Hallo,
Ik stond gisteren voor de verkeerslichten te wachten tot ik mocht gaan rijden, mijn motor sloeg af en ik kon hem niet meer aan de gang krijgen.
De wegenwacht kwam erbij en bleek de distr.riem kapot te zijn tevens zag deze wegenwacht dat er koelvloeistof bij de motorolie zat. Wat zou er gebeurd kunnen zijn, wel toevallig dat er 2 mankementen tegelijk waren.
Graag jullie deskundige raadgevingen.
B.v.d.
Jan
Geplaatst door javo (0) , lid sinds 12 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 Reacties
Petje57 (0) PRO, 12 jaar geleden
Denk dat het een niets met het ander te maken heeft maar dat olie/water-verhaal lijkt op een lekke koppakking. Eén ding is wel zeker: de cilinderkop moet er af. Cilinderkop goed laten controleren op kromme/lekke kleppen cq. vervangen, kop laten vlakken en nieuwe pakkingen. Meteen thermostaat vervangen en hij kan er weer jaren tegenaan. Kost wel een paar centen maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar.
Mvg.
jeroenmonteyne (0) PRO, 12 jaar geleden
[quote=Petje57]Eén ding is wel zeker: de cilinderkop moet er af. Cilinderkop goed laten controleren op kromme/lekke kleppen[/quote]
Bij deze motor raken de kleppen de zuigers niet als de riem breekt. Gewoon nieuwe riem op leggen.
Petje57 (0) PRO, 12 jaar geleden
Dat kan zijn maar er vanuit gaande dat er geen scheur ergens zit waardoor het koelwater in de olie is gekomen, zal vermoedelijk de koppakking lek zijn en kom je er niet onderuit.
ferhat66 (0), 12 jaar geleden
beste mensen,
ik heb precies hetzelfde probleem met mijn auto en ga er vd week mee aan de slag.ik laat wel weten wat de oorzaak is en hoor ook graag wat jij ermee hebt gedaan.
mvg
erka (0) PRO, 12 jaar geleden
Koppakking is bij de Fire motoren een standaard probleem, zo rond de 100.000 gaat die er vaak gewoon aan.
( zelf ondervonden bij zowel de cinquecento, maar ook bij de Punto. )
javo (0), 12 jaar geleden
Dus waarschijnlijk is het een kapotte koppakking en heeft de gebroken distr.riem daar niks mee te maken.
Ik ga hem morgen openmaken dan zie ik het wel.
erka (0) PRO, 12 jaar geleden
Kans is heel reeel in ieder geval....
zou je ook aan de uitlaatdampen moeten kunnen zien / ruiken
EN in het koelvloeistofreservoir zou het kunnen borrelen tijdens het rijden.
javo (0), 12 jaar geleden
Zijn er nog spannende zaken waar ik op moet letten bij het vervangen van de distr.riem?
Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden
Controleer voordat je de riem eraf haalt de merktekens loop en spanrollen. Dat is het enige spannende eraan. En natuurlijk de merktekens als de nieuwe er weer op ligt.
javo (0), 12 jaar geleden
Ik zie wel het merkteken op de krukaspoelie maar niet het merkteken waar tegenover hij moet staan.
Jan
Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/37/ditributiefiatpunto.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/37/...][img]http://img37.imageshack.us/img37/6544/di...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Hiermee moet het lukken.
Succes
javo (0), 12 jaar geleden
Ralf,
Hardstikke bedankt, hiermee lukt het zeker.
Groet,
Javo
javo (0), 12 jaar geleden
Iedereen,
Bedankt iedereen die gereageerd hebben, de auto loopt weer de distr.riem en de v-snaar vervangen en een nieuwe koppakking gemonteerd.
prettige jaarwisseling voor allemaal.
Javo
ovi (0), 12 jaar geleden
[quote=javo]Zijn er nog spannende zaken waar ik op moet letten bij het vervangen van de distr.riem?[/quote]
Je hebt toch de spanrol vervangen hoop ik?
Ik had 3 jaar geleden een overgesprongen distribitieriem omdat de spanrol gewoon gegrippeerd was en uit elkaar gevlogen???
Nu enkele maanden geleden een gepiep alsof het alternator riempje doorslipt maar uiteindelijk bleek het WEER de spanrol te zijn die ik dus nogmaals vervangen heb.
Ik vervang altijd de spanrollen en meestal zelfs de waterpomp als ik een distributieriem van een auto vervang maar een spanrol die ik na 3 jaar en 50.000 km moet vervangen heb ik nog nooit meegemaakt dus daarom dat ik het hier toch even plaats.