Hallo,
Na lichte voorschade gerepareerd te hebben (koplampen en koelers) is de 2005 1.2 8v Punto wel een tijdje zonder stroom geweest. Aanvankelijk na herstart leek alles gewoon te werken. Sinds vorige week veranderde er iets.
Nu lijken diverse apparaten wel te werken maar ook een aantal verbruikers niet.
De achterruitwisser wordt ingeschakeld door andere bedieningsknoppen (zoals het aanzetten van de kachelblower) Of claxoneren - af en toe doet de claxon het wel, dan weer niet - ook dan maakt de achterruitenwisser een complete slag. Met stekkers van de ruitwisser los van de schakelaar treedt het ook op.
Wanneer de achterruitwisser ingeschakeld wordt aan de schakelaar dan werkt deze naar behoren.
Bij het inschakelen van de verlichting doet het stadslicht het wel, het dimlicht vooraan niet, wel gaat dan de achterruitwisser aan.
De ruitwisser voor maakt een kleine beweging na iedere keer starten en maakt de slag dus niet af.
Kachelblower zelf doet helemaal niets behalve naast het aanschakelen van dashboardverlichting en achterruitwisser.
De Alfa Examiner kan de bodycomputer benaderen en lezen (niet inleren). Hier zijn geen fouten geconstateerd. Bodycomputer zou gewoon dan alle functies moeten hebben. Als er een fout in zou zitten dan verschijnen er vreemde tekens hetgeen hier het geval NIET is.
Massa aansluitingen zijn in motorruimte gecontroleerd.
Vreemde zaak! Heeft iemand tips zodat ik nu eens stappen kan maken? Zou graag APK willen keuren want die verloopt deze week en zonder juist werkende apparaten en verlichting wordt het moeilijk.
O ja, zover ik weet geen kortsluiting geweest en zijn alle zekeringen gecontroleerd.
Ga nu maar eens op zoek naar massapunten onder het dashboard...
Graag tips!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En opgelost.....!
Alles werkt weer. Oorzaak zat natuurlijk in de groepsmassa. Tussen accubak en linkervoorkoplamp komt de draadboom uit in een grote stekker met een dop.
Die dop is slechts een massapunt. De aansluitingen (pinnetjes) daarin verbinden de draden van de stekker eronder met elkaar en met de koperen ophang/montagepunt die massa dient te maken. Doet ie het niet dan gebeuren er vreemde dingen met gebruikers.
AlfaTom
Dank voor het vermelden van de oplossing / terugkoppeling.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar