Hallo, allereerst de beste wensen!
Ik heb een probleem met een Fiat Stilo 1.6 benzine 103PK uit 2003. Hij start niet.
Als ik de sleutel op contact zet hoor ik geen pomp even draaien. Benzinepomp krijgt geen voeding maar werkt wel. Alle relais gecheckt en ook alle zekeringen; ook binnen in de auto. Als we de benzinepomp rechtstreeks op de accu aansluiten, dan start de auto meteen!
Breuk in de kabel of heb ik een zekering of relais door het hoofd gezien? Ik heb alle zichtbare relais en zekeringen gecheckt omdat ik niet precies weet welke voor de pomp is. Zie foto.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?? Alvast bedankt!
Groetjes,
Simone
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Benzinepomp krijgt geen voeding maar werkt wel.".....
verklaar dat eens nader...
Als ze er rechtstreeks spanning op zetten , dan werkt hij wel , pomp is dan niet het probleem , maar de aansturing vermoed ik dat ze bedoelen.
1 van de kleine relaitjes is voor de benzinepomp , staat dit niet op de deksel van de kast of in het instructieboekje ?
Het oranje relais, tussen de drie zwarten...
Oke , dan even meten of je daar de diverse signalen hebt , 1 constante plus , 1 massa , 1 geschakelde plus .
Je kunt het relais overbruggen en dan kijken of de pomp wel werkt .
Sorry mensen voor de snelle schrijven maar het moet allemaal maar tussendoor hier.... de klant wacht op de auto. Ja klopt, de aansturing klopt niet.
Ik heb de relais getest op een accu en hij "tikt" zoals het hoort. Moet ik hem ook anders testen?? Help!
Ook nog iets opvallends, toen we rechtstreekse spanning op de benzinepomp zetten en de auto gingen starten, kon ik geen gas geven. De auto sloeg dan af. Krukassensor defect? Zou het kunnen zijn dat de ecu een foutsignaal van de krukassensor krijgt en de brandstofpomp dan uitschakelt?
Nogmaals bedankt!
Groet,
Simone
7 jaar
Dat hij klikt wil niet zeggen dat hij ook signalen doorstuurt , je hebt op 85 en 86 plus en min gezet , wat meet je dan op 30 en 87 , deze moet dan contact maken , piepen met de multimeter.
Waarom niet eerst het systeem uit gelezen ?
Wat meet je in de relaisvoet ?
Een stilo heeft zowel een nokken als een bdp sensor , deze zorgen voor de vonk en niet voor het werken van de benzinepomp als het goed is.
Goedemiddag,
Vandaag verder gegaan met de Stilo. Uitgelezen en 1 storing gevonden. Zie foto. Ik alle relais opnieuw gegest zoals aanbevolen en ze "klikken en piepen". Op de relaisvoet geeft 12.6v en 3 ohm. Wat ik niet snap is waarom op 1 relais meet ik op 85 en 86 12v en op 30 en 87 meet ik 3 ohm terwijl op een andere relais meet ik juist andersom, dus op 30 en 87 meet ik 12v en op 85 en 86 meet ik 3 ohm en geen spanning. Omgekeerd. Kan dit kloppen??
7 jaar
In de kabel van onder het stuur tot aan de benzinepomp geen breuk gevonden. En nu? :-(
Groet,
Simone
7 jaar
We kunnen nog niks vinden. Mijn vraag is nu eigenlijk of door een defecte krukassensor de aansturing naar de benzinepomp afgesloten wordt. Weet iemand dit??
7 jaar
Nee , want als je de auto op contact zet moet je de pomp horen lopen , motor staat dan nog gewoon stil , krukassensor meet dan nog niks.
Bedankt Kaleido! Weet je misschien waar ik een elektrisch schema kan vinden?? Alvast bedankt.
Groet,
Simone
7 jaar
Geef even jou e-mail adres, dan stuur ik het schema...
heb je de botsschakelaar al gecontroleerd zit aan de rechtse kant op de voorste deurstijl verstopt aan de rand onder het daschbord onder het plastiek
deze sluit de massa van de pomp af bij ongeval
7 jaar
Bedankt Hans!!
Ja zwarte piet. Losgehaald, ingedrukt, geschud... waarschuwingslampje brandde niet, bij schudden wel en nu weer niet. Dus dat kunnen we uitsluiten. De vraag is: als het waarschuwingslampje van die bootsschakelaar niet brand, betekent dat ie goed werkt en niet ingeschakeld is of kan ik proberen deze tijdelijk door te solderen??
Nogmaals bedankt!!
7 jaar
Kun je het schema hier plaatsen? Ik lees dat je op 85 en 86 geen spanning krijgt. Je zult op 85 spanning moeten krijgen. In het schema kun je zien waar dat vandaan komt. 86 zal direct naar massa gaan of via de ECU aan massa gelegd worden.
Hallo Highway, bedankt voor je bericht! De pomp is m12 op de tekening. Is het zichtbaar??
7 jaar
Ik heb met Hans4040 het schema bekeken. Is F18 heel? zo ja, dan moet je 12v krijgen op 85 schakelt het relais dan niet kun je een massa maken om te proberen het relais te laten schakelen door een extra massa te maken. Dan zal de pomp lopen en zit de fout in de ECU
Hoi, F18 is heel. Hans4040 zei dat relais T08 voor de pomp is. Als ik hem eruit haal en weer instop hoor ik en voel ik hem duidelijk tikken. Ik heb alle relais op de foto laten testen en ze zijn heel.
7 jaar
Wat kaleido1 al zei:
Op 07/01/2017, 19:47
"Dat hij klikt wil niet zeggen dat hij ook signalen doorstuurt , je hebt op 85 en 86 plus en min gezet , wat meet je dan op 30 en 87 , deze moet dan contact maken , piepen met de multimeter."
Je kan ook even het relais wisselen met een andere...
Ook gedaan. Gewisseld en op spanning piepen ze allemaal....
7 jaar
Noodknop (S39)?? Lampje brandt niet maar kan hij toch nog voor problemen zorgen? Doorsolderen en zo ja welke draden?? Alvast bedankt!!
7 jaar
Als het goed is zitten er twee draden op; zwart/groen en zwart/blauw, volgens schema.
Die beide even doorverbinden en als dat niet helpt wordt het toch alle draden doormeten.
Vanaf de ECM, aansluiting 62 de groene draad gaat naar de spoel ven het relais K46, daar moet massa op komen met contact aan.
Dan meet je de zelfde draad bij het relais, ook daar moet dan massa zijn.
Werkt dat wel, dan meet je de andere draden door, dus gewoon het schema volgen.
Kan best zijn dat er ergens een draadbreuk is of slecht contact...
Top nogmaals bedankt! We gaan het weer proberen!
7 jaar
Noodschakelaar was het probleem! Toen ik de pomp hoorde... lekkerrrr!!
7 jaar
Iedereen bedankt! Super!!
7 jaar
Mooi zo.
Gefeliciteerd en bedankt voor de feedback.
Nog 2 laatste opmerkingen die een eventuele lotgenoot/lezer zouden kunnen helpen.
1. De relais van de pomp is die op de foto, dus T9 en niet T8! De zekering F18 klopt.
2. De botsknop kan dus defect zijn en de pomp uitschakelen ook zonder melding op het dashboard.
7 jaar
Simone, je had gelijk wat het relais betreft...ik had de relaisplaat verkeerdom bekeken, sorry.
Je had aangegeven dat je de botsschakelaar bekeken had en die zou goed werken, dus daar ben ik verder niet op doorgegaan.
Mooi dat het nu opgelost is.
mvg.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar