close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Doblo: Distributie, spieloos ??????

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 182B6.000 1.6 16v

Goedendag heren

De distributie van genoemde wagen moet vervangen worden, maar daar wordt een nogal een duur gereedschapssetje voor voorgeschreven.

De nokkenas is spieloos heb ik gezien, maar de krukas ???, is het mogelijk de riem te vervangen door ouderwets de zaak te markeren, of staat het krukastandwiel los als ik er de riempoulie afdraai.

Groeten Marcel

Geplaatst door

hellbat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Marcel, ik heb je een Pdf. bestandje gestuurd.
Check je mailbox.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Klopt Hans, die gegevens heb ik ook van Vivid ( nagenoeg gelijk dan ) maar die set blokeergereedschap ZONDER meetklokje komt al op 255, met meetklokje wil ik niet eens weten.

Vraag is, heb ik het allemaal nodig, of kan ik, als ik de nokkenastandwielen vast laat zitten, gewoon de riem vervangen zonder dat gereedschap, Indien het krukastandwiel spieloos is, kan dat niet omdat ik dan de complete timing kwijt ben van de krukas.

Wel alvast bedankt voor het meedenken.

hellbat 0
badge

12 jaar

Ja dat kan,,, Als je er zeker van bent dat de distributie nu op tijd staat komt hij daarna ook weer op tijd te staan.. Voor je begint voor de zekerheid de voorspanning van de 2 dikke nokkenasbouten even controleren...

Het beste kun je de krukas vastzettten bv op de starterkrans. Dan teken je de nokkenastandwielen af. Verwijder en plaats de nieuwe riem en zorg dat je op dezelfde wijze naar het teken kijkt.. Als voorbeeld, Als je om half 2 op een keukenklok kijkt en je staat links van de klok lijkt het vroeger, terwijl als rechts gaat staan is het later.

Omdat de in en uitlaat nokkenas afzonderlijk zijn wil het ene tandwiel rechtsom en het amdere tandwiel linksom draaien als hij op tijd staat. Met 2 lange platte ringsleutels en hulp van iemand hou je ze op zijn plaats en schuif je de riem erop. Daarna de riem aan trekzijde strakhouden en ook tussen de twee grote tandwielen en dan de riem spannen volgens voorschrift..

NB het willen verdraaien komt omdat er een cilinder op tuimelen staat. Duitlaat gaat bijna dicht en de inlaat moet al een beetje opengaan. Bij 1 nokkenas heffen die twee krachten elkaar meestal wel op.

Je bent geweldig Cor, Maar weet je ook zeker, dat als ik het vliegwiel blokkeer, en ik de krukas-riempoulie lossla, het TANDWIEL van de krukas ook gewoon op zijn plek blijft zitten door middel van een spie ???

Ik loop ok al wat jaartjes mee in de branche, en het gevaar is namelijk, zoals ik me bij een bekend frans Wiebertje al eens danig in de vingers heb gesneden, dat als je de riempoulie losslaat, de gehele timing niet meer klopt, omdat er geen spie meer in de krukas zit.

Dat is eigenlijk de gehele vraag.

Voor de rest, de riem moet gewoon op Km-stand vervangen worden nu, dus hij rijdt gewoon goed, ik ga er daarom ook vanuit dat alles nu gewoon op tijd staat.

hellbat 0
badge

12 jaar

Dat de motor goed loopt wil niet zeggen dat de riem op tijd staat. Ik heb al vele malen meegemaakt dat de riem zonder gereedschap vervangen was en tussen de nokkenassen 1 tandje verkeerd stond. De motor heeft dan zelfs meer vermogen. Alleen de uitlaatgassen zijn niet helemaal OK.
Zelf heb ik het ook vaker zonder speciaal gereedschap vervangen. Bij de krukas nog nooit problemen gehad. Wel zoals cor meld goed opletten dat je de nokkenassen goed zet. De orgiginele merktekens zijn niet erg duidelijk.

joep5513 0
badge

12 jaar

Oké, dat is duidelijk. De riem moet op km's vervangen worden, volgens de eigenaar ligt de originele riem er nog op ( ja, al 9 jaar, dus hoog tijd), en ik verwacht daarom dus in dat opzicht geen problemen. Dat de riem tussen de 2 nokkenassen wel eens verkeerd wordt gelegd komt inderdaad wel eens voor, en doe ik af met Frotwerk. Als je goed kijkt en BLIJFT KIJKEN, kan het niet verkeerd.

hellbat 0
badge

12 jaar

Ik doe het niet meer,, maar je moet ook nog je handen gebruiken..anders gebeurt er niks...:)

Hahahaha, vroeg op vanmorgen zeker ???????

hellbat 0
badge

12 jaar

tip,de oude riem met een lakstiftje aftekenen op de riem en op de poulie,daarna de nieuwe riem op de oude leggen en de streepjes overtrekken,dan komen de merktreepjes altijd weer op dezelfde plek op de poulie.

de motor is dacht ik ongeveer de zelfde als die van alfa. Als je eerst de krukaspoulie verwijdert. Dan is er een teken te vinden om de krukas. Volgens mijn herinnering hoeft de krukasbout niet verwijderd te worden.. Het fixeren van de krukas mout je pas doen als alles klaar staat om de riem te verwijderen. Eventueel kun je ook de starterkrans aftekenen op het vliegwielcarter. Door de grote diameter ervan zul je daar niet snel een tand verschil krijgen... Natuurlijk is het zo dat indien de distributie niet op tijd stond deze nu ook niet op tijd komt.. Maar bij correct werken kun je er 100 % zeker van zijn dat hij hetzelfde staat..

Ik heb nog een andere vraag??? wat moet er gemeten worden met het meetklokje?? Overigens zo een klokje kostte vroeger 8 tientjes en is ook voor andere zaken te gebruiken. Een steunblok ook zo iets dacht ik.. Heel anders dan de fixeerstukken voor de nokkenassen. Wij hadden drie verschillenden. Elk verschil aan een nok of daarnaast verschil in timing vraagt om een ander setje.. Voor de fabriek geen probleem, natuurlijk en montage daar is heel simpel. men monteert alles gefixeerd en zet alle bouten vast.. fixeerstukken verwijderen en klaar is kees.. Troost je dat zijn geen monteurs, jij wel... En als alles eenvoudig zou zijn is het monteursvak overbodig.

Met het meetklokje, staat in de beschrijving dat de de eerste cilinder net onder BDP moet zetten. Dus in een bougiegat draaien, max uitslag zoeken en dan iets terug draaien. Ofdat dat met een schroevendraaier niet zou lukken

hellbat 0
badge

12 jaar

OK,, Ik ben overigens van mening dat de methode met de schroevendraaier er zomaar voor kan zorgen dat je 3 of meer graden fout zit..

Lekker, he??? Op de fabriek fixeren ze de krukas terwijl het carter nog niet is gemonteerd, ze plaatsen de blokjes op de nokkenas.. Vastzetten en klaar zijn ze.. Het plaatsen van een merkteken voor het BDP laten ze gewoon achterwege..

Er staat wel een merkteken op de krukaspoelie. Meestal staat het wel 180° verkeerd...

Zit deze met 4 bouten vast en kan deze daardoor 180 graden verkeerd gemonteerd zijn???

Met de poulie eraf kijk je tegen het tandwiel aan.. Daar in was in mijn tijd een inkeping gemaakt tussen 2 tanden in naar het hart toe. Met de poulie erop kon je nauwkeurig het bdp bepalen. (wij namen dit over op het vliegwiel)



[quote=jeroenmonteyne]Er staat wel een merkteken op de krukaspoelie. Meestal staat het wel 180° verkeerd...[/quote]

Neen, gewoon het krukastandwiel, met een spie op de krukas. Hierop staat een merkteken, dat helaas 180° verder staat dan het merkteken op de motor. 180° verder staat er een heel klein fiat logootje, en dat is het juiste teken. Raar, maar 't is zo. Heb het al genoeg gedaan. Ofwel doe ik ergens iets verkeer.

Als wij op een Alfa een Fiat logo tegen kwamen? werden we witheet.. We wilden echt niet weten dat Fiat de baas was over Alfa.

Is het bij jou soms anders?? Je ziet graag het fiat logo??? ook als het er niet is )))))(grapje)

Natuurlijk zie ik graag het fiat logo.
En daar op die poelie ook. 't zou ambetant zijn als er niets stond!

Fiat logo of niet, ik wordt er niet warm of koud van. Het enigste Italiaanse wat me echt kan intresseren is een bakje Cappuccino.

Maar dat even buiten beschouwing gelaten, ik ga zaterdag de distributie doen van dat ding, en als ik het dus nu allemaal goed gezien heb, zit er gewoon een spie in de krukas, en kan ik dus ongestraft de krukaspoulie erafhalen.

Zaterdagavond zal ik het resultaat posten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

12 jaar

Het eten is er ook lekker... Verschil tussen Fiat en de Mafia??? De Mafia is een georganiseerde bende.. En ik kom net als alle Alfa dealers in de hemel.. We hebben de hel al gehad!!! Hier op aarde...

Weet je waarom Alfa rijders altijd naar elkaar zwaaien ??????, ze kennen elkaar van de wachtruimte bij de garage.

hellbat 0
badge

12 jaar

Owja, ik zou nog even posten als ik de distri vervangen had, nou bij deze.

Het is inderdaad een krukas MET spie, dus gewoon op de ouderwetse manier met aftekenen te vervangen.

Alleen die spanrol, wat en pestpokke%$#@@^%$#%^karwei is dat om zo'n ding op spanning te zetten zonder speciaal gereedschap, je kunt er echt werkelijkwaar met geen enkel normaal stuk gereedschap iets mee doen.

Verder. De de manual zegt "Verwijder motorsteun" Hiermee bedoelen ze dus, "Verwijder onderste motorsteun, en krik de motor zover op dat de zaak bijna afbreekt. Met een beetje geluk kun je dan een 3/8 dopje 15 dusdanig in het gat manouvreren dat je hem los kunt draaien, en de uitsparing in de balk gebruiken om de bout uit het gat te manouvreren. Indien dat niet lukt, verwijder dan de complete binnenste wielkuip met de 15 schroeven zodat je met een 1/4 ratel net bij die bout kunt komen."

Ook de bout van de looprol behoefde enige aanpassingen aan gangbare gereedschapskisten om die zooi los te krijgen, maar al met al is het toch gelukt.

Nadeel.
Bij het wegrijden merkte ik dat de motor tijdens de opwarmfase ( ergens tussen koud en warm ), de neiging had af te slaan bij verkeerslichten etc. Navraag bij de eigenaar, "Tja, dat doet hij al zolang ik hem heb, en ik heb ermee leren leven !!!". Deed mijn monteurshart toch een slag overslaan en heb gebrobeerd met mijn diagnoseapparatuur erin te komen.

Foutcode P0105" Druksensor, onreëele waarde" was alles wat ik eruit kon krijgen. Ik denk, probleem gasklep in combinatie met omloopklep, dus inleerwaardes resetten, gasklep opnieuw inleren en gassen met die hap. BLAAS IK GVD EEN BOBINE NAAR DE EEUWIGE JACHTVELDEN.

Afijn, na vervangen bobine Nr3 loopt hij stukken beter dan tevoren. De tijd zal leren of het resetten en opnieuw inleren daadwerkelijk heeft geholpen. Ik zie de eigenaar volgende week weer, dus waarschijnlijk dan meer info.

Note to Self "NEVER BUY A FIAT"

hellbat 0
badge

12 jaar

Hoe kreeg je dat voor elkaar met die bobine?
Kan je die verkeerd aansturen ofzo?

rfbroek 0

12 jaar

Nee, Blijkbaar verkeerde moment op de verkeerde tijd. Eigenaar is 4 jaar in bezit van de auto, en is nu de 3de bobine die hij vervangen moet. Km. stand ongeveer 105.000.

Nu nog 1 bobine te gaan.

Dingen kosten nagenoeg ook niet veel, 40 Euro voor een Valeo, 70 Origineel. Schijnen bij bosjes te sterven die dingen.

hellbat 0
badge

12 jaar

Bobine gaat wel eens stuk. Misschien net zo verstandig om die 4e er meteen bij te nemen. Gelukkig dat het toch goed is gekomen met de D-riem.

joep5513 0
badge

12 jaar

Ik had de eigenaar ook verteld dat het verstandig was de 4de gelijk mee te doen, maar hij zag er toch vanaf. Hij zei "als er nog 1 gaat, weet ik nu welke dat is, De enige nog met een rood stickertje erop, en kan ik hem zelf wel vervangen"

Tja, wat moet je dan met zo'n logica.

hellbat 0
badge

12 jaar

Even een aanvulling op de spanrol van de distributie. Als het zoals wordt aangegeven erg lastig is om de spanrol vast te zetten ga je improviseren. Het is me gelukt door de spanrol van tevoren kompleet te ontspannen door er een tie wrap omheen te binden. Vervolgens de bout die in het acentrische gat zit geheel aan te spannen en naderhand de tie wrap door te knippen. Spanning 100% :-) Ongelukkig spansysteem al zeg ik het zelf....

RoelV 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.