Fiat PUNTO: auto niet door de apk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Beste mensen,
ik heb vorig jaar mijn rijbeweis en heb hwg gevoel dat ik overhaast een auto heb gekocht. ik zag bij een garage een fiat punto sx staan voor 1200 dacht dat is wel iets wat betaalbaar is voor mij maargoed nu jaartje later zit ik met de apk keuring waar hij niet doorheen komt de banden waren niet goed meer maar dat is opgelost. de remleidingen moesten opgeschuurd worden dat is ook al opgelost dan nog een klein dingetje de kenteken verlichting dat is ook gedaan nu de iets duurdere kosten en problemen de uitlaat blijt dus lek te zijn de eerste stuk van de uitlaat richting de eindpot daar zat een scheur die ik heb laten lassen dat leek me goed maargoed dan heb ik nu de pakking na de kat die lekt wat ik met vloeibare paking en gungum dicht heb gesmeerd nu wel dicht is maar stuke na de kat de middendemper lekt aan beide uiteindes en in het midden (via de rand) ik weet zo snel niet wat ik hiermee moet ofja nieuwe uitlaat halen maar dan zit ik nu met het grootste probleem de uitlaat is nu gewoon dicht maar mijn co waarde is te hoog ik weet niet waar ik moet beginnen de kat is nog goed kabels zitten goed heb wel een half jaartje terug ineens gehad dat mijn auto als een tractor reed dat waren de bougie kabels en bombine daardoor rook de auto heel erg na benzine ook van buiten de auto op afstand mijn luchtfilte heb ik gister vervangen die stonk na benzine wat me wel opvalt is dat de koelvloeistof gewoon wegloopt waarheen idk maar je zit het ook nergens lekken op de koppaking na die is wel vies mrja ik heb geprobeerd het uit te leggen veel verstand van autos heb ik ook nog niet hoop dat een van jullie me kan helpen bvd

angelootje

Geplaatst door angelootje (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou beginnen met het laten uitvoeren van een test waarbij het koelsysteem afgeperst wordt om te kijken waar het lekt.
Dan kan er ook meteen gemeten worden of er CO in de koelvloeistof zit. Zo ja, dan is de koppakking lek.

Vloeibare pakking en uitlaten gaan niet samen. Die vloeibare pakking is binnen een 1/2 uur rijden al weer weggebrandt.

Weet je de exacte waardes van de uitlaatgas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal zowel bij stationair als op toeren.
Hoe weet je dat de kat nog goed is? En dat de uitlaat (vooral het 1e stuk voor de kat) niet lek is?

angelootje (0), 7 jaar geleden

nou dat de paking lek is kan je ook duidelijk zien ik kan morgen wel een fototje maken de kat is getest en werdt door de garage verteld. dankje voor de info over die vloeibare paking dat heb ik wel niet op de uitlaat gesmeerd he maar bedoel echt over de paking zelf over de waardes ga ik morgen even noteren kan ergens gratis apk laten doen zonder geleik geld neer te leggen zal hem vragen die punten te noteren voor mij dan plaats ik dat morgen ook hier met foto van de paking. en wat bedoel je eerste stuk voor de kat bedoel je van voor naar het uiteinde of uiteinde na voor? want als het 1e bedoeld daar zat een scheur die dicht gelast is daarna volgd een paking die lekt waar ik nu gungum op heb zitten puur voor het hopen dat ie er dan doorheen komt daarna volgt de middendemper die ook aan beide uiteindes lekte die ook nu dicht zijn.

angelootje (0), 7 jaar geleden

oja en als er co in de koelvloeistof zit houd dat dan ook in dat het door de kopaking komt dat de co waarde te hoog wordt gemeten? want de koelvloeistof vul ik smorgens tot max en na rijden staat hij tegen het min

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

In de autotechniek bekijken we de zaak vanaf de motor. Het 1e stuk van de uitlaat loopt dus van de motor naar de kat.
Als dat lek is geweest, dan heeft a) de motorcomputer verkeerde dingen aangeleerd en b) heeft de kat behoorlijk op zijn donder gehad door een verhoogd brandstof verbruik. Ook door de kapotte bobine heeft de kat mogelijk schade opgelopen en als er koelvloeistof via de uitlaat verdwijnt kan ook daardoor de kat sneuvelen.

De garage heeft de kat wel getest - uitlaatgasmeting gedaan - maar helaas afgekeurd op een te hoog CO percentage.
Hoe je dan kunt beweren dat de kat goed is, is mij een raadsel.

Het beste is de motorcomputer te laten resetten met diagnose apparatuur, zodat verkeerd aangeleerde dingen weer terug gezet worden.
Je kunt het proberen door de accu een uurtje los te halen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.