Hallo helpers,
Sinds december '09 in bezit van een Punto SX75.
Klachten begonnen in de winter, vaak last gehad van het leeglopen van de accu binnen 3 dagen stilstand. Met startkabels weer te starten. Op lekstroom gecontroleerd met ampere meter -> geen lekstroom.
Nieuwe accu gekocht -> geen verschil, probleem blijft bestaan
Dynamo door laten meten, werkte goed. Sinds het verbeteren van het weer rond begin maart geen problemen meer gehad met het leeglopen van de accu. Echter kreeg ik er nu een startprobleem bij, vaak in de ochtend. Bij het starten loopt het toerental op naar ongeveer 1500 en valt dan weer terug naar 0, auto slaat af, radiateur gaat lopen. Deze slaat pas af na ongeveer 5min (is dat normaal??). Gelijk na het afslaan brand het injectielampje. Extra gas geven bij het starten werkt averechts aangezien hij dan klinkt alsof hij verzuipt en gelijk weer wegvalt. Na ongeveer 5 keer blijft hij stationair lopen op 1200 toeren, maar gas geven geeft nogsteeds dat hij gelijk weer afslaat (inclusief injectielampje en het draaien van de radiateur). Stationair een minuut laten lopen geeft dat je gas kan geven en weg kan rijden. Na ongeveer 4 kilometer gaat dan ook eindelijk het injectielampje uit. Meestal heb ik er de rest van de dag ook geen last meer van. Laatste tijd geeft hij deze startproblemen ook vaker nadat hij al een keer heeft gelopen die dag. Onder het rijden heb ik heel soms het gevoel gehad dat de motor wat inhield, nooit het lampje onder het rijden zien oplichten.
Laatst injectiereiniger bij in de benzine gegooid. Haperen onder het rijden niet meer gevoeld. Startproblemen gebleven.
Gisterochtend voor het eerst ook weer zonder accu gestaan. Dag ervoor stil gestaan, avond daarvoor met die startproblemen bij buurman weggereden en uitgezet terwijl injectielampje nog brande...
Mijn gevoel zegt dat er connectie zit tussen de twee problemen... Lijkt me geen toeval.
Iemand zo iets dergelijks meegemaakt? Of enig idee wat beide problemen kan veroorzaken? Ben het na een half jaar wel beu.
Bij voorbaat dank,
Rianne ND
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Injectielampje even laten uitlezen wat de oorzaak is.99,9 % is het de BDP sensor,tja en de connectie met de accu leegtrekken zou best wel eens kunnen....ligt er maar aan wat er fout zit bij de BDP.
Ik zou zeggen koelwater temperatuur sensor (of bedrading) defect. Geeft heel warm aan en de computer zet gelijk de koelvinnen aan.
Even uitlezen en koelwater temperatuur bekijken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar