Hallo,
Ik heb laatst een Charade gekocht. Het is een 1300 16V automaat uit 1993 (G200 dus nieuwe type). Ik heb de auto gekocht met, volgens de vorige eigenaar, 2 defecte homokineten. Als ik in de auto reed hoorde ik linksvoor wel dat de homokineet wielzijde lawaai maakte en daardoor kon ik niet echt horen of rechtsvoor ook lawaai maakte. Ik ben gaan zoeken naar een 2e hands aandrijfas. Bij navraag werd mij verteld dat een aandrijfas van een handgeschakelde versie niet zou passen.
Er werd toen bij mij in de buurt een handgeschakelde charade (1994) aangeboden voor onderdelen. Ik heb toen met deze verkoper afgesproken om de aandrijfassen te vergelijken, zogezegd zo gedaan. Ik heb mijn as (stuurkant) er onder vandaan gehaald en hij bij zijn auto ook. De homokineet aan bakzijde was inderdaad verschillend maar deze was in onze ogen zo om te wisselen. We hebben alleen de kom van deze homokineet , die alleen met de rubberen manchet wordt vastgehouden, omgezet. Optisch leken de beide assen identiek aan elkaar.
Ik heb de aandrijfas weer onder mijn auto gemonteerd en het geluid van de defecte homokineet wielzijde was inderdaad verdwenen. Omdat ik toen hoorde dat de homokineet aan de rechterzijde toch ook wat lawaai maakte heb ik een afspraak met de verkoper gemaakt dat ik deze aandrijfas ook nog van hem zou kopen.
Ik ben toen met de charade naar hem toe gereden (+/- 20 km) maar na een tijdje begon linksvoor (waar ik dus de aandrijfas had vervangen) de boel behoorlijk te trillen wanneer ik een bocht naar rechts maakte?? Mijn gedachte was dat er misschien toch een miniem verschil in lengte van de vervangen aandrijfas het probleem zou kunnen veroorzaken. Ik heb de aandrijfas er weer onder vandaan gehaald en heb toen de homokineet (wielzijde) overgezet op mijn (oude) aandrijfas en deze weer onder de auto gezet. Maar het probleem met het trillen is gebleven, dus ook met de aandrijfas die er altijd onder had gezeten. Het trillen is dus het ergst bij het nemen van een rechterbocht en ook als je over een drempel rijdt en dan op het moment dat de voortrein uit de vering komt (dus onbelast) voel je de trilling ook duidelijk toenemen.
Wie weet wat er mis is gegaan? Is het toch de aandrijfas of is het misschien de fuseekogel (die ik ook los heb gehad om de aandrijfas te kunnen wisselen) of is het misschien het wiellager??
Om eerlijk te zijn heb ik de fuseekogel (bij de 1e verwijdering aandrijfas) een tik op zijn kop gegeven om deze uit de wielophanging te krijgen, deze kogel zat zo vast dat ik deze niet met een breekijzer uit zijn bevestiging kon wrikken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van het werken met gebruikte onderdelen, al helemaal niet als het een samenstel van verschillende onderdelen word omdat je dan snel het overzicht kwijtraakt.
Als de auto met de oude (originele) as ook trilt moet je er haast vanuit gaan dat je iets vergeten bent vast te draaien, ofwel dat inderdaag een kogel of wiellager defect is geraakt.
De beste manier is om de auto omhoog te zetten en aan het wiel te voelen of er spelingen zijn, draai er ook aan om te luisteren of er vreemde geluiden zijn.
Als je met een breekijzer wat aan de fusee wringt kun je vaak al meteen zien of er spelingen zijn, probeer dit tussen de velg en de fusee, en tussen de draagarm en het fuseestuk
Ontbreken er geen delen uit de binnenste homokineet? (bakzijde)
Ik zou niet weten wat er moet ontbreken aan de homokineet bakzijde. De auto opkrikken en aan het wiel draaien had ik al gedaan, viel me op dat de bak en motor wat heen en weer gedrukt of getrokken wordt als ik aan het wiel draai?? Zou toch niet mogen lijkt mij zo. Ik weet niet of dit ook zo was voordat ik de 1e keer de aandrijfas heb verwijderd. Volgens mij moet er in de homokineet bakzijde toch wat ruimte zitten zodat de as wat in de homokineet heen en weer kan schuiven? Als dat zo is dan mag de aandrijfas volgens mij toch nooit de motor/bak heen en weer drukken.
10 jaar
Iets of wat doet ie dat altijd, maar als er veel beweging is moet je de motor en baksteunen even goed bekijken, als die slecht zijn dan gaat het geheel ook schudden.
Axiaal speling mag, radiaal niet. torsiespeling mag een aandrijfas ook niet hebben
De `kom´ zoals jij dit noemt, kun je op twee manieren monteren. Dus ook precies andersom. Deze zijn NIET symmetrisch. Dus wellicht heb je deze verkeerd om geplaatst.
Met het terugplaatsen van die oude aandrijfas, heb je mogelijk weer hetzelfde gedaan ..........
Oke bedankt voor de feedback, ik zal deze nog een keer controleren.
10 jaar
Hallo Ralf,
Ik heb de binnenste homokineet nog een keer los gehad en de 3 uitsparingen waar de 3 kleine lagertjes invallen die op de aandrijfas gemonteerd zitten lijken mij allemaal gelijk. Ik zie in ieder geen verschil (symmetrisch) zoals jij beschreef. Ik heb deze homokineet op alle 3 mogelijkheden over de lagertjes geschoven gehad maar echt ik zie of verneem geen verschil.
Wat me nu wel opviel met het verwijderen van de aandrijfas was dat ik de aandrijfas met geen mogelijkheid een stukje terug kon duwen toen ik de naafmoer had verwijderd. Dat was met de 1e keer verwijderen van de aandrijfas wel het geval. Ik kon hem toen wel een eind richting de bak terugduwen maar niet zover dat ik de fuseekogel niet los hoefde te halen.
Bij de 2e keer verwijderen van de aandrijfas (dus de 2e hands as die ik had gekocht) kon ik de as ook niets terugduwen. De as lijkt er zo strak tussen te zitten dat ik nu vermoed dat dit ook de oorzaak van de trillingen is. Je verneemt het ook met het loshalen van de fuseekogel dat de boel echt onder spanning staat.
Ik snap echt niet wat er is veranderd, de originele as zit er weer onder met alleen een uitgewisselde buitenste homokineet en die heb ik voor de tijd goed met elkaar vergeleken en die zijn identiek, ook heb ik deze homokineet tot de borging vastklikte op de as getikt.
Ik weet het niet meer, de wiellager lijkt me ook gewoon goed te zijn.
Ook de bak en motorsteunen lijken me niet het probleem te zijn, zou ook wel toevallig zijn als deze gelijk met het uitwisselen van de aandrijfas kapot zijn gegaan.
10 jaar
Spiebanen dienen soepel in de naaf te glijden , is dit niet beschadigd geraakt ?
Beide homokineten gaan makkelijk in de spiebanen, dat kan het probleem niet zijn lijkt mij. Het is dat de homokineet bakzijde normaal wat heen en weer kan schuiven op de as en dat lijkt deze nu niet meer te kunnen. Je voelt dat de as met de 3 lagertjes erop helemaal aanzit achter in de (kom) van deze homokineet. Het lijkt erop dat de as langer is dan deze eerst was alleen kan dit in principe niet omdat deze as er altijd onder heeft gezeten en dit voorheen ook altijd goed was. Heb alleen de buitenste homokineet vervangen en was indentiek aan degene die eraf is gekomen. Ook kan deze homokineet volgens mij niet verder op de as getikt worden. Vreemd allemaal!!
10 jaar
Binnenste homokineet moet vrij heen en weer kunnen schijven , om lengte verandering op te kunnen vangen bij in en uit veren.
Zit de astap van de binnenste homokineet wel ver genoeg in de bak ?
De drager met de 3 lagertjes zit ook goed , geen halve slag gedraaid ?
Hallo Ferrie,
De astap zit helemaal aan zowel in de bak als aan wielzijde. Hoe bedoel je met halve slag gedraaid op de as? Ik heb niet aan deze drager met lagertjes gezeten. Zit deze ook met een borging op de as? Leek mij een vrij vast geheel te zijn. Ik heb alleen de kom met astap hieraf gehaald om deze over te zetten op de 2e hands aandrijfas maar toen de manchet los was kon je deze er zo zonder geweld afschuiven. De astap moest ik overzetten omdat dit verschillend was ivm automaatbak en hand geschakelde bak.
Toen ik de aandrijfas onder de auto vandaan had kon ik de homokineet bakzijde ook gewoon gemakkelijk heen en weer schuiven, alleen na montage onder de auto moet deze homokineet maximaal in elkaar geschoven worden om de fuseekogel weer in de voorpoot te kunnen monteren.
10 jaar
Het huis van de nieuwe homokineet is ook even lang en even diep als de oude ?
Dan zou de diepte anders moeten zijn, dat zou nog kunnen, dat heb ik niet opgemeten. Dan moet ik de homokineet weer van de as af moeten tikken om dit te controleren, bedankt voor de info.
10 jaar
Id, daar MOET wel een lengte/ diepte verschil inzitten. Doorrijden met deze situatie, is zeker niet slim.
Nee lijkt me zelf ook niet, morgen ga ik hem er weer onder vandaan halen en opmeten. Anders monteer ik eerst weer de oude homokineet, dan neem ik dat getikker in de bocht maar even op de koop toe.
10 jaar
Probleem gevonden. Na loshalen stofhoes van homokineet wielzijde bleek dat de homokineet niet helemaal goed meer op de as zat. Mijn vermoeden is nu dat de komplete aandrijfas van de handgeschakelde charade toch iets korter is geweest dan de originele as die ik eronder vandaan heb gehaald. Bij het nemen van een bocht heeft deze daardoor waarschijnlijk de as met borgring voor een gedeelte uit de homokineet wielzijde getrokken. Omdat deze door de borgring niet zomaar uit zichzelf weer helemaal goed terug komt op de as ging de boel bij het nemen van een bocht behoorlijk trillen.
Toen ik later de homokineet wielzijde heb overgezet op mijn eigen originele as is deze waarschijnlijk ook niet goed geborgd geweest waardoor wederom de homokineet voor een gedeelte van de as is geduwd/getrokken.
Ik heb deze nu 100% zeker goed en geborgd op de as gemonteerd en het probleem is nu over.
Bedankt voor alle feedback.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar