Fiat Punto: Draagarm Punto

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo

Er moeten 2 draagarmen aan de achterkant vervangen worden. Mijn vraag is zou ik dat zelf kunnen doen,
of met hulp van iemand? Heb geen geld om het in de garage te laten doen. Kan wel een brug gebruiken
bij iemand maar moet weten of het moeilijk is. Heb het namelijk nooit eerder gedaan. En ik weet niet zeker of ik
er hulp bij kan krijgen.

Mvg Manfred

manfred12

Geplaatst door manfred12 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Highway (115) PRO, 13 jaar geleden

informeer eens bij een hobby garage? zo als bijvoorbeeld deze. even google http://www.doehetzelfgarageoss.nl/

manfred12 (0), 13 jaar geleden

Oke zal is kijken, Thx

peter55 (0), 13 jaar geleden

Is te doen met het juiste goede gereedschap, alleen best wat werk en weetjes.
Wanneer je details wilt even reageren.

manfred12 (0), 13 jaar geleden

Hallo Peter

Ik zou wel wat details willen weten graag. Ik moet alleen eerst nog even op zoek naar 2 draagarmen. Maar kan ik je aanroepen als ik wat wil weten?

grtz

peter55 (0), 13 jaar geleden

Hier komt ie dan !!
Nodig:
goede krik + assteun
2de krik, kan die van de auto zelf zijn.
Div. doppen 6 kant t/m 32 mm
Dop met inbus 6 mm
Slagmoersleutel (bij voorkeur)
steek/ringssleutels

Demontage:

Krik + assteun plaatsen. Assteun niet onder draagarm maar voor de zekerheid voor de krik onder de carrosserie.
N.B. Bij wat oudere punto's is soms de kriksteunplaat rondrom rot, dus gewoon op de plaats van het V symbool onder de kokerbalk plaatsen.
Wiel afnemen.
Dop wiellagermoer verwijderen.
Met dop 32 mm wiellagermoer losdraaien.
(Heb je geen slagmoersteutel dan wiel er weer op, wiel laten zaken, handrem erop en wiellagermoer losdraaien, niet eraf !! alleen los)
Remtrommel afnemen. dit kan soms lastig zijn wanneer de remtrommel ingelopen is.
In dat geval de stelpal voor de remschoenen omlaag drukken. Deze stelpal kun je bedienen door in een van de boutgaten een schroevendraaier te steken en de pal omlaag te drukken. De stelpal zit op +/- 10-11 uur voor links en 13-14 uur voor rechts. Eventueel met zaklamp even kijken.
Wiellagermoer nu losdraaien en wiellager afnemen. Let op: zit losse ring aan de achterkant.
De ankerplaat zit met 2 inbusboutjes vast aan de draagarm. Deze willen nog al eens flink vastzitten vandaar ook goede dop met inbus 6 mm gebruiken. Dop met inbus goed diep in de inbusbout tikken en met slagmoersleutel los draaien.
Lukt dit niet en draait de inbus door dan zit er niets anders op dan loshakken met een beitel. Hiervoor remvoeringen van de ankerplaat afnemen. Handremkabel kan blijven zitten.
Aan de onderzijde van de draagarm nu 4 boutjes losmaken, 1x handremkabelklip en 3 voor de stabilisatorstang. Boutjes kunnen afbreken, geen paniek, gewoon bij montage nieuwe gebruiken.
De remleiding zit met een tirewrap vast aan de draagarm. Deze losknippen.
Je kunt nu de ankerplaat naar voren trekken en over het aseind heen tillen. Met beleid !! want je moet de remleiding iets verbuigen.
Nu 2de krik onder het laagste punt van de draagarm plaatsen en deze net aanzetten. Onderste schokbrekerbout losmaken en 2de krik laten zakken.
De draagarm zakt nu helemaal naar beneden en je kunt de achterveer verwijderen.
Nu de centrale bout van de draagarm losmaken. Spuit eerst wat W40/kruipolie op de uitstekende draad aan de moerzijde. Bij het losdraaien kan de borgmoer zich n.l. vastvreten. Soms zit de centrale bout vastgeroest in de draagarm dan kan het een martelgang zijn deze los te krijgen. In het beroerste geval kan je alleen met een doorslijpschijf net langs de draagarm de zaak losslijpen. Ik zeg "soms".
Wanneer je dus op de sloop een goede draagarm haalt, is het niet onverstandig ook de centrale bout met moer mee te nemen.
Bout eruit en de draagarm wat loswrikken, die er dan onderuit valt.
He, he dat is klaar !!!
Montage natuurlijk in omgekeerde volgorde.
Benodigde tijd wanneer alles goed losgaat: 0,5 - 1 uur per klant.
Voor het losdraaien van de centrale bout met contramoer zijn 2 extra handen erg handig.



Succes.

Hans4040 (300) PRO, 13 jaar geleden

Waarom moeten ze vervangen worden?
Je kan ook een montageset kopen of alleen de silentblocks...stuk goedkoper.

En @ Peter: onderdelenhandel is niet toegestaan op het forum.

mvg, Hans
Moderator problemcar

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

@ Manfred zie email betreffende Silent Blocks en evt. een reparatieset voor de draagarm. ;-)

Silent Blocks voor de Punto kosten ca 25 euro per stuk excl. BTW

baywatcher (0), 13 jaar geleden

Voor een kratje bier wil ik het wel doen.

MvG (2de automonteur)

Hans4040 (300) PRO, 13 jaar geleden

Valt mee....een 1e monteur vraagt 2 kratjes.[img]http://fc00.deviantart.net/fs44/f/2009/1...[/img]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.