Fiat Punto 2003: ECU defect, P0136

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Al een tijdje heb ik het probleem dat de ecu geen data krijgt van de 2e zuurstof censor (foto 2).

Code: P0136

Als ik de sensoren verwissel krijgt hij ook een data. Ik heb beide zuurstofsensoren getest.

Beide verwarmingselementen werken. Ook geeft beide sensoren tussen de 0-1v als de motor aan staat (gemeten van enkel de sensor, niet de connector van de auto). De verwarmingselementen krijgen spanning en worden warm

De zuurstofsensoren werken dus goed.

Ik heb de kabels doorgemeten. Van de 2e zuurstofsensor-connector naar de ecu kabel (foto 1). Die kabel is in orde en geeft van punt a (de connector) naar punt b (ecu kabel, foto 1) weerstand...

zou de ecu defect zijn?

achtergrond informatie auto:

252.521 Kilometer op de teller
Geen symptomen van lekke koppakking
Nieuwe bougies + kabels + bobines
Distributieriem is vervangen bij 248.000 Kilometer
Olie + filter is vervangen bij 248.000 Kilometer
Krukassensor is schoongemaakt
Nokkenassensor is vervangen

Punto188A4000

Geplaatst door Punto188A4000 , lid sinds 1 maand geleden

7 Reacties

oldford PRO, 1 maand geleden

Het mooie van analoge sensoren is dat de motor-computer altijd een signaal krijgt, zelfs als de stekker van de sensor los is of er een draadbreuk is.
Het lijkt mij eerder een communicatie probleem tussen je scanner en de motor-computer.
Kennelijk ontvangt de scanner geen of geen geldig antwoord op zijn vraag.

Als foutcode P0136 aanwezig is, lees dan de Freeze Frame data uit. Misschien zie je dan wel het voltage van de 2e lambdasonde. Anders wordt het uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Wat ook opvalt is dat het voltage van de 1e lambdasonde wel extreem laag is. Als alles goed werkt dan zie je normaal niet dit soort voltages als het mengsel arm is.

    Bedankt voor uw bericht, Ik ga kijken of ik de Freeze Frame data kan bekijken. De 1e foto van de voltage van de lambdasonde was genomen toen de auto stationair liep. Als ik wat gas heeft gaat de voltage richting de 0,50-0,80v - Punto188A4000, 1 maand geleden
    Ik heb de data bekeken zie foto's Ik heb nog eens de codes gewist, de ecu krijgt nu in eens wel de data binnen van de 2e zuurstofsensor zie foto 2. Ik weet alleen niet of het goede data is. (foto 2 is opgenomen tijdens het rijden) - Punto188A4000, 1 maand geleden

Punto188A4000, 1 maand geleden

foto 1 en foto 2

. .

Punto188A4000, 1 maand geleden

foto 1

.

Punto188A4000, 1 maand geleden

Ik kwam er ook achter dat ik de verkeerde connectie profiel had gekozen. Punto 1.2 fire 8v (can)
die gaf bij het opstarten van de app aan dat ik beter een andere connectie profiel moest kiezen.
heb OBD-II/ EOBD gekozen, daarbij gaf de app aan dat het het goede profiel was

oldford PRO, 1 maand geleden

Het is nu wel duidelijk waarom je P0136 krijgt. 1,28 V is veel te veel voor een lambdasonde en ver buiten het normale bereik. Dat lijkt wel heel erg veel op een kortsluiting met een voeding ergens.

Voor de meeste mensen betekent psi niet veel. Misschien kun je dat op mbar of kpa zetten?
Dan leest het wat makkelijker.

    Zie afbeelding. Wat ik ook raar vindt dat ik alleen de spanning van de 2e lambdasonde kan zien als ik de foutcodes van de motorcomputer verwijder (clear)... Als ik de motor uit en aan doe kan ik de waardes van de 2e lambda niet meer zien... - Punto188A4000, 1 maand geleden

Punto188A4000, 1 maand geleden

3e foto

.

oldford PRO, 1 maand geleden

Waar lees je mee uit? (Merk,type, versie, etc.?)
Heb je al eens een ander uitleesapparaat geprobeerd?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.