721 bezoekers online

Fiat Punto 2005: CO veelste hoog

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 843A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Beste Forum leden,

Een tijdje terug heb ik een punto gekocht met een lekke koppakking.

Kop laten vlakken nieuwe pakking er op maar nu blijkt bij de apk het Co veelste hoog (+/- 1,4) alleen bij stationair.

Vervolgens veel dingen al geprobeerd:

- Nieuwe bougie's
- Nieuwe temperatuur sensor
- Nieuwe Map sensor
- 98 getankt, injector cleaner erin, injectoren los gehad, vernevelen mooi.
- Katalysator door geslepen aan beide kanten om er in te kijken. Kat was mooi schoon en het honingraad was ook nog mooi.(geen gaten), vervolgens weer gelast en er onder gezet.
- Ontsteking gecontroleerd, staat op tijd.
- Op Vacuüm lek gecontroleerd, ook niks.
- Gashuis los gehaald en helemaal schoon gemaakt, ook geen verschil.

Iemand enig idee waar ik nog naar zou kunnen kijken?

Lambda waardes waren ook goed, ik heb zelf het idee dat de punto bij stationair te veel brandstof in spuit.
Op de computer geeft hij ook geen foutmeldingen aan.

LS1

Geplaatst door LS1 , lid sinds 2 maanden geleden

15 Reacties

oldford PRO, 2 maanden geleden

Een Co van 1,4% komt niet over een met mooie lambda waardes of met een goed regelende lambda sensor.

Wat zijn alle waardes van de 4-gas test? Zowel bij stationair als bij verhoogd toerental.
Dus Co, Co2, HC, O2 en lambda waarde.
Wat zijn de waardes van de signalen die de lambda sondes afgeven?
Wat zijn de waardes van de fuel trims?

LS1, 2 maanden geleden

Niet precies op de rest van de waardes gelet eerlijk gezegd omdat die volgens de garage allemaal goed waren voor de apk alleen stationair te hoog.
Ik zal de punto zometeen aan de computer zetten kijken of ik de waardes kan meten.

LS1, 2 maanden geleden

Ik heb wat testen gedaan maar dit is voor mij allemaal abra kadabra.
Is hier wat in af te lezen?

LS1, 2 maanden geleden

Grafische weergave

LS1, 2 maanden geleden

Hier de uploads (Y)

. . . . . .

LS1, 2 maanden geleden

1 = 02 sensor uitgaande voltage (B1-S1)
2= 02 sensor uitgaande voltage (B1-S2)
3= Long Term Fuel Trim Bank 1
4= Short Term Fuel Trim Bank 1
5= Short Term Fuel Trim (B1-S1)
6= Short Term Fuel Trim (B1-S2)

oldford PRO, 2 maanden geleden

Bij welk toerental zijn deze plaatjes gemaakt? Stationair?
Ben benieuwd naar de waardes bij verhoogd toerental.
Plaatje 5 geeft het antwoord.
De motorcomputer spuit inderdaad in de basis te veel in en corrigeert dat vervolgens door de inspuitduur met zo'n 20% te verlagen.
Plaatje 1 laat zien dat de lambdaregeling werkt.
Plaatje 2 laat zien dat bij stationair de kat min of meer werkt. Er is in ieder geval weinig zuurstof over.
Plaatje 6 is niet nodig, dat is altijd 99,2% (dat betekent Niet Gebruikt).

Kun je ook de waardes van de map-sensor, de koelvloeistof en de inlaat lucht laten zien?
Eerst maar met motor uit, contact aan (met warme motor).
En daarna met draaiende motor (warm).

N.B.: Dat een waarde bij de 4-gas test geen afkeur is voor de APK, wil niet zeggen dat de waarde goed is.
Bij de APK wordt niet gekeken naar Co2, HC en O2 en bij stationair ook niet naar de lambda waarde.
Voor een correcte diagnose zijn die wel van belang.

LS1, 2 maanden geleden

Heel erg bedank alvast,
Klopt zijn bij stationair.
Map, koelvloeistof en inlaat ga ik morgen meten.

Maar bedoelt u dat de punto niet afgekeurd mag worden op co2?
En enig idee waarom de computer teveel inspuit?

    Inderdaad, afkeur op Co2 KAN niet bij de APK. Afkeur gebeurt op Co (zonder die 2) en op toeren op Co of lambda getal. Ik heb nog geen idee waarom de motor-computer teveel inspuit. Vandaar mijn verdere vragen. - oldford PRO, 2 maanden geleden

LS1, 2 maanden geleden

contact aan (met warme motor)
1 map-sensor
2 koelvloeistof
3 inlaat lucht

draaiende motor (warm)
4 map-sensor
5 koelvloeistof
6 inlaat lucht

. . . . . .

oldford PRO, 2 maanden geleden

Helaas, bij motor uit staat er onzin, bij alle 3 plaatjes.
Wat geeft de tester aan als je gewoon in text mode bij live data kijkt bij motor uit? (Ook eenheid vermelden.)
Bij plaatje 4 ben ik niet onder de indruk van het vacuüm dat de motor trekt - ik vindt dat te weinig.
M.a.w. de druk wordt te hoog aangegeven en dus veel benzine ingespoten.
Maar ik heb geen fabrieksgegevens hier.
Plaatje 5 en 6 (koelvloeistof en inlaat lucht temperaturen) zien er normaal uit.

N.B.1: Kun je bij de tester de druk veranderen van inch/hg naar mbar?
Kun je de temperatuur veranderen van Fahrenheit naar Celsius?
Is een stuk makkelijker te interpreteren.

N.B.2: Voor de vergelijking: Kun je plaatje 1 t/m 4 van de 1e meting en 4 t/m 6 van de 2e meting ook op toeren uitvoeren?

N.B.3: Om te zien wat de map-sensor maximaal aangeeft kun je een paar keer flink gas geven en loggen?
Als alternatief voor de motor uit waarde.

LS1, 2 maanden geleden

Als het klopt heb ik de instellingen gewijzigd.

Foto 1 t/m 9 is op 3000 toeren
Foto 10 is met flink gas geven
Foto 11 t/m 14 is met motor uit (warm)

. . . . . . . . . . . . . .

oldford PRO, 2 maanden geleden

Op toeren ziet het er goed uit. Map sensor geeft kennelijk juist aan, zowel bij draaiende motor, als bij gasgeven (max 101 kpa) en bij motor uit (ook 101 kpa). Huidige luchtdruk in Nederland is 101,5 - 101,7 kpa.
Short term fuel trim regelt nu rondom 0%, dat betekent dat de inspuiting exact goed is.

Enige conclusie die ik kan trekken is dat stationair het vacuüm te weinig is, daardoor de map-sensor te veel aangeeft en de motor te veel benzine krijgt.
Mogelijke oorzaak: timing distributie of een klein lucht lek na de gasklep.

Hoeveel toeren loopt de motor stationair?

LS1, 2 maanden geleden

Ga ik die 2 punten nog even goed controleren.

Motor loopt stationair 0,9

oldford PRO, 1 maand geleden

En? Hoe is het met de patient?

LS1, 1 maand geleden

Vacuüm gecontroleerd en timing gecontroleerd, vervolgens weer naar de apk.
Co was nog te hoog stationair, na een tijdje lopen zakt hij langzaam naar 0,6/0,8 en dan gaat hij te laag stationair lopen en schiet hij zo naar 1,4. gelukkig zit er APK op, de garage eigenaar zij ook dat ik er niet veel meer aan kan doen.
Geef mij maar een oudere auto met gewoon een simpele gaskabel haha.
Volgens mij was de enige optie nog geweest om er een andere computer op de zetten of nieuwe software?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.