motor dat voor problemen zorgt.Bedenk wel dat je met een drie cilinder te maken hebt zonder balansassen en dus trillinsgevoeliger zijn.Gezien de leeftijd zal de km.stand wel 100.000 of meer zijn ,zodat b.v. motorrubbers soepeler geworden zijn.Deze motoren trillen dan ook iets meer dan je gewend zou zijn.Blijft het stationair toerental nagenoeg hetzelfde als je verbruikers inschakelt en de situatie blijft hetzefde (of beter zelfs) dan is dit een bevestiging van het voorgaande. Dat dit in het stuur gevoeld wordt ligt in het feit dat er in de stuurinrichting door slijtage een lichte bijna te verwaarloze speling is gekomen op diverse punten en dit in totaliteit dit rammelen veroorzaakt.Kan hij zonder verdere problemen heel erg oud mee worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar