close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Panda 2011: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 169A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 51

Hoi,
Wil graag de distributieriem op andere wijze dan gebruik te maken van blokkeersetje (oa voor de VVT) vervangen? Heb deze set niet.
Heb 2 manieren gezien /vernomen:
- oude driem in lengterichting doormidden snijden, helft eraf, en nieuwe deels erop schuiven, andere helft oude driem eraf en doorschuiven... je vervangt in dit geval dan alleen de riem. Kreeg de indruk dat ook de spanrol niet zou worden "ontspannen" (?)
- motor draaien tot in meest neutrale gebied komt (minste weerstand bij draaien). Dit gebied zou ongeveer 15-20 graden groot zijn. In dit gebied zou de VVT niet verspringen als je de spanrol loshaalt / driem verwijdert (?). Dan streep je de nokaspoelie tov klepdeksel/blok en idem krukaspoeli t.o.v. op vast deel van blok of poeli aldaar. Verwijder de spanner en de riem. check de positie vd poelis vs strepen…evt weer goed zetten .. Vervolgens nieuwe riem erop.

Kan dit wel zo? Hoor graag jullie adviezen / ervaringen / opmerkingen hierover.

Groet TSfan

Geplaatst door

TSfan (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien toch een setje aanschaffen?

Zie: https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40...

Succes

JdeP 35

4 jaar

Dank, maar ik wil graag weten is of dit zo of anders zonder set kan.

TSfan 0

4 jaar

Je kan het wiel opnieuw proberen uit te vinden, maar volgens mij zijn die sets er niet voor niets...
en voor €22,= zou ik geen risico nemen.

Hans4040 1285
badge vip badge

4 jaar

Die setjes zijn zondermeer nuttig. Stel me voor dat niet elke universeelgarage al dit soort setjes heeft liggen en er daarom ongetwijfeld andere manieren zullen zijn. Probeer niet het wiel uit te vinden, beide opties komen naar verluidt uit de praktijk. De 2e optie komt van een monteur met >40 jaar ervaring, waarvan vele Fiat jaren. Hoop op reacties van monteurs die hier mee bekend zijn.

TSfan 0

4 jaar

Stelt helemaal niets voor. Kappen eraf en aftekenen. Heb er inmiddels 100+ vervangen. Spanner spannen met gebogen borgveertangetje mocht je het spangereedschap niet hebben. Spanner geeft zelf aan wanneer deze op de juiste spanning staat doormiddel van 2 tekentjes.

HansvdH 0
badge

4 jaar

Dank HansvdH, wat doe je dan met de VVT (variabele kleppen timing)? blokkeerset is vooral daarvoor. heb begrepen dat deze bij losmaken spanrol kan verschieten en de timing dan van slag

TSfan 0

4 jaar

Helemaal niets. Blokkeerset houd alleen de nokkenas en krukas vast. De VVT heb je helemaal niets mee te maken. Het is en blijft de makkelijkste motor om een riem bij te vervangen. Kwestie van aftekenen en zorgen dat na het spannen de merktekens die je hebt aangebracht nog goed staan. Blokkeergereedschap dan ook nog nooit gebruikt voor het vervangen van de riem.

HansvdH 0
badge

4 jaar

Die VVT kan toch onafhankelijk van de nokkenas draaien? Mij is door Fiat garage verteld dat deze bij weghalen van de spanning op de riem al zou kunnen verdraaien. Hoezo zou dat dan volgens jou geen problemen (kunnen) geven?
Qua merktekens: is er een bepaalde stand waarbij die aangebracht moeten worden?
Verder: klopt t dat deze 69 motor geen vrijloper is?
de riem zit er nu 60kkm en bijna 9 jaar op. hoe kritisch zijn die Panda riemen eigenlijk in jouw ervaring?

TSfan 0

4 jaar

Is de grootste onzin. Maar die gaan jou natuurlijk niet vertellen hoe je zelf thuis op de stoep een riem moet vervangen. Je ontneemt ze de broodwinning. Is hetzelfde als dat je je biefstuk mee neemt naar een restaurant. Worden ze ook niet vrolijk van. Inderdaad dit is geen vrijloper meer. Gereedschap houd de boel alleen maar vast op de stand waar het op stond. Dit doe je met aftekenen hetzelfde. Vrijlopers waren de vorige motoren wel. Ik ben een voorstander van het op tijd vervangen. Materiaal van de riem word droog en gaat scheuren. Maar voordat we overmorgen zo nog berichtjes na elkaar aan het sturen zijn, is het niet slimmer om hem gewoon weg te brengen als je de ervaring niet hebt ?

HansvdH 0
badge

4 jaar

Dank wederom voor je reaktie. Heb me blijkbaar onnodig laten intimideren door de broodwinners, mede omdat ik die VVT situatie niet goed kon bevatten, alsook geen ervaring met d-riemen. Zocht bevestiging, vandaar de (extra) vragen. Nu met jouw antwoorden het VVT sprookje over is, durf ik t wel aan.

TSfan 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.