Fiat Ducato 1997: Temperatuur en brandstof meter problemen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Over mijnveel geschreven maar kom er toch niet uit. De temperatuur meter doet reeds geruime tijd vreemd, slaat heen en weer of doet niets. Onlangs is ook de brandstof meter er mee op gehouden en blijft halverwege "hangen" maar gaat bij vol tanken wel weer naar maximaal.
Inmiddels een tweede km teller unit van de sloop gehaald hier echter nog niet mee gedaan. Nu lees ik veel over massa problemen en extra massa aansluiting maken, echter de teller unit is kunststof, waar aan te bevestigen dan?
Elke oplossing en tip is welkom we willen graag binnenkort vertrekken.

. .
Johan54

Geplaatst door Johan54 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

2 jaar geleden - kaleido 1

Is de temperatuursensor al vervangen ?

2 jaar geleden - Johan54

Goedenavond,
Ja de temperatuur sensor is reeds vervangen echter heeft dit geen resultaat opgeleverd

2 jaar geleden - Hempie1

Dat de brandstofmeter normaal lijkt te werken wanneer de tank vol zit doet inderdaad denken aan een slecht contact en aangezien de andere meters ook last hebben van een weifelende of incorrecte aanwijzing doet dat vermoeden dat de massa niet in orde is. De massa (of 'min') is namelijk het gemeenschappelijke contact. Bekijk de achterkant van het instrumentenpaneel goed en probeer de massa te vinden door de verschillende verbindingen op het oog te volgen, (net zoals je een doolhof puzzel oplost) en controleer met een universeelmeter of die massa ook echt, dus zonder meetbare weerstand, massa maakt.

2 jaar geleden - Johan54

Bedoel je dat elk van de stekkers die achterop de unit zitten een Mazda draad heeft, of is het slechts eentje van deze? Heeft de massa niet altijd een zwarte kleur of hierbij niet?

Mvgr. Johan

2 jaar geleden - Hempie1

Niet elke stekker hoeft een massa aansluiting te hebben want massa's worden vaak gecombineerd. Maar elk instrument en signaallampje heeft uiteindelijk een massa-aansluiting. Het is van belang dat die massa goed functioneert (bijvoorbeeld niet gecorrodeerd is) en dus geen extra weerstand vormt. Dat kun je meten met een multimeter door de weerstand te meten (of door voltageverschillen te vinden wanneer alles aangesloten is).
Maar plaats eens een duidelijke foto van de vóór- en achterkant van het instrumentenpaneel zodat ik of anderen wat gerichter kunnen antwoorden.

2 jaar geleden - Hempie1

De foto van de achterkant toont wat ik het doolhof noemde. De groene plastic folie met daarop de gedrukte koperen leidingen. Als je die foto bekijkt zie je van bovenaf geteld dat de zes signaallampjes (je ziet vijf zwarte fittinkjes en een rode) één gemeenschappelijke koperkleurige lijn hebben aan de onderkant van het paneel. Dat is een massa contact. Als je de fittingen eruit neemt wordt dat nog duidelijker. Daaruit kun je opmaken welke contact in één of meer van de multistekkers de massa is. De draad die je dan vindt in die stekker moet 0 (nul) Ohm weerstand geven als je meet tussen dat contact en de minpool van de accu. Met aangesloten stekkers en accu uiteraard. (Soms komt het voor dat er bij 'n lampje of meter geen duidelijke massa te vinden is. Dat is afhankelijk van de schakeling. Een signaallampje kan namelijk in een enkel geval zèlf als weerstand dienen. Dan zit die massa uiteindelijk een eind verderop in
het circuit).
De twee zwarte fittingen van onderaf geteld hebben een gemeenschappelijke leiding maar die loopt voorbij de dichtstbijzijnde stekker door naar boven, die is voor mij niet te volgen maar lijkt ook een massa aansluiting te zijn.

Het van onderaf geteld 3e, 4e, en 5e lampje hebben ook een gezamenlijke aansluiting maar ook die kan ik niet helemaal volgen. Dit is in elk geval een manier om die contacten te controleren.
Let op bij het losnemen van de stekkers, je zult zien dat de groene folie en de contacten over een soort heuveltje gevouwen zijn waar die stekker weer op past. Als je eventuele corrosie wilt verwijderen op die koperen contacten, gebruik dan een glasvezelpen van Velleman, makkelijk te vinden op internet. Of heel erg fijn schuurpapier vanaf korrel 1500 of nog fijner. Raak het koper niet aan, het is flinterdun, het natuurlijke vet en zuur op je vingers veroorzaakt corrosie.
Let op, ik pretendeer niet de oplossing te hebben, het is één van de mogelijke oorzaken.
Succes.

2 jaar geleden - Johan54

Thanks Hempie, eerst maar even een meter kopen en aan de slag. Laat nog horen hoe het verder afloopt

    Hoe het verder ging, camper naar de garage gebracht met verzoek tot oplossing, auto heeft er meer dan een week gestaan niets aan gedaan. Vandaag een belletje gehad dat ze het ook niet snappen. Zelf unit gewisseld ook geen resultaat. Wie heeft nog een idee, zaterdag willen we weg. - Johan54 (0), 2 jaar geleden

2 jaar geleden - Johan54

Probleem is helaas niet voor onze vakantie opgelost, we zijn zonder goed werkende temperatuur meter vertrokken. Hopelijk gebeuren er gee gekke dingen. Na de vakantie maar verder zien of er iemand me kan helpen met dit probleem. Helaas kom ik er zelf niet uit.

1 maand geleden - Challenger302

Ik lees nu pas dit probleem,misschien is het al lang opgelost. Maar ik had hetzelfde, het controleren van het tellertjes leverde op dat de constante spanning af en teo weg viel. Na heel veel zoeken bleek dat de zekering van 10 a los zat in de houder. Zie figuur 36 van de gebruiksaanwijzing zekering F53. De houder een beetje verbogen en alles werkt weer!
Gr Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.