auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto 2000: Veel meer hoger verbruik benzine Fiat Punto

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Ik weet het, dit onderwerp is tig-keer besproken, maar toch elke situatie is weer anders...
Met de Fiat Punto rij al jaren dezelfde afstanden, voornamelijk snelweg-ritjes en weet inmiddels heel goed hoeveel benzine ik verbruik voor die ritjes. Sinds een paar weken merk ik dat het benzineverbruik enorm is toegenomen, denk zeker 1,5 tot 2 x keer meer dan normaal. Ik tank altijd steeds een bedrag van €20,-. met de huidige benzineprijs is dat ongeveer 9,5 liter. Normaal gesproken doe ik hiermee 3 ritjes van 40 km per rit (Leiderdorp - Rotterdam), totaal dus 120 km dan blijft nog wat over maar niet genoeg voor een derde rit. Nu met het hoge verbruik alleen heen en terug, dus 2x 40 km en dan is de 9,5 liter bijna op. Als ik ongeveer 8 liter voor de 2 ritten van 2x 40 km verbruik, dan zou het verbruik nu neerkomen op 1/8.
Normaal gesproken rij ik gemiddeld 1/15 - 1/16.
De computer en kilometerteller werken niet meer en kan ik het verbruik niet zien.

Een aantal kleine zaken had ik al gebrobeerd, onder meer: injectiereiniger (voor het geval de injectoren vervuild zijn), luchtfilter en lambad sonde vervangen. Ik kan eigenlijk nu alleen denken aan complexe en dure zaken als, verstopte injectoren of uitval van 1 cilinder. Belangrijk om te melden is dat er een paar symptomen zijn die wellicht een verband hebben met het bovenstaande: de motor schokt bij stationair draaien, maar tijdens het rijden doet die het goed. En op de stoep blijft een zwarte roet vlek achter bij de uitlaat als hij een paar minuten stilstaat (in de uitlaat zit ook roet als je met je vinger wrijft). En de motor gebruikt al een tijdje heel veel olie, om de 2000 kilometer is de olie op.

Waar moet ik aan denken? Toch de injectoren?

Ik tank bijna nooit vol, ik tank altijd €20,- (kwart tank) en rijd hem bijna leeg. Dit kan ook mede de oorzaak zijn als het de injectoren zijn.
Onderstaande foto's laten het verbruik zien na 2 snelweg-ritten van 2x 40 km en 1 stadsrit van ongeveer 6 km

Geplaatst door

Mona-rt (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Valse lucht (zowel in de inlaat als de uitlaat) kan dit ook veroorzaken.
Gaat er geen foutlampje branden?

oldford 0
badge

2 jaar

Daar heb je wel een punt..bij de APK 2 weken geleden hadden ze volgens het rapport iets gerepareerd aan uitlaat "niet gasdicht". Ze hadden ook bij de flex-slang huishoudfolie omheen gedaan. Branden geen lampjes, wel af en toe olielampje knippert, maar dat heeft denk ik niets mee te maken. Ruik vaak een soort benzinelucht in de auto

Mona-rt 0

2 jaar

Tja, het verbruik van de motor is nogal veel, gezien de zwarte roetvlekken.
Dat kun je ruiken, maar ook een benzinelek is niet uit te sluiten.
In ieder geval kom je met het verbruik zoals dat nu is, niet door de APK.
De uitlaatgassen kunnen nooit aan alle normen voldoen.

Dat knipperen van het olielampje kan wel eens met je olieverbruik samen hangen.
B.v.. een te laag olieniveau. Wat zegt het instruktieboekje over dat lampje?

N.B.: Geen idee wat je met "flex-slang" bedoelt, naar die moet wel vernieuwd worden.
Huishoudfolie er om heen doen is geen permanente reparatie.
Hebben ze dat er niet bij verteld?

oldford 0
badge

2 jaar

Had een foto geupload, maar dat lukt niet. Op het APK-rapport staat "Uitlaatsysteem niet gasdicht" (5.2.11/6.1.2.a). Dat staat bij de reparatiepunten

Mona-rt 0

2 jaar

Ik bedoel de flex-buis, het stukje flexibele buis die gelast wordt aan de katalysator. Die is denk ik niet meer goed en daar komt heel wat geluid vandaan omdat daar waarschijnlijk een lek zit en de pakking is ook niet meer goed. Ze hadden daar wat folie overheen gedaan, begint nu al los te raken. Niets daar over gezegd.
Hij is al gekeurd 2 weken geleden, ze hebben voornamelijk het noodzakelijke gedaan: lassen bij de dorpel (€250). Snelheidsmeter werkt ook niet, maar dat zagen zij niet omdat zij niet met de auto hebben gereden.

Het olielampje is het rode waarschuwingslampje die normaal aangaat bij te weinig olie. Alleen hij brandt niet constant, maar bij lange ritten als de motor warm is heel even en daarna gaat die weer uit. Soms maar 5 of 10 seconden en soms een minuut maar gaat altijd uit en brandt nooit constant. Had de oliesensor vervangen, maar hielp niet. Dan zou het wellicht de pomp kunnen zijn. Hoog olieverbruik is al bijna 2 jaar zo, het lampje brand sinds 2 weken

Is het vervangen van die flex-buis de oplossing? Daar zit de meeste ellende wat betreft geluid en lucht.

Mona-rt 0

2 jaar

Lijkt mij wel dat die flex-buis vervangen moet worden + de pakking(en).
Afhankelijk of er lucht bij de voorste lambdasonde kan komen, zou dit het hoge verbruik kunnen verklaren. Je komt er sowieso de volgende APK niet mee door en bij een controle onderweg kun je ook een dikke boete krijgen (uitlaat niet gasdicht + onnodig lawaai veroorzaken).

Zoals je het nu omschrijft knippert dat olielampje niet, maar gaat zo af en toe branden (soms voor een behoorlijke tijd). Ik zou de oliedruk warm maar eens laten controleren.
Bij welk toerental brandt het lampje? Ook rijdend of alleen stilstaand?

oldford 0
badge

2 jaar

Het is waarschijnlijk het laatste jaar, als ik de auto (nog) niet had gekeurd dan had ik hem weggedaan. Met 360 000 op de teller (wel de motor vervangen bij 2 ton) en een motor die veel olie verbruikt denk niet dat die heel lang meegaat. Ik zal die flex-buis als eerst doen en kijken of het verbruik omlaag gaat.
En het schokken/onregelmatig lopen van de motor tijdens stationair is dit geen brandstof probleem?
Het is net of de motor gaat afslaan, maar slaat uiteindelijk niet af en blijft gewoon lopen.

Bij de eerste keer ging het lampje heel kort aan toen ik net de auto startte en wegreed, zo rond de 1000. En bijna alle andere keren tijdens het rijden bij 80 - 100 km/h, toeren net onder de 3000 (ik kijk toevallig vaak naar de toeren omdat de snelheidsmeter niet werkt..-)). Alleen tijdens rijden. De laatste dagen ging hij niet aan omdat ik korte stadsritjes heb gereden.
Kan je dat ook zelf doen oliedruk controleren of moet je hier echt naar de garage gaan?

Mona-rt 0

2 jaar

Om een heel lang verhaal kort te maken , auto weg doen , is op versleten elke euro besteed is teveel .

Mee eens. Het is al te laat, heb hem net 2 weken geleden laten keuren voor €250,- en een paar dagen later begint de ellende. Hij reed zo goed en ineens veel dingen tegelijk.

Mona-rt 0

2 jaar

Je verlies nemen , gaat nog veel meer kosten .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.