close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Airco en 2 standen koel-fan

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200

Beste mensen,

De Punto (1.2 8V uit 2004, type Mk2) van mijn vrouw heeft problemen met de airco.
De compressor slaat aan en neemt te veel vermogen weg van de motor, tot echt voor geen meter meer optrekken in 3 en hoger, maar ook afslaan.

Wat mij opviel, is dat de koel fan bij de condensor op de lage stand draait. Wanneer hij op de tweede stand werkt, heeft zij dit probleem niet(!)

Ik wil dus onderzoeken of:
- deze sowieso op de tweede stand hoort te draaien bij gebruik airco
- waarom hij dat dan niet doet

Is iemand dit wel een tegen gekomen?
Heeft iemand misschien een schema die ik door kan nemen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Geplaatst door

Cees vd Velden (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat de motor moeilijk gaat lopen met gebruik airco , heeft een ándere oorzaak dan het wel of niet hard genoeg draaien van de ventilator , compressor kan veel te zwaar draaien , door het afgenomen vermogen en een probleem in de motor of regeling hiervan kan je daardoor deze problemen krijgen .
Zou beginnen met te controleren of de drukken in het airco systeem nog goed zijn onder deze weersomstandigheden , verstopte condensor , comressorschade , onderhoudsstaat motor.

Hartelijk bedankt voor je reactie en meedenken Kaleido!

Onlangs was het heel erg; compressor aan en gelijk weer uit. Je stond dan ook direct bijna stil. Het enige wat ik onderweg kon bedenken was: "ik heb hem laatst geserviced, zou ik hem overvalt hebben?" en heb hem onderweg, met een takje wat afgelaten. (Tja, ik weet het......)
Daar ik de info voor de vulhoeveelheid ook niet vertrouwde leek mij dat een redelijke optie en daarna was hij wél goed......
Maar nu dus weer niet.

Ik moet even het setje mee naar huis nemen om de drukken te controleren maar dat wordt maandag dus pas.
Ik hoor geen vloeistofslag; dat zou ik graag horen eigenlijk, maakt veel meer duidelijk.
Condensor is vrij voor luchtstroming en compressorschade zal ik zien als ik hem (helaas ergens eind volgende week pas) weer leeg haal.

Het moet wel de druk zijn lijkt mij haast want als hij te zwaar loopt door mechanische schade, zou ik dat ook moeten voelen met de hand. Als hij zo doet en ik draai de as met de hand, voel ik totaal niets raars namelijk.

Nogmaals bedankt, ik rapporteer hier weer als ik verder ben!

Vloeistofslag is zo wie zo dodelijk voor de compressor, je hebt hem op geluk gevuld ?
Hoe heb je geserviced, leeg gemaakt , gecontroleerd hoeveel er uit kwam , daar een conclusie aan verbonden al dan niet met reparatie , gevaccineerd en afgevuld, hoeveel geschat ?
Er hoort 550 gram plus of min 25 gram.

Dat ben ik helemaal met je eens, van die vloeistofslag, maar op dit moment zou ik dat liever horen want dan weet ik beter waar te zoeken.

De service heb ik wel goed gedaan ja, daar zoek ik het niet zo.
Ik doe dat nog op een relatief ouderwetse machine; koppel hem nog los om stikstof te persen, neem mijn tijd met vacumeren (werk op een school, dus geen tijdsdruk ;) )maar het vullen; daar staat mij iets van bij dat ik niet geheel zeker was.
Ik weet het niet goed meer, maar het apparaat deed raar en ik heb hem nog een keer opnieuw gedaan omdat ik niet zeker was van de vulgraad.
Vandaar ook dat ik dacht dat hij wel eens te vol kon zitten.
Nouja, morgen een manometersetje mee en dan weet ik -wat drukken betreft- meer!

Als je niet zeker bent van de vulling, leeg halen en opnieuw doen .

Vandaag in ieder geval even de drukken gecontroleerd alvast.
Stationair heeft de lage druk zo'n 3 bar (wat ik een tikkie hoog vind) en hoge druk is 14 bar.
Als ik zo'n 3000 rpm maak, dan komt de LD onder de 1 bar en HD loopt op naar een uiterste van 23 bar.

Stationair vind ik het niet wereldschokkend en dat is het toerengebied waarin mij afslaat (uiteraard).

Hopelijk verder deze week wel een service uitvoeren.

Stationair en op toeren dient je zuigdruk rond de 2 bar te blijven, 23 bar is veel te hoog , dat is 50 graden condensatietemperatuur , er zit of teveel koudemiddel in of niet condenseerbare gassen , of je orivice/ventiel werkt niet goed , condensorfan gaat wel aan ?
Systeem wel gevaccineerd?

Tja, vind je dat, 23 bar op de hoge druk bij 3000 rpm?
Ik moet je zeggen dat ik er heel lang uit geweest ben en mij dat niet zo goed herinner. Daarbij test je normaal gesproken ook niet zo vaak (tijdens een normale service) op toeren, dus ik kan me dat niet zo goed meer voor de geest halen.
Als jij dat vind, dan neem ik dat dus aan.

Niet condenseerde gassen! Hmm......ook daar heb ik niet bij stil gestaan. Ik zal morgen het station eens even nazien.
Condensorfan gaat inderdaad aan, maar heeft twee standen. Als de tweede stand actief is, is het probleem er niet.........

Zo'n H-blok kost drie tientjes; die zou ik voor de zekerheid eens kunnen vervangen als de service het niet beter maakt.

Vaccineren, je bedoelt met fluor? (Dat heb ik altijd begrepen als vaccineren iig) Dat heb ik niet nee. Pag-olie heb ik wel gedaan; dat zou goed moeten zijn.

Sorry dat ik wat vaag over kom; zo'n 15 jaar terug heb ik mijn stek gehaald, was er toen volop mee bezig en snapte er ook best wat van.
Ik ben er dik tien jaar tussenuit geweest en ook met compleet andere dingen bezig geweest; het is enorm weg gezakt allemaal. Ik sta er zelf een beetje van te kijken.
De eerste keer (jaar terug) dat ik weer een service deed, moest ik weer helemaal nadenken: "hoge druk/lage druk-vullen/leeg halen" wat nou op welke moest.
Ook wist ik de manier om de slangen leeg te zuigen als je gevuld had; ik heb geen idee meer. Was iets met de lage druk op het station langzaam open draaien terwijl de airco in bedrijf is.......
Terwijl ik "vroeger" alles deed; oververhitting uitrekenen draaide ik mijn hand niet voor om, nu........
Nog steeds kom ik maar een of twee keer per jaar aan het station, dus de routine krijg ik niet. Ik vergeet heel snel ook.

Afijn, morgen ga ik -zoals het er nu uitziet- de service doen en het station nazien; ik zal er dan nog even op terug komen.
Bedankt!!

Edit; misschien autocorrect. Je bedoelde waarschijnlijk vacumeren? Dat heb ik wel gedaan ja.

Inderdaad sorry vacumeren, kijk maar eens op Google daar vind je wel een mollier diagram, 35 graden is de max temp voor een fatsoenlijke condensatie , 10-11 bar , dus 23 loopt er helemaal uit .
Als je orivice/expansieventiel niet meer goed regelt te ver open blijft staan , blijft de zuigdruk te hoog en daardoor gaat ook je persdruk omhoog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.