Hallo Allemaal,
Graag zou ik een deskundige willen vragen mee te denken over het volgende probleem wat ik sinds iets meer dan een jaar met mijn 2000-er Punto 1200/16V heb met G3 LPG installatie en inmiddels ruim 2 ton op de klok. Ik heb de auto al sinds 2002 in bezit en jarenlang was ik gewend dat de auto bij een gemiddelde rijstijl ongveer 1:12 liep en nu verbruikt hij beter dan 1:13 bij een forse rijstijl. Ook op benzine (multipoint injectie) gaat het niet goed meer, maar backfiren gebeurt dan niet. Mijn idee is dat er iets met de brandstofdosering fout gaat, meest waarschijnlijk dat één of beide lambda sondes geen verbinding meer heeft of een sluiting in de bedrading heeft met de motor management computers (ik neem aan de de G3 mmc zorgt voor het omschakelen van de Lambda sondes tussen de LPG en benzine mmc) Tot dusverre heeft geen enkele garage dit weten op te lossen. De motor gaat backfiren bij wegtrekken vanaf lage toerentallen, loopt slecht en te langzaam (600 toeren en af en toe 'verslikken') stationar en heeft in het algemeen minder trekkracht dan ik jarenlang gewend was. De volgende dingen zijn al gebeurt: klepzittingen vervangen, waren einde stelbereik na 2 ton, de bougiekabels, bobine- en ontstekingsunit, de bougies meerdere malen en als laatste de stappenmotor van de LPG installatie. De motor loopt op zich goed, verbruikt verwaarloosbaar olie en ook de rest van de auto is nog prima. Zeker nu de klepzittingen door xxx vervangen zijn door stelliet zittingen kan de auto makkelijk weer een paar ton rijden. Ik hoop dat iemand mij kan helpen dit op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De Lambda sondes worden zowel op benzine en LPG gebruikt,hij loopt slecht op benzine en LPG,dus kun je zowel de benzine als LPG injectoren uitsluiten,wat blijft dan over...de ontsteking en kleptiming,ontsteking is gecontroleerd,dan verwacht ik dat de kleptiming niet goed is en dat kan weer komen door de krukas die bv 1 of 2 tanden verdraaid staat tov de nokkenassen9of andersom),zou dus ook 1 nokkenas kunnen zijn.
Backfire wil zeggen dat één cilinder nog openstaat met een gasmengsel welke dan ontstoken wordt,dus kom ik weer uit op die nokkenas9sen) die niet goed staan tov de krukas.
succes ermee
Hallo Thei,
Bedankt voor je reaktie, backfiren is inderdaad het ontsteken van onverbrande brandstof in het inlaatkanaal dus je zou gelijk kunnen hebben vwb de afstelling van de nokkenassen. (de LPG installatie maakt overigens van een gewone ringverdamper gebruik, het is geen gasinjectiesysteem) Het zou me echter wel enorm verbazen, want toen de kop gereviseerd is met nieuwe klepzittingen is meteen de distributieriem en (uiteraard) de koppakking vervangen en is alles door een erkende Fiat garage weer in elkaar gezet. Ik mag toch hopen dat die de nokkenastiming goed (volgens fabrieksspec) gezet hebben. Ik zal ze wel vragen dat te controleren. Wat me ook verbaasd is dat ik ook gelezen heb dat backfiren juist voorkomt als het brandstofmengsel (vooral bij LPG dus) te arm is. Je zou verwachten dat het eerder zou voorkomen als het mengsel te rijk is en inderdaad als de klep/nokkenastiming niet goed is. Het bizarre is wel dat de eerste paar weken na deze revisie de motor goed leek te lopen. Het backfiren en slecht lopen kwam pas na een tijdje weer terug. Voor zover het er iets mee te maken kan hebben; ik start de motor altijd zonder het gaspedaal aan te raken. Bij de Fiat garage is me verteld dat de mmc's beiden een zelflerende functie hebben. Toen ik de auto nog maar pas had leverde dat een probleempje op toen ik een keer de LPG tank helemaal leeg gereden had bij 160 in Duitsland op de autobahn. De mmc probeerde toen buiten het bereik te regelen waardoor extreme data werd opgeslagen en de motor niet meer goed op benzine liep. Toen de mmc's beiden waren gereset was dat verholpen en heb ik er verder rekening mee gehouden dat ik niet de LPG tank helemaal leeg rij, maar net voor die tijd op benzine overschakel. Dat probleem heeft zich sinds die tijd niet meer voorgedaan.
Ik ben ervan overtuigd dat het een betrekkelijk eenvoudig probleem is wat alleen erg moeilijk te lokaliseren is. Als er structureel iets mis zou zijn dan zou de auto niet bijna 10 jaar en bijna 2 ton lang perfect rijden.
Groeten,
Frank
14 jaar
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al.
Hij loopt op een te arm gasmengsel,ervan uitgaande dat de motor op tijd staat.
eesrt zorgen dat tie goed loopt op benzine,dus even helemaal niet op lpg rijden.
Kijk eerst eens goed nij het inlaattrajekt,want door het backfiren kan daar het een en ander beschadigd zijn waardoor die valse lucht trekt.
Kijk goed naar de aansluitingen op het gasklephuis van slangetjes en het inlaattrajekt,alles nog heel,nergens een barst of een scheur in.
Als je dat uit kunt sluiten laat je de boel uitlezen en kijk wat voor storingen erin staan,brand het MM lampje?.
Dan reset je de boel en ga alleen op benzine rijden,niet op lpg.
Laat de garage met een datalogger gaan rijden en laat ze goed kijken naar de signalen van de lambdasonde of sonde's als het er twee zijn.
Want die moeten registreren dat er een te arm mengsel is wat zou moeten resulteren in een foutmelding op benzine.
Ook de zogeheten long fuel trim waarde van de lambdasonde zijn belangrijk.
Ook een viergastest geeft een goed beeld van de afstelling van de motor.
Dit alles op benzine,want dat moet eerst goed zijn,lpg is een volgsysteem,althans G3.
14 jaar
Bedankt voor jullie reakties, ik ga eens kijken of het inderdaad zo voor de hand liggend is als het iets bijstellen van de stelschroef op de verdamper. Met de tips van primera p11 ga ik naar de Fiat garage en als ze daar niet snappen waar ik het over heb weet ik nog wel een andere garage.
Wel bizonder Jeroen, dat je meer dan 6 ton op LPG hebt kunnen rijden; was die gereviseerde motor al voorzien van stelliet klepzittingen? Het olieverbruik is wel fors, ik heb zo'n hoog verbruik alleen meegemaakt met een Tipo 2 liter 8V, ook op LPG, maar die oude gietijzeren dubbelnokker was ook wel berucht om z'n grote olieverbruik.
14 jaar
Een auto is geconstrueerd om op benzine te rijden,niet op lpg.
Dat het kan is een ander verhaal.
Ik heb zelf een aantal auto's op lpg gereden,maar niet elke auto kon er tegen.
Gas is veel schraler en de verbranding heter en de energie waarde een stukje lager.
14 jaar
[quote=primera p11].
Gas is veel schraler en de verbranding heter en de energie waarde een stukje lager.[/quote]
Dat was in de oertijd van het gas,ik merk met mijn G3 in beide auto's geen verschil tussen LPG of op benzine rijden.
14 jaar
Dat gaat alleen op bij vialle lpi,de rest zijn echt allemaal nog verdamper installatie's.
Zolang het niet vloeibaar ingespoten word blijft het een schrale verbranding.
Ook de verkoelende werking ontbreekt bij dampvormige inspuiting.
Alleen vialle lpi spuit vloeibaar in,is ook een hele fijne installatie.
14 jaar
Ik kan alleen maar delen wat bij mij regelmatig voor backfires zorgt.
Meestal was het (al eerder gememoreerde) lekkage in het inlaattraject - Je kunt dit wel detecteren door een beetje remreiniger of startpilot in het inlaatgebied waar mogelijk lekkages optreden in te spuiten dan gaatt ie iets harder lopen als het ergens lekt. Pas wel op met het inademen van de remreinger rommel want het is niet goed voor je!
gr jaap
14 jaar
Gisteren is de auto bij een LPG specialist, xxxxxxxxx geweest voor onderzoek en advies. Uitlezen van beide mmc's leerde dat de brandstofverhouding op zowel benzine als LPG goed zijn, men heeft ook onderzocht of er mogelijk valse lucht zou worden aangezogen, dit is niet het geval. Ook de viergastest wees uit dat alles qua verbranding goed zou werken, maar men heeft met meerdere proefritten wel het backfiren geconstateerd. Wat overbleef was de ontsteking waarbij men zich op de bougies heeft geconstateerd. De standaard bougies zijn ongeveer een jaar geleden vervangen door platina types, ons speciaal door de Fiat garage geadviseerd als bij uitstek geschikt voor rijden op LPG, en we kregen bij xxx te horen dat juist 'gewone' koperkernbougies veel beter zijn. Experimenteren met de vonkbrugafstand leverde wel verbetering op. Eerst werd die verkleind naar 0,5 mm, waarbij de motor merkbaar ging inhouden. Uiteindelijk staan ze nu op 0,55 mm. Toen mijn vrouw de auto vanmiddag naar huis reed vertelde ze dat er geen backfire geweest was, maar dat wel de hele rit het oliedruklampje had gebrand... Op de bon van xxx stond dat ze dat lampje 'een paar keer hadden zien aangaan'. Ik weet met 100% zekerheid dat het tijdens de rit naar xxxx geen seconde aan is geweest. Mijn vrouw gaat morgen het oliepeil controleren en zonodig bijvullen. Het advies van xxx houdt het vervangen van de ontstekingsunit en bougiekabels in van een speciaal merk, wat weer bij uitstek geschikt is voor op LPG te rijden. (Waar heb ik dat vaker gehoord!) Uiteraard hangt hier weer een stevig kostenplaatje aan en uiteraard krijgen we geen garantie dat dan het probleem is opgelost. Aan de ene kant heb ik begrip voor de mensen van xxx, die nu als laatste ons probleem voorgeschoteld krijgen, waarbij wij al wat geirriteerd zijn omdat meerdere garages ons al behoorlijk wat geld lichter gemaakt hebben, terwijl het probleem telkens weer terug keert, aan de andere kant had ik meer verwacht van een bedrijf wat graag schermt met hun 30 jaar expertise met LPG systemen en hun 'bovengemiddeld grote ervaring met motormanagement systemen'.
Bottomline is dat ik me nu afvraag hoelang de auto goed zal blijven rijden (nog los van dat oliedrukprobleem) en dat ik feitelijk het getob zat ben en bereid ben mijn (aanzienlijke!)verlies te nemen en de auto te dumpen voor wat de gek ervoor geeft. Alternatief is het eruit halen van de hele LPG installatie en de auto weer gewoon op benzine te gaan rijden. Ik ben nog steeds van mening dat de oplossing gevonden kan worden in de software van de motormanagementcomputer(s). Ik heb me laten vertellen dat LPG G3 een 'volgsysteem' is. Wat moet ik me daarbij voorstellen en wat is jullie visie als ik zeg dat het misschien wel eens zo zou kunnen zijn dat de motor na ruim 200000 Km zodanig 'ingesleten' is dat de interne wrijving duidelijk lager is dan zeg tijdens de eerste 50000 Km en dat daardoor het werkpunt verschoven is, maar dat niet de software daarop is aangepast en als dat zou gebeuren, dat dan het probleem over is? Het extreem langzame stationair lopen wijst daar wat mij betreft wel op. De laatste drie jaar is duidelijk minder met de auto gereden, maar tot die tijd is de auto vrijwel alleen voor dagelijkse lange snelwegritten gebruikt, waar die ook voor aangeschaft is. Graag jullie visie, alvast bedankt.
[b]Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden
Moderator Problemcar[/b]
14 jaar
Eerlijk gezegd,afscheid van nemen.
Je hebt de auto sinds 2002,economisch gezien heeft de auto zijn geld opgebracht.
Nu brand het olielampje regelmatig,wat is het volgende?.
Ik kocht mijn lpg auto's jong met lage km stand,lpg erin en dan op rijden tot 250.000km of 5 jaar.
Dan een grote schop geven en weer een jonge auto en dan weer hetzelfde verhaal.
Zo bleef ik uit revisie's en dergelijke en economisch waren ze voor mij af.
Doorrijden levert in de regel dure reparatie's op en het blijft een oude bak met dito kosten.
Dat geld stak ik dan liever in een jonge tweedehands.
Het blijft vaak niet bij een kop reviseren,de rest komt ook aan de beurt.
En dan val je al snel van het een in het ander.
14 jaar
Vandaag even met de auto gereden en hij rijdt goed, geen backfire, goeie trekkracht, helemaal ok. Alleen dat olielampje... Ik geloof eigenlijk niet dat daadwerkelijk de oliedruk te laag zou zijn, er zit genoeg in en hij klinkt niet 'rammelig' of zo. Ik denk dat of de bedrading naar de oliedruksensor loshangt, of dat de sensor zelf vervangen moet worden. Heeft iemand een foto van waar die precies op dit motorblok zit? Verder heb ik een klein scheurtje gezien in een slangetje van de inlaatslang naar het kleppendeksel. Beide items kan ik makkelijk zelf vervangen en zijn, neem ik aan, gewoon via de betere automaterialenzaken te koop. Je hebt misschien wel gelijk, primera, maar ik heb voor het moment geen geld om een andere auto te kopen, vooral omdat de inruilwaarde van mijn Punto gering tot nihil zal zijn. Van deze Punto ken ik de gehele historie en weet ik dat het grote plaatje dat is van een verder prima auto met lage vaste lasten en een verbruikskosten plaatje waar je niet anders dan breed om kan lachen; 14 Euro per 300 Km. Bij de witte pomp, dat dan weer wel :-)
14 jaar
De oliedrukschakelaar zit aan de voorzijde en dan halverwege tussen de carterpan en cilinderkop,zit maar één draad op,kan niet missen.
Zou idd een sluiting kunnen zijn van de draad naar massa,het oliedrukcontact maakt immers ook massa als de druk te laag is,meestal lekt hij iets olie uit het contact als deze kapot is,wat ook kan zijn is dat er vuil zit aan de oliezijde van het contact en deze daardoor ook het lampje laat branden,een nieuwe is iets van een euro of 15.
14 jaar
Bedankt! Zal morgen er een gaan halen, kan nooit kwaad om te vervangen na 10 jaar.
14 jaar
Laatste nieuws; na lang wikken en wegen besloten de auto te dumpen. Meteen ook een andere bodemloze put op wielen gedumpt, zodat mijn vrouw en ik voor het moment nog maar één auto hebben. Even financieel op adem komen... Iedereen bedankt voor de adviezen en tips en de initiatiefnemer(s) veel succes met deze uiterst informatieve site. Bij gelegenheid kom ik graag terug, maar wat mij betreft mag dit topic worden afgesloten.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar