Fiat Panda: Fiat Panda 1.4 100HP Sport misfire cil. 2

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 169 a3000

beste mensen

Ik heb hier een fiat panda 1.4 100hp sport staan waar af en toe een storing inzit. (bouwjaar 2006 km stand 88.000)
Af en toe (meestal vlak na het starten bij een vrijwel stationair toerental) maar zeker lang niet altijd gaat het motorstoringslampje knipperen.
Na een aantal keer (plusminus een week) blijft het lampje continu branden waarbij ie op genoemd moment na het starten soms nog even knippert.

Na een paar dagen is het lampje dan weer uit om na een paar dagen weer aan te gaan. Uiteraard heb ik de auto uit laten lezen, hieruit kwam de storing misfire cilinder 2, hierop de bougies vervangen en de bobines verwisselt van plaats en de storing laten wissen.
dit heeft niet geholpen en de storing kwam er weer in. opnieuw uit laten lezen en weer zat de storing op cil. 2 oftewel bobines en bougies kunnen we uitsluiten.

nu hebben we het gasklephuis schoongemaakt met een chemisch goedje van wurth, moet zeggen dat de koolafzetting idd flink aanwezig was en snel verdween. ook ben ik v-power gaan tanken onder t mom baat t niet dan schaad t niet. echter na een paar dagen weer dat knipperende lampje dus we zijn er nog niet.

bougiekabels heeft de auto niet, en begin n beetje door mijn eigen ingevingen heen te raken... enige wat ik nog kan bedenken en ook ga proberen is om 2 flesjes forte gas treatment in de tank te gooien zodat de injectoren een beetje schoner worden.

ps. auto is voorzien van een novitec open luchtfilter welke binnenkort wordt vervangen door een standaard exemplaar.

heeft iemand van jullie enig idee hoe ik verder kan gaan zoeken?

studentlwd

Geplaatst door studentlwd (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

asfaltrocker (0), 11 jaar geleden

hoi.
ik denk dat je in de buurd van je tank moet gaan zoeken.
je kan alles bij de injectors gaan schoonmaken en je egr kleppen
maar de euvel kan in je tank zitten.
door temp wisselingen in je tank krijg je codens die codens kan niet verbranden en is zwaarder dus dat blijft onder in je tank en mengt niet met je brandstof waardoor je alg kunt krijgen...dit gaat opden duur naar je injectoren en vertoppen die zoals je egr kleppen
ik denk aan brandstof reiniger kleppen reiniger en egr reiniger.
mijn ervaring was met jb,na 150 was het weg,een andere (dat was een saab 9-3 liep slecht
als je gas gaf wilde hij afslaan,net of hij geen zuurstof kreeg (gesmoord)
na deze 3 behandelingen was het weg .
succes,laat effe weten of het hielp.
grt thom
ps de meeste soorten als v power en die van bp zit een soort brandstof reiniger in...

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Vocht kun je uitsluiten omdat de fout elke keer bij het uitlezen op cilinder 2 voorkomt.

Je hebt nu wel alle bobines en bougies gewisseld maar wordt de bobine van cil 2 wel aangestuurd,krijgt die spanning?
Zo nee kan de fout in de bedrading naar de bobine of BDP sensor of de ECU zitten.
Krijgt die wel spanning dan moet je een vompressietest doen,zou wel eens een klep kunnen blijven hangen.

studentlwd (0), 11 jaar geleden

bedankt voor je reactie!
omdat het maar zo af en toe was had ik niet het idee dat het een kabelbreuk kon zijn eigenlijk maar nu je het zo zegt kan het natuurlijk wel een los contactje zijn. de stekkertjes zijn nu ingesprayd met contactspray.
kijken of de betreffende bobine spanning krijgt is een beetje lastig testen gezien je nooit vantevoren weet of en wanneer de storing zich aandient. ditzelfde geld eigenlijk ook voor de compressietest, op gehoor loopt de motor wel mooi rond.
BDP sensor is misschien ook nog een optie inderdaad, ecu hoop ik eigenlijk niet, die zijn best prijzig!

studentlwd (0), 11 jaar geleden

na nog een aantal testjes ook genoemd door asfaltrocker,
ik heb v-power getankt en forté gas treatment toegevoegd (2 flesjes)
hierna ging het een hele tijd goed tot ik weer opnieuw tankte. was dus een aanwijzing om in de richting van de brandstof te zoeken.
uiteindelijk de injectoren van cil 1 en 2 gewisseld, en gewacht tot de storing terug kwam en opnieuw laten uitlezen, waaruit bleek dat de storing nu op cil. 1 zit. dus ik ga de injector vervangen! en dan moet het probleem opgelost zijn:)

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Ja dat is duidelijk de oorzaak.

studentlwd (0), 11 jaar geleden

iedereen in eder geval bedankt voor de hulp!
hopelijk kan dit topic anderen met hetzelfde probleem ook helpen!

asfaltrocker (0), 11 jaar geleden

geweldig nieuws dat het verholpen is

studentlwd (0), 11 jaar geleden

bleek toch niet de oplossing,
nadat de injector is vervangen en de storing gewist, toch weer een knipperend lampje na een tijdje stationair.
ik begin wanhopig te worden en heb t idee om de auto maar weg te gaan doen

asfaltrocker (0), 11 jaar geleden

heb je een injector vervangen?
wissel die met de andere. kijken wat er dan gebeurd.

je kunt je vraag ook aan de fiat panda club voorleggen.
heb je de open lucht filter al vervangen?
daar kan ook de storing vandaan komen
probeer dat eens de orginele lucht filter erop te zetten voor je verder gaat.
we horen het wel.
ik blijf dit volgen.....groetjes thom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.