Heeft iemand een schema hoe de electrische koplampmotortjes worden aangestuurd. Als ik de relais contacten 30 en 87 van het 3e relais van rechts (tweede rij) verbind gaan ze open. Als ik de relais contacten 30 en 87a van het 3e relais van rechts (tweede rij) verbind gaan ze dicht. De spoel van het relais krijgt ook stroom maar het geheel werkt niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schema heb ik niet, maar je motoren en zekeringen zijn heel.
Het probleem zit in het relais of de aansturing daarvan. Het relais is een wisselrelais.
Relais kun je testen met 2 losse draden op de spoel.
Eerst zonder draden. Meet weerstand tussen 30 en 87, en 30 en 87a. 1 van de twee moet 0 ohm hebben, de ander oneindig.
Bekrachtig het relais met de losse draden. Nu moet de andere aansluiting 0 ohm hebben.
Stroom naar de spoel? Altijd? Of geschakeld? B.v. alleen als je de verlichting aanzet? Dan aarde van de relais spoel controleren.
Ik zou verwachten geschakeld via verlichting. Dat is het simpelste en makkelijkste te realisren in een kabelboom.
Zo ver was ik ook al. Kijkend naar het derde relais van rechts op de tweede rij. Als ik het licht aanzet staat er spanning op klem 85 en 86 (de spoel). Gekontroleerd met een lampje 2W. Verbind ik klem 30 met 87: koplampen gaan open. Verbind ik klem 30 met 87a: koplampen gaan dicht.
Maar met het relais erin werkt het niet. Op een of andere manier trekt het spoeltje te veel stroom en komen de overige relais dan niet in actie. Vermoedelijk een kwestie van slechte aarde. Daarom zoek ik een schema.
14 jaar
Als het spoeltje teveel stroom trekt, komt de zekering eruit. Slechte massa, dan kan die spoel zoveel stroom niet trekken. Ik zou eerst eens een grotere lamp aansluiten ( 21 watt) en kijkenof die goed brand. Is dat goed, dan kan het geen massaprobleem zijn, maar zijn waarschijnlijk de contacten van het relais ingebrand.
Ik gok zelf op optie 2.
Ik denk dat ik een bruikbaar schema heb gevonden zie http://www.365gtc4.com/reference/Headlam...
14 jaar
Zoals bovenaan die website al staat: geheel op eigen risico.
Ik denk dat niemand hier zegt dat dit het goede schema is...
mvg,
Hans
Allez, dat is een schema van een 365 he, geen 308. maar ook hier is het opheffen van de massa reden om de koplampen te doen sluiten he" en dus betekent het feit dat de uwe niet gaan openen, een gebrek aan aarding is. Uw relais wordt bekrachtigd, maar daar de aarding niet goed is, een veel voorkomend probleem bij italiaanse voitures van wegens de corrossie, gaan de lampen niet klappen. Dat is gewoon een kwestie van geduldig een weekje alle aarddraden loshalen en schoonkuisen.
au revoir
Sjefke.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ferrari 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar