Fiat Punto: fiat punto distributieriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 55

beste mensen,


ik heb fiatje punto met een vastgelopen waterpomp met als gevolg distributieriem kapot.

nou dat ik beter heb gekeken met licht enz zie ik ook bij de dynamo ook water(koelvloeistof). dus denk dat de koppakking er ook aan is.

maar mijn vragen zijn:


1. distributieriem krijg ik er niet vanaf omdat de krukaspoelie ervoor staat.

Moet deze poelie ervan af zodat de riem eraf kan of is er een andere mogelijkheid???


2 zat niet veel koelvloeistof meer in zou de koppakking ook kapot zijn??


mvg FK

ferhat66

Geplaatst door ferhat66 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Poulie demonteren , bout losdraaien.
Ben je het koelwater niet kwijt door de defecte waterpomp?
Riem staan strepen op deze moeten overeen komen met de merktekens op nokkenas en krukastandwiel.
Nieuwe waterpomp met riem monteren en ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat de koppakking defect is.
Maar zou dit wel het geval zijn kost dat als je het zelf kunt geen drol.

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de koppakking kapot is, zou je dit in de olie moeten merken, er zal dan smurrie in de olievuldop zitten ( "wit uitgeslagen mayo )..
zoals Ferrie het al zegt, zal er waarschijnlijk koelvloeistof gelekt zijn door het vastlopen van de waterpomp.

ferhat66 (0), 12 jaar geleden

dag kaleido,


ik lees overal dat merktekens op d-riem staat maar daar begrijp ik helemaal niets van.

wat ik heb gedaan is: nokkenaspulley en de krukaspulley op 12 uur gezeten riem aangespand.


kan dit Zo ook wel lopen???



mvg fk

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Loopt de auto al?
Op de riem staan nummers en twee witte dwarsstrepen, de ene streep komt overeen met het merkteken op de nokkenas en de andere met de krukas.
Als je de riem erop legt de afstand langs de linkerkant / achterkant laten lopen.
Als je de zuiger van de eerste cilinder op bdp zet en de nokkenas op compressie 1e cilinder zul je zien dat de strepen en de merktekens precies overeen komen.
Succes

ferhat66 (0), 12 jaar geleden

dag kaleido,

ik heb hem wel op tijd gezet zoals jij het hebt beschreven maar als ik aan de krukas draai krijg ik nooit meer de zelfde stand als dat ik hem erop heb gelegt.

nee hij start nog niet. accu is overleden en met startkabels doet hij het ook niet hoewel de lampen binnenin branden.

heeft iemand advies voor mij hoe ik het wel kan doen??


mvg

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Dat klopt de nokkenas en de krukas draaien tov elkaar 2x zosnel dus het merkteken op de riem en de tekens komen daardoor niet meer op dezelfde plek terug.
Heeft deze motor onderaan een bdp sensor zitten op de krukaspoelie?
Sensor zit wel juist gemonteerd en de poelie zit er wel op als je hem start.

ferhat66 (0), 12 jaar geleden

okee,

neee de poelie en de sensors zijn allemaal goed gemonteerd alleen hij krijgt stroom maar hij draait niet goed door. het word net als een zwakke accu die maar kwartslag de motor draait.

ik ga er een andere accu opzetten en duwen die auto zodat hij wel start.

misschien nog andere opmerkingen??

mvg

ferhat66 (0), 12 jaar geleden

dag allemaal,

vandaag olie en filtertje gekocht om te vervangen. dacht van krijg hem toch niet aan de praat zal ik maar de olie regelen. tot mijn grote verbazing liep er koelvloeistof uit mijn filter ipv olie. dat is een slecht teken waarna ik meteen de kop eraf heb gehaald. 1 cilinder helemaal vol andere iets minder. na verder te onderzoeken zag ik op de kop een gangetje van een waterkanaal naar de cilinder toe. weet niet hoe die daar gesleten is maar is best diep en niet gevlakt te krijgen. dus opzoek naar een nieuwe kop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.