Beste Problemcar specialist,
Auto van mijn zoon. Een Fiat Stilo Abarth.
De airco doet het niet. Het relais wordt niet geschakeld bij het aanzetten van de airco. Bij het doorverbinden van de relaiscontacten slaat de airco wel aan. Het betreft de relais-unit, die net achter de accu is gemonteerd.
Relais reeds met draadverbinding gesoldeerd op contacten vanwege vermoeden slechte verbinding. Dat was dus niet de oorzaak, omdat bij het aanzetten van de aico het relais niet wordt geschakeld.
Wie heeft voor ons de gouden tip?
We zien uit naar jullie kennis!
Met vriendelijke groet,
Pa en zoon Heerink
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al naar de vulling van het aircosysteem laten kijken? Door te weinig koudemiddel schakelt het systeem ook niet in.
Geachte moderator,
Er is nog niet gekeken naar de vulling van het systeem. Maar voorheen waren er ook al problemen. Toen bleek de airco nog wel aan te slaan als het relais ietwat wat scheef werd gezet. Vandaar ons vermoeden van het slechte contact.
Overigens, zoals ik al aangaf, de airco doet het gewoon als ik handmatig de relaiscontacten doorverbind.
Mvg,
Jan Heerink
========
15 jaar
Is dat nu nog steeds als je met het relais rommelt de airco aan gaat?
Controleer dan de relais voet eens goed. Verbrand/ stekker te wijd?
Kijk ook als daar niks mis mee is of het relais wordt aan gestuurd.
Het probleem dat nu wordt verondersteld heb ik opgelost door de relaiscontacten met een draadverbinding door te solderen met de voet. Daarvoor hoefde slechts met een Dremel wat kunststof rond de contacten in de voet te worden weggefreest. Dat heb ik overigens in mijn eerste bericht al beschreven. De contacten zijn dus in orde.
Ook heb ik in het eerste bericht aangegeven dat ik heb ontdekt dat het relais NIET wordt aangestuurd en dat doorverbinden van de schakelcontacten de airco WEL doet aanslaan.
Dat is nu juist mijn probleem. Wat kan er mis zijn bij het aanschakelen van het relais? Er komt gewoon geen 12 Volt op de schakelspoel zodra je de airco aanzet.
Zie uit naar een goed idee!
Met vriendelijke groet,
Jan Heerink
========
15 jaar
Heb je daadwerkelijk gemeten of er ja/nee 12V op de contacten van de schakelspoel komt? Zekeringen allemaal ok? Je kunt ook met een multimeter checken of de schakelspoel van het relais nog wel in leven is (weerstand oneindig = spoel naar z'n grootje). Schakelaar van de airco al gecheckt (staat er spanning op de ingaande draad, zoja geeft de schakelaar die door) etc. Draadbreuk of los contact achter het dashboard zou ook nog kunnen, radio ingebouwd en per ongeluk aan de draadboom trekken komt vaker voor. Kortom 't kan van alles zijn...
suc6
Peter
15 jaar
dat je airco aangaat als je de schakelspoel activeert (doorverbinden van de relaiscontacten, volgens mij zorg je ervoor dat je de + die de airco aanschakelt ook het relais zelf aanschakelt) houdt dus in dat het relais zelf wel werkt, dat je 12 volt op het relais hebt (de door te verbinden spaning) en dat de airco zelf ook (nog ?? ) werkt.
Wat je nu moet meten is of je 12 volt op de schakelpoot van het relais hebt (de spoel dus) ; zo ja, dan kijken of het relais een goede massa heeft (andere kant van de spoel) of deze evt zelf even aanleggen.
Heb je geen 12 volt op de schakelpoot?? Dan lijkt het erop dat de airco niet in MAG schakelen vanwege veiligheden (te lage of een te hoge druk) of dat de airco niet ingeschakeld KAN worden omdat hij niet geactiveerd wordt (draadbreuk, kapotte schakelaar oid)
kortom, meten = weten
Beste Sjaak, beste Peter,
Zoals ik reeds beschreef wordt de relaisspoel NIET geschakeld, omdat daar GEEN spanning op komt! Doorverbinden van de schakelcontacten van het relais doet onmidellijk de airco aanslaan. Daar staat dus WEL 12 Volt op. Het probleem is dus dat de spoel niet onder spanning wordt gezet zodra je de airco aanzet. Zodra ik zelf 12 Volt op de relaisspoel zet slaat de airco OOK aan. M.a.w. De relaisspoel is OK.
Het ontbreekt puur aan de spoelspanning op het relais. Dat kan natuurlijk als oorzaak hebben dat er met het airco-systeem iets aan de hand is. Dat het "systeem" vindt dat de airco niet MAG worden ingeschakeld. Hoe kom ik er achter wat daar aan de hand is?
Overigens wat gaat er fout wanneer ik zelf met een schakelaartje de relaisspoel schakel, zodat de airco gewoon werkt. De werkende airco geeft hoorbaar een zware belasting op de motor.
Vriendelijke groet,
Jan Heerink
========
15 jaar
Beste Sjaak, beste Peter,
Ik zal nog even nameten of de massa van de spoel wel aan aarde ligt. Is dat wel het geval, dan krijgt het relais NIET de 12 Volt schakelspanning.
Jan
===
15 jaar
[quote=Jan Heerink]Overigens wat gaat er fout wanneer ik zelf met een schakelaartje de relaisspoel schakel, zodat de airco gewoon werkt. De werkende airco geeft hoorbaar een zware belasting op de motor.
========[/quote]
je zet de veiligheidsschakelingen buiten spel, mogelijke gevolgen kun je zelf wel verzinnen.
Dank je Sjaak.
Ik weet het, ik omzeil het reguliere circuit wanneer ik zelf het relais schakel. Hoe kom ik er nou achter wat er dan mis is met het systeem?
Maar, zoals ik al zei, ik ga zelf eerst meten of er een slecht contact is op te sporen tussen de relaisspoel en de aansturing ervan of de verbinding naar masa. Zodra ik zelf meer weet, laat ik dat weten.
Mvg,
Jan
===
15 jaar
luister nou eens naar sjaak en laat de drukken eens controleren!kost je een tientje of 3 en weet je een stuk meer!
Slaat de fan voor de condensor ook meteen in als je hem handmatig aanstuurt?
Anders kon jou thermo-schakelaar wel eens stuk zijn, komt bij Fiat vaker voor. Deze schakelaar stuurt zowel bij te hoge motortemperatuur als bij inschakelen airco de fan aan. Let wel op het juiste type!
Sytze
Beste Alfons en Sitze,
Dank!
Dit weekend, of anders begin volgende week, zoeken we een en ander uit. Ik zal mijn zoon voorstellen om de druk te laten controleren. Ook dat inschakelen van die fan gaan we uitzoeken. Zodra we meer weten, koppelen we dit naar jullie terug. Tot dan!
Prettig weekend,
Jan Heerink
========
15 jaar
Beste Allemaal,
Even een update.
Een ander lid van Problemcar-lid heeft mij een soortgelijk probleem beschreven. Alles lijkt inderdaad op een tekort aan koelmiddel. Dat is nog niet onderzocht. Hij koelt inderdaad ook minder goed (als ik de koeling geforceerd aanzet). Met mijn zoon, die nog even met vakantie is en daarna nog moet afstuderen, zal ik overleggen wat we daarna gaan doen. Bijvullen van het koelsysteem schijnt kostbaar te zijn.
Eventueel overwegen wij een andere auto, omdat er ook nog andere problemen spelen als airbag-defect onder de rechter voorstoel (ook kostbar), remschijven en remblokken. Zo zijn er nog enekele probleempjes.
Wij zullen de oplossing melden als de garage het probleem gaat oplossen.
Mvg,
Jan Heerink
========
15 jaar
Airco cleanen,vacuumeren en vullen 49 euro voor betaald afgelopen vrijdag.
Tja......autorijden en onderhouden kost nu eenmal geld he.
15 jaar
Beste specialisten,
Het heeft even geduurd. Mijn zoon was op vakantie.
We hebben de airco laten cleanen, vacumeren en bijvullen. 71,00
Helaas werkt de airco nog steeds niet.
Opmerking, die weliccht van belang kan zijn:
Wanneer we de airco vóór het bijvullen handmatig inschakelden door de relaiscontacten door te verbinden, dan liep de motor duidelijk hoorbaar veel zwaarder en ontkoppelde de automatische koppeling veel trager dan normaal, waarbij de auto bij het tot stilstand komen zelfs afsloeg.
Bij het inschakelen van de airo slaat de fan wél aan!
Heeft iemand van jullie nog een tip waarmee we het probleem kunnen oplossen. Blijkbaar is er een foutsituatie, waardoor het relais niet meer wordt aangestuurd.
Mvg,
Jan Heerink
========
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar