👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Ik zit met een heel raadselachtig probleem, ik zal even bij het begin beginnen;
De klant bracht zijn Fiat Ducato 2.2L uit 2007 voor het vervangen van de turbo, maar ik constateerde meteen dat de motor nagelde en onregelmatig liep, en de afdichtingen om de verstuivers lekten olie, dus na overleg met de klant de verstuivers gedemonteerd en laten testen.
Er bleken drie van de vier verstuivers stuk te zijn, dus werden deze vervangen.
De motor liep hierna weer als vanouds (ik werk ook veel aan Land Rovers, en de nieuwe serie Defenders hebben deze motor ook, dus weet wel hoe ze zouden moeten lopen), maar ik kon met mijn Autocom de nieuwe injector codes niet ingeven, dus ben ik naar de lokale dieselspecialist gereden die de verstuivers ook geleverd heeft.
Echter na het ingeven van de drie nieuwe injector codes begon de motor vlak na koude start stationair erg in toerental op en neer te dansen. even een stukje rijden is het advies en komt me niet vreemd voor, het is weleens vaker na een reset van adaptie waarden dat het management even moet aanpassen. Helaas is dit probleem blijvend gebleven, en na verder uitlezen valt op dat de raildruk stationair varieert tussen 208 en 244 bar. Erg fluctuerend dus, en raakt de dieselspecialist overtuigd dat het aan de brandstofdruk regel solenoid ligt. Deze vervangen, geen resultaat, wel een foutcode (pomp niet geprogrammeerd) uitgelezen door de Bosch KTS van de dieselspecialist. De pomp wordt ingeleerd, maar dit resulteert in MIL lamp aan en geen vermogen meer. Na wat probeersels is het de dieselspecialist gelukt om weer bij het oorspronkelijke probleem terug te komen, en belt met de Buchli helpdesk. Deze verteld dat de pomp programmerings functie aanwezig is in de Bosch KTS, maar dat deze niet werkt (!) en adviseert alles opnieuw te laten doen bij de dealer.
Ik ben vervolgens naar de plaatselijke dealer gereden, welke 1,5 uur bezig is geweest waarin volgens hen het inleren allemaal gelukt is, maar zonder zonder resultaten, 108 euro verder, geen enkel advies in welke richting gewerkt kan worden, alleen dat de EGR klep open staat bij stationair draaien.
Ik moest en zou het weten, dus ik heb meteen de erg klep gedemonteerd (dit exemplaar is pas een paar maanden oud) en zie dat deze perfect sluit. Om dit in de praktijk te bevestigen heb ik de klep weer gemonteerd zonder de stekker aan te sluiten op de EGR, en de motor laten draaien, maar geen verbetering.
Vervolgens heb ik elk slangetje kabelstje en onderdeel bekeken aan de motor, maar ik kan simpelweg niks ontdekken.
Vandaag het ik met de Autocom alle parameters in de gaten gehouden tijdens het probleem en op toeren, wanneer de motor wel regelmatig draait. Opvallend is dat de raildruk nog steeds erg veranderlijk is, synchroon met het EGR openingspercentage, evenals de injectie opbrengst.
Verder vind ik dat de motor niet zo snel is als voor deze problemen, en sist deze iets rond de 2200 toeren, alsof er een turboslang gescheurd is (wat echt niet het geval is) en tot slot weet ik dat deze auto ooit softwarematig getuned is.
Ik ben van mening dat hier softwarematig iets fout gaat, omdat de motor nagenoeg perfect draaide na alleen het vervangen van de turbo en injectoren.
Ziehier de beelden tijdens stationair draaien:
Ziehier met de EGR klep losgekoppeld, rechte lijn, maar 53%, hoe is dat te verklaren?
Hopelijk heeft iemand een geniale ingeving, of een goed adres met de juiste uitleesapparatuur. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.