Fiat Cinquecento: Dynamo / accu?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.9

Beste mensen,

Vraagje:
Na starten brandt acculampje zwakjes. Tijdens rijden bij hogere snelheid brandt hij steeds zwakker.
Na een minuut is het lampje uit.

Mogelijk dynamo kapoet?

Dank!

Han1983

Geplaatst door Han1983 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1630) PRO, 8 jaar geleden

Meten is weten , wat gebeurt er met de laadspanning tijdens deze situatie ?
Hoe is de toestand van de kabel aansluitingen massa en plus ?
Ligt de riem strak genoeg ?

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Laadspanning 11,5 accu 12,2......

Kortom te weinig laadspanning. Wat ik wel gek vind is dat het lampje na tijdje rijden uitgaat. Alsof de accu dan weer is bijgetrokken.
Komt me deze week slecht uit om auto naar garage te doen...
Dus hoop dat ik deze week even doorkom.
2 ritjes van totaal 34 km (heen en terug)
Gaat dit lukken?

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Thnx,

Ik neem de gok. In de hoop dat als acculampje tijdens rijden uitgaat, deze nog voldoende spanning heeft.
Kachel, radio en lampjes uit en dan gaan we het meemaken....
Ondertussen maar even bij sloop op zoek naar dynamo.

thei11316 (0), 8 jaar geleden

Koop dan voor een paar tientjes meer een gereviseerde,van de sloop is ook altijd afwachten hoe lang die het volhoudt,of een nieuwe spanningsregelaar kopen,kun je zo aan om die te vervangen,2 M4 boutjes los op de achterkant van de dynamo,hoef je de dynamo niet eens voor uit te bouwen.

Ruud10657 (0) PRO, 8 jaar geleden

Koolborstels van de spanningsregelaar zijn waarschijnlijk bijna op. Spanningsregelaar uitbouwen zoals Thei ok al opmerkte. Spanningsregelaar in dat geval vervangen zal voldoende zijn.

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Nou.... Vandaag spanningsregelaar eruit gehaald, schoongemaakt en teruggezet. Koolborstels leken aardig versleten. Maarrrrrr...... Na terugplaatsen was lampje accu uit tijdens rijden. Ik blij! Om te checken of het probleem was opgelost, ben ik naar AST gereden waar ze laadspanning dynamo opnieuw hebben gemeten. Bleek ruim 14 V te zijn. Kortom met dynamo lijkt niks aan de hand. Accu was wel op. Dus deze ter plekke vernieuwd.

Vervolgens auto gestart en acculampje brandde weer zwakjes.... Balen.... Wederom laadspanning gemeten en deze was goed. Hij zou wel een tikkeltje meer mogen hebben als radio, groot licht, mist licht, achterruitverwarming en kachel tegelijk aanstaan (12,5 V), maar bij de normale dingen als radio, verlichting en kachel laadt hij prima bij (ruim 14 Volt).... Volgens AST kwam ik de winter wel door.

Laadspanning werd door AST trouwens met een apparaat gemeten die op beide polen van accu werd aangesloten met draaiende motor. Dit gaf ruim 14 volt aan.
Mijn buurman heeft de laadspanning gemeten bij de dynamo zelf en de min-pool van accu. Dit leverde toen 11,5 Volt op. Is dit dan een foute manier van meten geweest?

Ik ga er nu vanuit dat een diode in de dynamo stuk is of zo. De spanningsregelaar kan ik alsnog gaan vervangen, maar voorlopig lijkt er geen probleem, behalve een heel zwak brandend acculampje....

Iemand nog een idee?

jans1961 (0), 8 jaar geleden

Ga je spanningsregelaar /koolborstels maar vervangen als niet meer kosten wil . je anker gaat nu ook stuk door dat de koolborstel versleeten zijn en gaan trillen op het anker .en geen amp meer kan leveren bij volledig belasting .en dan in branden op het anker GR JL

Ruud10657 (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja, zolang die nieuwe accu nog vol genoeg is.........

Han1983 (0), 8 jaar geleden

[quote=Ruud10657]Ja, zolang die nieuwe accu nog vol genoeg is.........[/quote]
Wat bedoel je Ruud?

kaleido 1 (1630) PRO, 8 jaar geleden

Omdat de accu onvoldoende bijgeladen wordt , door de storing in je laad gebeuren , dit gaat ook ten koste van de levensduur van je accu , denk dat ruud dit bedoeld , anders is dit een stukje extra info.

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Ah so! Duudelijk. Maar zoals nu lijkt laadt ie weer goed bij. Eens kijken of het lampje uitblijft als de spanningsregelaar vervangen is.

thei11316 (0), 8 jaar geleden

De koolborstels zijn versleten,deze kun je los kopen maar ook al gemonteerd op de spanningsregelaar,vervang dit geheel nu maar en je probleem is over.
Controleer het maar als het lampje weer brandt,dan geeft een tik met een hamer op de dynamo en het lampje is uit,maar niet voor lang.

Lees reactie 10 nog maar eens,dat gaat er ook nog gebeuren als je nu met versleten koolborstels blijft doorrijden.

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Inderdaad echte liefde.

Han1983 (0), 8 jaar geleden

Vanochtend dynamo van sloop erin gezet.
Probleem lijkt opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.