close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto 2003: ECU defect, P0136

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Al een tijdje heb ik het probleem dat de ecu geen data krijgt van de 2e zuurstof censor (foto 2).

Code: P0136

Als ik de sensoren verwissel krijgt hij ook een data. Ik heb beide zuurstofsensoren getest.

Beide verwarmingselementen werken. Ook geeft beide sensoren tussen de 0-1v als de motor aan staat (gemeten van enkel de sensor, niet de connector van de auto). De verwarmingselementen krijgen spanning en worden warm

De zuurstofsensoren werken dus goed.

Ik heb de kabels doorgemeten. Van de 2e zuurstofsensor-connector naar de ecu kabel (foto 1). Die kabel is in orde en geeft van punt a (de connector) naar punt b (ecu kabel, foto 1) weerstand...

zou de ecu defect zijn?

achtergrond informatie auto:

252.521 Kilometer op de teller
Geen symptomen van lekke koppakking
Nieuwe bougies + kabels + bobines
Distributieriem is vervangen bij 248.000 Kilometer
Olie + filter is vervangen bij 248.000 Kilometer
Krukassensor is schoongemaakt
Nokkenassensor is vervangen

. .

Geplaatst door

Punto188A4000 (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het mooie van analoge sensoren is dat de motor-computer altijd een signaal krijgt, zelfs als de stekker van de sensor los is of er een draadbreuk is.
Het lijkt mij eerder een communicatie probleem tussen je scanner en de motor-computer.
Kennelijk ontvangt de scanner geen of geen geldig antwoord op zijn vraag.

Als foutcode P0136 aanwezig is, lees dan de Freeze Frame data uit. Misschien zie je dan wel het voltage van de 2e lambdasonde. Anders wordt het uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Wat ook opvalt is dat het voltage van de 1e lambdasonde wel extreem laag is. Als alles goed werkt dan zie je normaal niet dit soort voltages als het mengsel arm is.

oldford 0
badge

2 jaar

Bedankt voor uw bericht, Ik ga kijken of ik de Freeze Frame data kan bekijken. De 1e foto van de voltage van de lambdasonde was genomen toen de auto stationair liep. Als ik wat gas heeft gaat de voltage richting de 0,50-0,80v

Ik heb de data bekeken zie foto's

Ik heb nog eens de codes gewist, de ecu krijgt nu in eens wel de data binnen van de 2e zuurstofsensor zie foto 2. Ik weet alleen niet of het goede data is. (foto 2 is opgenomen tijdens het rijden)

foto 1 en foto 2

foto 2* .

foto 1

Ik kwam er ook achter dat ik de verkeerde connectie profiel had gekozen. Punto 1.2 fire 8v (can)
die gaf bij het opstarten van de app aan dat ik beter een andere connectie profiel moest kiezen.
heb OBD-II/ EOBD gekozen, daarbij gaf de app aan dat het het goede profiel was

Het is nu wel duidelijk waarom je P0136 krijgt. 1,28 V is veel te veel voor een lambdasonde en ver buiten het normale bereik. Dat lijkt wel heel erg veel op een kortsluiting met een voeding ergens.

Voor de meeste mensen betekent psi niet veel. Misschien kun je dat op mbar of kpa zetten?
Dan leest het wat makkelijker.

oldford 0
badge

2 jaar

Zie afbeelding. Wat ik ook raar vindt dat ik alleen de spanning van de 2e lambdasonde kan zien als ik de foutcodes van de motorcomputer verwijder (clear)...
Als ik de motor uit en aan doe kan ik de waardes van de 2e lambda niet meer zien...

3e foto

Waar lees je mee uit? (Merk,type, versie, etc.?)
Heb je al eens een ander uitleesapparaat geprobeerd?

oldford 0
badge

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.