Goedemiddag,
Laatst ging ik een kort ritje maken waarbij het mij opviel dat ik last had van lekken van koelvloeistof. Specifiek leek het erover te zijn gelopen bij het expansievat. Ook de temperatuur liep iets later omhoog (net niet in het rood) waardoor ik em direct aan de kant heb gezet.
Volgende dag naar de garage gebracht en hun diagnose was lekkage van waterpomp. Kost +/- 350 omdat je dan ook meteen de distributieriem doet. Deze auto zit aan het einde van leven, laatste jaar i.v.m. roest carrosie.
Mee naar huis genomen en 20 minuten stationair gedraaid. Geen problemen. Vandaag olie gecheckt op smurrie, niks. Zie ook geen lekkage. Vandaag een dik half uur gereden inclusief stukje snelweg. Behalve dat de temperatuurmeter in het begin na plus minus 8 minuten even omhoog ging tot voor het rood, heb ik niks gemerkt. Temperatuur bleef goed.
Mijn vraag is als volgt, kan dit zoals de garage zegt de waterpomp zijn of lullen ze uit hun nek om mij een dure reparatie aan te naaien en zo niet wat kan dit dan wel zijn?? Alle hulp is welkom!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou ook de thermostaat kunnen zijn... als die dicht blijft staan loopt de temperatuur op, en gaat het expansievat overkoken. Dat kan random voorkomen. Meestal geeft de thermostaat het na een tijdje op en blijft hij open staan, waardoor de motor moeilijk op temperatuur komt, en de verwarming slecht lijkt te werken. Als de waterpomp stuk is zal u dat wel horen, want dat maakt een hoop kabaal.
Als de waterpomp stuk is hoeft dat geen kabaal te maken....een lekke keerring maakt geen lawaai.
Ik denk eerder aan de thermostaat die niet open gaat en daardoor het kokende water uit het expansie vat gooit.
Kijk het even een poosje aan en controleer het koelvloeistof niveau regelmatig.
Een lekke keerring is het niet, dan had hij het gezien, en was er een zichtbaar lek... of was er water bij de olie, en of olie bij het water...
6 jaar
...sorry, nog vergeten, kan ook de cilinderkop pakking zijn... dan kan er druk op het water komen, waardoor het zaakje gaat koken...
6 jaar
Tja...wij zijn nu wel in discussie, maar Mark86 heb ik niet meer gezien.
We wachten het af...
Bedankt lui tot dusver!
Vandaag een uur gereden en geen enkel probleem geconstateerd. Dit keer gaat de temperatuurmeter niet eens tot 3/4e. Bleef gewoon hele tijd in het midden.
Wat mij nu dus nog steeds doet puzzelen wat het probleem is :P Als ik het weer tegenkom zal ik het melden.
6 jaar
Ik denk een defecte thermostaat die is blijven hangen...daardoor werdt de motor te heet en gooide het koelwater door de overdruk eruit.
@Hans4040
Is dat iets wat gaat terugkomen? Want ook gister wezen rijden en ook nu geen tekenen van problemen.
6 jaar
Kan, hoeft niet...
Ik zou het even afwachten en als het weer voorkomt de thermostaat vervangen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar