Fiat Punto: Motor draait stationair onregelmatig en trekt niet zoals het moe

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 Gt Turbo

Ik heb onlangs een Fiat Punto GT Turbo gekocht en ik ben nu bezig om deze in orde te zetten maar ik heb een probleem dat ik niet opgelost/te herstellen krijg.

Nu als ik deze start koud of warm maakt niet uit maar als die koud staat is het minder erg,
draai hij onregelmatig op zijn stationair toerental schommelent tussen 800 en 1000 toeren en als ik een eindje ga rijden en als die wat warmer staat en ik moet bv remmen aan het rood licht en ik druk mijn koppeling in dan zakt deze tot onder de 500 toeren of soms lager zelfs alsof die gaat bijna uitvallen(ik heb al 1 keer voor gehad dat hij is uitgevallen).
En bij het optrekken trekt hij niet zoals het moet, dus ik denk dat dat er iets mee te maken heeft.
En na een 5 tal minuten te laten stationair draaien ruik je precies onverbrande gassen(benzine) aan de uitlaat.

Nu ik heb al de luchtmassa meter al eens uitgetrokken en dan zakken de toeren direct en valt hij na 5 a 10 sec uit.
Dus dit is het al niet volgens mij.
Heb dit ook al met gasklepsensor geprobeert en gebeurt hetzelfde ongeveer.
Nu heb ik ook al de lambdasonde uitgetrokken maar daar zit geen verschil op terwijl dit normaal wel zou moeten denk ik, toch??

Nu in het dashboard brandt wel het injectie lampje, maar ik weet niet of die injectoren origineel zijn of niet want vorige eigenaar zei mij dat deze groter zijn, meer cc, maar daar geloof ik niets van.

Weet iemand wat hiervan het probleem kan zijn???

Mvg
Styn

styntuner

Geplaatst door styntuner (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als het lampje op het dashboard brant, zijn er foutcodes opgeslagen. Die kan de dealer uitlezen en dat scheelt een hoop gissen.
Stinken aan de uitlaat kan wijzen op een defecte lambdasonde, lekke uitlaat (vlak bij de lambdasonde) of een defecte sensor.
Dealer kan ook die sensoren uitlezen en de waardes vergelijken.
Bijvoorbeeld bij warme motor moet de koelwater temperatuur ongeveer 90 graden aangeven en niet -30.

N.B. Injectors met een grotere opbrengst zou kunnen, maar dan moet ook de software van de motor-ecu aangepast zijn.
Anders is dat de oorzaak van je probleem en moet je terug naar standaard injectors.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.