Fiat Punto: ECU storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot een Fiat Punto 1.2 ELX 8v (benzine) uit 2003.

Sinds een aantal weken is het zo dat het ECU storingslampje soms begint te knipperen. Dit gebeurt eigenlijk alleen op het moment dat er op de snelweg gereden wordt. Als bij hogere snelheden (120/130 kmh) gas terug genomen wordt gaat het storingslampje soms even knipperen. Dit kan enkele seconden zijn maar soms ook minuten. Vaak gaat het lampje meteen weer uit als er gas bijgegeven wordt. De auto geeft verder helemaal geen problemen, start goed, loopt soepel en heeft geen verlies aan vermogen. Bij de garage uit laten lezen en daar uit bleek dat één van de bobines een storing gaf (wat een verassing bij dit type auto...). De des betreffende bobine door een nieuwe laten vervangen maar het probleem speelt nog steeds. Nou ga ik deze week wel weer terug naar de garage om er verder naar te kijken, maar ik was benieuwd of er vanuit jullie ervaring is met dit type storing?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

Wout

Wout04

Geplaatst door Wout04 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Het knipperende lampje vertelt je dat er misfires (ontbreken van verbranding) zijn, die mogelijk je dure katalysator beschadigen.
Het kan veroorzaakt worden door een ontstekingsprobleem (defecte bobine/bougie), maar ook door vele andere oorzaken.
Kennelijk was hier de bobine niet de oorzaak of niet de enige oorzaak.
Weet je toevallig welke foutcodes er uitgelezen zijn (liefst compleet met nummer).

Andere oorzaken zijn: defecte injector, verkeerde brandsofdruk, defecte sensor, valse lucht en mechanische problemen.

Wout04 (0), 8 jaar geleden

Excuses voor de zeer late reactie, uiteraard is het probleem inmiddels opgelost.

Op de één of andere manier was het pulswiel krom uitgeslagen (fractie van een mm) en kreeg daardoor onjuiste meting op krukas. Pulswiel van sloop erop gezet en probleem verholpen, geen ECU storing meer.

Mvg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.