Fiat Tipo: co tehoog.60 en moet naar 30?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

hoi mijn tipo heeft een te hoog co gehalte.
eerst was hij 0.60 na een goed stuk door rijden en warm heel warm me motor was hij 0.39
er moet een afstel schroef zitten volgens de boekjes maar nergens te vinden waar die kan vinden help

richard72

Geplaatst door richard72 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Tipo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

0,39% (op toeren) is nog net goedkeur. Je mag dat 2e cijfer vergeten. Bij 0,4 volgt pas afkeur.
Je kunt ook de katalysator eronder uit halen en een pijp erin zetten, mag je 3,5% hebben bij stationair.

Als er nog een werkende co-schroef is dan zit die op de motor-computer.
Maar of die nog echt veel doet, betwijvel ik.
Overigens, 0,39% is een mooie waarde vóór de kat, waarschijnlijk werkt de kat niet echt meer.
Weet je toevallig wat het lambda-getal was? (Moet officieel tussen 0,97 en 1,03 zitten.)

richard72 (0), 11 jaar geleden

hoi erg bedankt zo vast voor u tijd,
ik weet niet wat het getal van lambda was,
is dat dan te zien? met de CO meting?
of moet ik dat met multimeter doen,
die man deed ook heel moeilijk. ieder jaar is het zo dat de CO getal meestal te hoog was,ik moest dan een stukje goed door rijden
en dan was het altijd ( 5jaar) goed dan zakte het getal .
bij de meting was het 0.60 en met een beetje gas ongeveer 19ootoeren werd dat van 0.60 in stappen van 0,5 ongeveer het getal o.39.
de motor was toen echt warm,bijna heet zeg maar,olie tegen de 110gradeC en water 90 gradeC.
bij de keuring zei hij van alles behalve iets waar ik wat mee kon,
ik vroeg kunt u hem niet stellen dan,
maar dat kon Hij niet.
zelf ben ik veel aan sleutelen,maar aan mijn eige auto niet tot nooit, rest was ook apk goed alleen dat 1 ne niet.
Ik heb eens iets gelezen ooit bij lancia delta forum (zelfde motor blok als de delta )
over de map sensor, vacuem ?
zou tegen stut bord moeten zitten. weet u daar iets van of dat te maken heeft daar mee,
ps,oja ik moet ook wel toe geven dat ik vindt dat hij sins een jaar veel gebruik,en ook stinkt,en het idee dat hij benzine uit tuft soms. rook bij kou weer,iets dat hij nooit had gedaan.
groetjes en bedankt zo vast.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

CO-waarden zijn typisch voor een oude/versleten kat die je goed heet moet stoken voor er wat gebeurt.
CO regelen? Ik verwacht er niet veel van. De lambda-sonde werkt kennelijk gewoon, anders was je ook op het lambda-getal afgekeurd, dus die poetst dat zo weer weg. Map-sensor? Wederom, de CO-waarde is te laag om defecten te veronderstellen. Lambda-getal staat ook op de co-meter en maakt deel uit van de eisen op toeren.

Co percentage van 0,6 is bij stationair inderdaad afkeur - als er een kat onder zit.
Kat eronder uit en dan hoef je alleen nog maar stationair te meten. Zie: http://www.apkexperts.nl/milieu/2012/04/...

richard72 (0), 11 jaar geleden

hoi ik kom dit tegen op rdw web site is een stukje uit 151 pagina s.

Bij personenauto’s in gebruik genomen na
31 december 1992, die zijn uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, en zijn
uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat
bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient
het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De
goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand
van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen,
alsmede aan de hand van een op grond van de
samenstelling van de uitlaatgassen berekende luchtbrandstofverhouding.
Hierbij is het bepaalde in
Aanvullende permanente eisen,
artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.
8. De uitlaatgassen van personenauto’s met een
verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die
in gebruik zijn genomen na 31 december 1979
mogen niet meer dan de aangegeven hoeveelheid
roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen
bijzondere meetvoorschriften in acht worden
genomen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende
permanente eisen, artikelen

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...

richard72 (0), 11 jaar geleden

hoi. hij is goed gekeurt ,bij ander garage.
co was 3.9.
ik heb niks veranderd behalve de garage.
bedankt voor u hulp

B1000 (0), 11 jaar geleden

beste richard

wat je ook nog kunt proberen is de motor te reinigen met motorflusch hierdoor krijg je vaak ook een schonere verbranding

mvg b1000

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Wat zegt je temperatuur meter?als deze wat laag blijft staan dan de thermostaat vervangen(22 euro) en wordt de CO ook beter.Al 2x moeten doen bij 2 Tipo's om hun door de APK te krijgen.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat te denken van de temperatuursensor van de ecu ( is niet dezelfde als van je display ), is die al eens gecontroleerd of die een reéele waarde afgeeft ???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.